Turkiškas deimantas (LT)

TURKIŠKAS “DEIMANTAS”

Liucijus Suslavičius

Vienu iš autobusų parodos Kortrijke lankytojų dėmesį itin traukusių eksponatų buvo Turkijos gamintojo “Temsa” naujiena – triašis 14 metrų klasės turistinis autobusas “Diamond”. Europoje ši firma kol kas nėra itin žinoma, nors savo gimtinėje “Temsa” užima pakankamai didelę rinkos dalį, per metus pagamindama maždaug 3000 įvairių klasių autobusų ir dar montuodama nedidelius sunkvežimius “Mitsubishi Canter”, kurių sugeba realizuoti iki 13 tūkstančių kasmet. Pradėję nuo licenzijinės autobusų “Mitsubishi”gamybos, šiandien turkai rimtai taikosi į Vakarų Europos rinką ir negaili lėšų palankiam savo produkcijos įvaizdžiui formuoti. Dirbti vyriausiuoju dizaineriu “Temsa” pasikvietė tokią garsenybę, kaip ilgametis “Neoplan” vadovas Bobas Lee, o vadovauti jos gaminamų autobusų pardavimui Europoje ėmėsi Viimas van Holas, vienas iš Olandijos autobusų firmą “Van Hool” įkūrusios šeimos narių!

Bet ne tik nuo menedžerių ir konstruktorių priklauso naujo produkto sėkmė rinkoje. Jis turi būti kokybiškas! Todėl “Temsa” komplektuoja savo autobusus žinomais rinkoje ir gerai vertinamais eksploatacijoje agregatais. Modeliui “Diamond” parinktas šešių cilindrų turbodyzelis MAN D 2876 LOH 02 (12816 kūb.cm., 460 AG/1700-!900 aps/min, 2100 Nm/1000-1300 aps/min) su tarpiniu oro aušinimu ir tiesioginiu įpurškimu bei irgi vokiška aštuonių laipsnių mechaninė pavarų dėžė ZF 8S 180. Nenusileidžia jiems savo kokybe dviejų kontūrų stabdžių sistema su pneumopavara, diskiniais visų ratų stabdžiais, turinti dar papildomą lėtintoją, ABS ir ASR sistemas. Vairo mechanizmas – taip pat ZF firmos. Netgi prietaisų skydelis – vokiečių firmos VDO, nors dizainerių pastangomis mėlyną foną turintys ir chromuotais lankeliais įrėminti prietaisai atrodo pakankamai originaliai. Beje, tradiciniai prietaisai – tai ne viskas, kuo gali naudotis “deimanto” vairuotojas. Kiekvienu momentu svarbiausią informaciją apie autobuso agregatų būklę bei kitus parametrus vairuotojas gali išvysti displėjuje, paprasčiausiai nuspaudęs kelis ant vairo rato įrengtus klavišus. Pabrėžiama, jog autobuso vairuotojo darbo vieta yra dvidešimt centimetrų platesnė, nei palyginamuose modeliuose.

Bobas Lee nepaprastai didžiuojasi savo naujausiu kūriniu:”Šis automobilis yra visu 100 procentų geresnis, nei viskas, ką aš iki tol buvau sukūręs”-sako jis. Kai kas, palyginęs “Temsa Diamond” su kitais Kortrijke pristatytais, o taip pat seniau debiutavusiais autobusais, linkęs tvirtinti įžiūrįs jame “Neoplan” citatas”. Gal būt, juk ir Bobas Lee neneigia panaudojęs savo ankstesnes idėjas. Ypač primena vokiškus autobusus priekinė panelė su po tris sugrupuotų žibintų “baterijomis”. Bet, mano nuomone, tuo išorinis panašumas ir baigiasi, nes “deimantas” nėra tiesiog perdirbtas “neoplanas”. Svarbiausias ir labiausiai turkišką autobusą nuo kitų šiandien gaminamų analogų skiriantis jo išorės elementas yra taisyklingas apskritimo lankas, naudojamas įvairiose kėbulo vietose. Jis formuoja autobuso profilį, jį randame įvairiu dydžiu pakartotą didžiulio, užeinančio net ant stogo, priekinio stiklo įrėminime ir autobuso apačią dengiančio plataus šoninio moldingo kampuose, net prietaisų skydelio apdailoje. Tai suteikia turkiškajam “deimantui”gerokai kitokią, bet santūrią ir jokiu būdu ne revoliucingą išvaizdą, kokia pasižymi ispaniški autobusų kėbulai arba lenkiškas “Solaris Vakanza”. Pradžioje B.Lee netgi norėjo autobusą pavadinti “Radius”! Baltas matinis sidabru žvilgantis aliuminis – iš jo pagamintas ir autobuso šoninį kontūrą lyg įrėminantis ties priekiniu stiklu prasidedantis ir pagal stogo liniją einantis moldingas, ir apatinę kėbulo briauną pridengianti nuo sužalojimų apsauginė juosta taipogi daro naująjį autobusą išskirtiniu – juk kiti gamintojai apdailos elementams, buferiams naudoja plastmasę, juodą arba dažytą kėbulo spalva. Pasirodo, anksčiau populiarus aliuminis (prisimenate autobusus “Ikarus”) visiškai nepaseno ir gali būti puikia dekoratyvine medžiaga. Ypač, jei jį ima naudoti toks “dizaino metras”, kaip Bobas Lee.

“Diamond” salone iš kairės ir dešinės po dvi praėjimu atskirtų mėlynai aptrauktų sėdynių eiles. Virš jų – uždaromos kaip lėktuve (todėl saugesnės) lentynos smulkiam keleivių bagažui ir stumdomi firmos “Hymer” sukurti serviso (individualaus apšvietimo, ventiliacijos bei jų valdymo) blokai. Vietų skaičius salone priklauso nuo triašio autobuso ilgio – 12,9 metro ilgio modelyje jų yra 52, o 13,9 metro – jau 63! Autobuso plotis – 2,55, aukštis – 3,89 metro, salono vidaus aukštis – 2 metrai. Yra dar viena naujovė, kurią pagirs autobuso keleiviai – perstumta palydovo sėdynė, palengvinusi praėjimą į salono gilumą. Salone labai šviesu, o keleiviams niekas netrukdo žvelgti į priekį milžiniško priekinio stiklo dėka. Yra tualetas, virtuvėlė, tikrai talpios – 14 kubinių metrų – iš abiejų autobuso pusių prieinamos bagažinės. Na , bet tai įprastas šiuolaikinio turistinio autobuso komplektas.

Didžiausias leistinas autobuso svoris – 24,8 tonos, minimalus posūkio spindulys – 12,5 metro. Vokietijoje “Temsa Diamond” kainuoja maždaug 280 tūkstančių eurų.

Nuotraukos – gamintojo.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *