Tracku mados (LT)

JIS VADINASI ,,PETERBILT 387″

L.Suslavičius

T.A.Petermanas, klestintis verslininkas iš Takomos, (JAV,Vašingtono valstija),1938 metais įsigydamas bankrutavusią sunkvežimių gamybos firmą ,,Fageol” Kalifornijoje, visai nesiruošė tapti autopramonininku. Tiesiog jo verslui – miškų kirtimas, medienos transportavimas ir perdirbimas – reikėjo galingų ir patikimų sunkvežimių. Jis nusprendė, jog bus pigiau ir paprasčiau pasigaminti juos pačiam, nei perdirbinėti kitų pagamintą techniką, juolab kad rinkoje netrūko kokybiškų agregatų..

Iki T.A.Petermano mirties 1945-siais buvo pagaminta iš viso 225 sunkvežimiai, papuošti jo asmeninį parašą imituojančiu pavadinimu ,,Peterbilt”. Savininko našlė pardavė firmą. Pavadinta ,,Peterbilt Motor Company”, ji pradėjo palengva ,,kopti į pripažinimo aukštumas”. 1946 metais pavyko pagaminti 350 didelių ,,peterbiltų” – ilganosių triašių sunkvežimių, surinktų rankomis iš geriausių praktikoje patikrintų agregatų. Jų dizainas daugiau kaip 50-čiai metų tapo firmos ,,vizitine kortele”, nors nuo 1954-jų gaminami ir ,,kaboveriai” (taip JAV vadinami sunkvežimiai su kabina virš variklio).

Gamyba plėtėsi, nes vis daugiau transportininkų norėjo įsigyti galingus ir labai ilgaamžius ,,Peterbilt”.Bet tik 1958 metais , kai firma buvo įjungta į susivienijimą ,,Paccar”, kuriam jau priklausė konkuruojanti firma ,,Kenworth”, prasidėjo ,,Peterbilt” klestėjimo metas. Abi firmos sudarė puikų ,,duetą”, panašų kaip Didžiojoje Britanijoje ,,Rolls-Royce” ir ,,Bentley”. Beje, ,,Paccar” produkciją neretai taip ir vadina – ,,rollsroisai tarp sunkvežimių”.Augančiai ,,Peterbilt” paklausai patenkinti buvo pastatytos gamyklos Niuarke, Nešvilyje, o veliau – ir Dentone. Gamybos apimtys ilgainiui viršijo 25 tūkstančius sunkvežimių ir vilkikų per metus, gerokai išsiplėtė automobilių gama, dabar apimanti ne tik prestižinius 8 klasės magistralinius vilkikus, bet ir 6-7 tonų sunkvežimius miesto pervežimams, komunalinius automobilius, statybinius savivarčius ir specialias važiuokles. Beveik visi ,,peterbiltai”, išskyrus ,,320-sios” ir ,,362-sios” serijų automobilius su kabinomis virš variklio, primena penktojo dešimtmečio veteranus – kampuoti variklių gaubtai, didžiuliai plokšti vertikaliai stovintys radiatoriai, oro sriaute įžuliai styrantys žibintai, siauros dvivietės kabinos, sukniedytos iš aliuminio lakštų Net kai ,,Kenworth” prieš porą metų ėmė gaminti aerodinamišką ,,T 2000″, ,,Peterbilt” pasitenkino vienam iš gaminamų modelių truputį ,,nuleidęs nosį”,o žibintus integravęs į sparnus. Ką darysi – toks markės įvaizdis, tokiais ,,peterbiltus” nori matyti jų užsakovai.Tikrai nesuklysiu teigdamas, kad ne įstatymų leidėjai,o kaip tik Amerikos vairuotojų elitas-,,owner operators” arba nepriklausomi trakeriai-yra viena iš priežasčių, kodėl JAV rinkoje sunkiai ,,skinasi kelią” europinio tipo magistraliniai vilkikai, kurie objektyviai yra galingesni, saugesni, ekonomiškesni ir galu gale-tiesiog patogesni daug laiko juose praleidžiantiems vairuotojams. Trakeriai , dešimtmečiais važinėjantys kampuotais, ilgais, natūralia oda ir medžiu dekoruotas ankštas kabinas turinčiais vilkikais su ,,begaliniai ilgais” variklio gaubtais, tiesiog neįsivaizduoja, kad gali būti ir kitokie sprendimai. Kaip minėta, ,,Peterbilt” iki pastarojo laiko ir gamino tokius archaiškai atrodančius ,,klasikus”.Vis tik stagnacija negali tęstis amžinai, tad ir ,,Peterbilt” ryžosi žengti žingsnį pirmyn – pristatė modernių aptakių formų aukščiausios klasės magistralinį ,,Peterbilt Series 387″.Triašio 6×4 tipo automobilio didžiausias leidžiamas svoris – 23,6 tonos, autotraukinio – 50,7 tonos.Standartiniai varikliai – įvairių gamintojų 6 cilindrų 10 – 12 litrų darbo tūrio 338 – 435 AG turbodyzeliai, o pagal užsakymą ir papildomai sumokėjus galima gauti 14 litrų dyzelį ,,Cummins N14″, kurio galia – nuo350 iki 525 AG, o nuo 2001 metų lapkričio – 530 AG išvystantį naujos kartos ,,Cummins ISX”.Tai varikliai, kuriems milijonas kilometrų – tik darbo pradžia. Konstruktoriai kiek neįprastai įrengė įsiurbiamo oro ir variklio aušinimo sistemos radiatorius – ne vieną už kito, o nesimetriškai išilginės automobilio ašies atžvilgiu vieną greta kito, taip pagerindami variklio aušinimą ir kiek sumažindami paties radiatoriaus matmenis. Ir tai dar ne viskas – pažymėdama naujos kartos automobilio gamybos pradžią, firma išleido varikliais ,,Caterpillar C 15″ (557 AG) arba ,,C 16 (608 AG) aprūpintą ribotą automobilių seriją ,,Premier Edition Model 387″. Be labai galingų variklių šie ,,peterbiltai išsiskiria ypatingu nudažymu ir prabangia kabinos įranga.

Kaip įprasta JAV, automobilio agregatus pasirenka užsakovas, tad pavarų dėžės gali būti ,,Fuller” arba ,,Spicer” gamybos, nuo 9 iki 15 pavarų, nesinchronizuotos (dar viena užsispyrusių trakerių tradicija), pakaba gali būti pneumatinė, klasikinė linginė arba kombinuota, ratų diskai – plieniniai arba prašmatnūs poliruoti aliuminiai. Bet visgi ne absoliučiai viskas patikima pasirinkti užsakovui. Tarp tokių serijinių naujo automobilio ypatumų – keturios nepriklausomos elektros sistemos. Pirmoji ,,aptarnauja” kabiną, antroji – miegamąjį modulį, trečia – važiuoklę, ketvirta – puspriekabę.Tokia struktūra palengvina gedimų paiešką ir remontą, be to, elektros sistemoje dabar beveik ketvirtadaliu mažiau detalių.

Didžiausia naujovė – dizainas, panašus į prieš kelis metus pasirodžiusio ,,Ford Aeromax”, su apvalainomis variklio gaubto ir kabinos su miegamuoju moduliu linijomis. Net tradicinis ,,Peterbilt” radiatorius, anksčiau griežtai stačiakampis, lyg ir,,suminkštėjo” bei ,,aptirpo”, prisitaikydamas prie naujos priekinės dalies. Be abejonės, variklio gaubto ir lašo formos priekinių sparnų su integruotais žibintais įtaka aerodinamikai didelė, bet kur kas svarbiau yra tai, jog dizaineriai pagaliau ryžosi praplatinti vairuotojo kabiną net 0,76 metro. Nebeliko ,,kampo” tarp jos ir miegamojo modulio, oro sriautas dabar tolygiai apteka vilkiko šonus. O ir vairuotojui joje kur kas erdviau. Jei pažvelgti į kabiną nuo miegamojo skyriaus viršutinio gulto, beje, turinčio neregėtą iki šiol plotį – 1066 mm- nustebins ne tik lygios kabinos grindys, bet ir net 75 centimetrų tarpas tarp vairuotojo ir bendrakeleivio sėdynių, skirtas praeiti į miegamąjį modulį. Du dalykai rodo, kad tai ne ,,Renault Magnum” – daugybė apskritų prietaisų ciferblatų medžiu padengtoje prietaisų lentoje ir senoviška ilga ir lenkta kaip žarsteklis pavarų perjungimo svirtis. Bet toks jau amerikietiškas dizainas…

Komfortą didina reguliuojama pneumosistemos pagalba vairo kolonėlė, apgalvotas pedalų mazgo įrengimas, reguliuojama įvairiomis kryptimis sėdynė, kurią specialiai naujajam ,,peterbiltui” sukonstravo ir gamina Vokietijos firma ,,Isringhausen”- pripažintas sėdynių sunkvežimiams tiekėjas. Kabina kartu su ,,sliperiu” – miegamuoju moduliu – labai lengva. Nors jų bendras tūris 17 procentų didesnis, negu tradicinio ,,Peterbilt 379″, sveria ji nė kiek ne daugiau, nes kabinos ir ,,sliperio” karkasuose daug aliuminių detalių. Karkaso elementai sujungti varžtais, o viską dengia plastmasiniai arba iš aliuminio pagaminti elementai. Tai optimaliausia technologija pagal užsakymus gaminamiems ,,supertrakams”. Aukštą ,,Peterbilt 387″ klasę pabrėžia labai svarbus amerikiečių nuomone parametras – atstumas nuo buferio iki miegamojo modulio galinės sienutės, kuris siekia net 4369 mm, tad modulyje vietos poilsiui – į valias.Gi apdailą, lovos plotį, audio- ir videoįrangą, šaldytuvo talpą ir kitus trakeriui svarbius klausimus nulemia poreikiai ir dolerių kiekis sąskaitoje. Pavyzdžiui, automobilį galima komplektuoti PNN tipo ryšių sistema su metine televizijos ir internetinio ryšio ,,prenumerata” bei naujausia audiosistema ,,Concert class”.

Vargu ar artimiausiais metais išvysime nors vieną ,,Peterbilt 387″ Lietuvos keliuose. Keli ,379 – ji” pas mus registruoti, bet, deja, jie jau neatspindi to lygio, kurį savo pasirodymu nustatė supervilkikas ,,Peterbilt 387″.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *