„TEMSA DIAMOND” – TURKIŠKAI- EUROPINIS GAMINYS
Liucijus Suslavičius
Europos autobusų gamintojų sąrašas, kažkada apėmęs visose žemyno šalyse nuo Norvegijos iki Maltos, nuo Airijos Vengrijos veikiančias įmones, per pastarąjį dešimtmetį „susitraukė” it legendinė Šagrenės oda. Tačiau tai nereiškia, kad sumažėjo autobusų paklausa Europos šalyse. Tiesiog tradiciniai gamintojai perkėlė gamybą į kitas šalis. Viena jų – Turkija, kurioje gaminama daug Vakarų Europos rinkai skirtų ir aukščiausius reikalavimus atitinkančių autobusų modelių. Štai kad ir „Temsa” – kol kas Europoje ne itin žinoma firma, kuri savo šalyje užima pakankamai didelę rinkos dalį, per metus pagamindama maždaug 3000 įvairių klasių autobusų. Pradėjusi nuo licenzijinės autobusų “Mitsubishi” gamybos, šiandien „Temsa” rimtai taikosi į Vakarų Europos rinką.
Kompaktiškais autobusais, skirtais vietiniam susisiekimui kaimo vietovėse ar mokiniams vežioti įvaizdžio nesusikursi. Reikia „akis traukiančio” savo produkcijos gamos flagmano, o tokiu pagal tradiciją gali būti tik aukščiausios klasės, geriausia trijų ašių paaukštintas turistinis autobusas, kurį dar reikia pateikti konkursui „Coach of the Year”, ir, jei pasiseks, tai ir nugalėti jame. Be to, ir nenusipiginti – aukštos klasės gaminys, siūlomas už gerokai mažesnę, nei konkurentų, kainą, pasitikėjimo nekelia. Pernai metų autobusų parodoje Kortrijke “Temsa” pristatė kaip tik tokią naujieną – triašį 14 metrų klasės turistinį autobusą “Diamond”, Vokietijoje kainuojantį maždaug 280 tūkstančių eurų.
Turkai, matyt, neturėjo iliuzijų, kad patiems pavyks greitai sukurti išpaikintų puikiais turistinių autobusų interjerais europiečių reikalavimus atitinkantį turistinį lainerį. Todėl vyriausiuoju dizaineriu “Temsa” pasikvietė tokią garsenybę, kaip ilgametis “Neoplan” vadovas Bobas Lee, o vadovauti jos gaminamų autobusų pardavimui Europoje ėmėsi Viimas van Holas, vienas iš Olandijos autobusų firmą “Van Hool” įkūrusios šeimos narių! Štai toks „ėjimas žirgu”, kuris turėtų atnešti turkams sėkmę.
„Diamond” kūrimui vadovavęs Bobas Lee nepaprastai juo didžiuojasi: “Šis autobusas yra visu 100 procentų geresnis, nei viskas, ką aš iki tol buvau sukūręs”- sako jis. Kai kurie specialistai, palyginę “Temsa Diamond” su kitais Kortrijke pristatytais, o taip pat seniau debiutavusiais autobusais, linkę įžiūrėti jame, kaip jie sako, “Neoplan” citatas”. Visko gali būti, juk ir Bobas Lee senai suformavo sau būdingą stilių, be to, jis ir pats neneigia panaudojęs savo ankstesnes idėjas. Ypač primena vokiškus autobusus priekinė dalis su po tris sugrupuotų žibintų blokais. Bet tuo išorinis panašumas ir baigiasi, nes turkiškas autobusas nėra tiesiog perdirbtas “neoplanas”. Svarbiausias ir labiausiai turkišką autobusą nuo kitų šiandien gaminamų analogų skiriantis jo išorės elementas yra taisyklingas apskritimo lankas, naudojamas įvairiose kėbulo vietose. Jis formuoja autobuso profilį, jį randame įvairiai pakartotą didžiulio, užeinančio net ant stogo, priekinio stiklo įrėminime ir autobuso apačią dengiančio plataus šoninio moldingo kampuose, net prietaisų skydelio apdailoje. Tai suteikia „Temsa Diamond” gerokai kitokią, jokiu būdu ne ekstravagantišką išvaizdą, bet greičiau santūrią ir kiek konservatyvią. Pats B.Lee prisipažįsta pradžioje netgi norėjęs autobusą pavadinti “Radius”! Dizaineris vėl sugražino į autobuso apdailą anksčiau populiarų aliuminį (prisimenate autobusus “Ikarus”). Pasirodo, baltas matinis sidabru žvilgantis metalas nepaseno ir gali būti puikia dekoratyvine medžiaga.
Iš jo pagamintas ir autobuso šoninį kontūrą lyg įrėminantis ties priekiniu stiklu prasidedantis ir pagal stogo liniją einantis moldingas, ir apatinę kėbulo briauną pridengianti nuo sužalojimų apsauginė juosta taipogi daro naująjį autobusą išskirtiniu – juk kiti gamintojai apdailos elementams, buferiams naudoja plastmasę, juodą arba dažytą kėbulo spalva.
Bet ne tik nuo menedžerių ir konstruktorių priklauso naujo produkto sėkmė rinkoje. Jis turi būti tikrai kokybiškas! Todėl “Temsa” komplektuoja savo autobusus žinomais rinkoje ir gerai vertinamais eksploatacijoje agregatais. Modeliui “Diamond” parinktas šešių cilindrų turbodyzelis MAN D 2876 LOH 02 (12816 kūb.cm., 460 AG/1700-!900 aps/min, 2100 Nm/1000-1300 aps/min) su tarpiniu oro aušinimu ir tiesioginiu įpurškimu bei irgi vokiška aštuonių laipsnių mechaninė pavarų dėžė ZF 8S 180. Transmisijoje yra dar ir lėtintojas. Autobuse montuojama neabejotinai aukštos kokybės dviejų kontūrų stabdžių sistema su pneumopavara, diskiniais visų ratų stabdžiais, ABS ir ASR sistemomis. Vairo mechanizmas – taip pat perkamas iš ZF firmos. Netgi prietaisų skydelis – vokiečių firmos VDO, nors dizainerių pastangomis mėlyną foną turintys ir chromuotais lankeliais įrėminti prietaisai atrodo pakankamai savitai. Beje, tradiciniai prietaisai – tai ne viskas, kuo gali naudotis vairuotojas.
Kiekvienu momentu svarbiausią informaciją apie autobuso agregatų būklę bei kitus parametrus vairuotojas gali išvysti displėjuje, paprasčiausiai nuspaudęs kelis ant vairo rato įrengtus klavišus. Pabrėžiama, jog autobuso vairuotojo darbo vieta yra dvidešimt centimetrų platesnė, nei palyginamuose modeliuose.
“Diamond” salone iš kairės ir dešinės po dvi praėjimu atskirtų mėlynai aptrauktų sėdynių eiles. Virš jų – uždaromos kaip lėktuve (todėl saugesnės) lentynos smulkiam keleivių bagažui ir stumdomi firmos “Hymer” sukurti serviso (individualaus apšvietimo, ventiliacijos bei jų valdymo) blokai. Vietų skaičius salone priklauso nuo triašio autobuso ilgio – 12,9 metro ilgio modelyje jų yra 52, o 13,9 metro – jau 63! Didžiausio leistino 24,8 tonos svorio autobuso plotis – 2,55, aukštis – 3,89 metro, salono vidaus aukštis – 2 metrai, minimalus posūkio spindulys – 12,5 metro. Salone randame dar vieną naujovę, kurią pagirs autobuso keleiviai – perstumta palydovo sėdynė, palengvinusi praėjimą į salono gilumą. Salone labai šviesu, o keleiviams niekas netrukdo žvelgti į priekį milžiniško priekinio stiklo dėka. Yra tualetas, virtuvėlė, tikrai talpios – 14 kubinių metrų – iš abiejų autobuso pusių prieinamos bagažinės. Na , bet tai įprastas šiuolaikinio turistinio autobuso komplektas.