Tyliai tyliai rieda „dafas”
Liucijus Suslavičius
Visiems mums tenka laikas nuo laiko kentėti automobilių keliamą triukšmą. O miestų centruose, senamiesčiuose gyvenantys neretai chroniškai neišsimiega – tai atburzgia ir ima tuštinti per dieną pripildytus konteinerius šiukšliavežiai, tai anksti ryte į parduotuves atveža prekes ir kitus krovinius sunkvežimiai. Variklių gausmas, kabinos durelių trankymas,nakties tyloje itin garsiai skambantys žmonių balsai tiesiog veda iš proto. Ir nieko nepadarysi – ir šiukšles išvežti reikia, ir prekes pristatyti, o dieną neretai to padaryti neįmanoma, nes gatvės ir kiemai užkimštos lengvaisiais automobiliais, kliudančiais privažiuoti.
Nelengvą uždavinį ėmėsi spręsti olandų sunkvežimių gamybos firmos DAF specialistai. Nesenai buvo pademonstruotas jų parengto gamybai itin tylaus vilkiko modelis. Pradėdamas važiuoti, jis sukelia ne didesnį kaip 65 decibelų triukšmą, tuo tarpu serijinis DAF su tuo pačiu varikliu užvedamas ,,triukšmauja” kur kas daugiau – 78 db(A).
Vilkikas, kuris yra serijinio modelio DAF C75 modifikacija, skirtas visų pirma naktimis gabenti krovinius į parduotuves, esančias tankiai užstatytuose miestų gyvenamuose rajonuose. Jį varo 9,2 litro darbo tūrio 6 cilindrų dyzelis, kurio galia sumažinta nuo 360 iki 310 AG. Jis apgaubtas specialia variklio ūžesį slopinančia kapsule, triukšmo lygį sumažinančia 10 db(A). Yra numatytas specialus „tylaus darbo” režimas, kurį vairuotojas įjungia pats. Paspaudus klavišą prietaisų skydelyje, variklio darbą reguliuojanti elektronika apriboja alkūninio veleno sūkius 1100 aps./min., o kiek suvėlintas dyzelino įpurškimas sumažina degimo proceso cilindruose keliamo triukšmo lygį. Kartu išmetamosios dujos nukreipiamos per papildomą išmetimo sistemoje įrengtą duslintuvą. Maža to, kad variklio elektrinis ventiliatorius dirbtų kuo tyliau, jis perjungiamas į lėčiausių sūkių režimą. Kad variklis nekaistų manevruojant nedideliu greičiu, elektronika pakeičia automatinės pavarų dėžės perjungimo programą, suderindama ją su mažesniais alkūninio veleno sūkiais. Ne vienas esame pastebėję, kad nemažą triukšmą kelia ir stabdžių sistemos oro slėgio vožtuvai, išleidžiantys orą, todėl ir iš jų išeinantis oras nukreipiamas ne tiesiai į aplinką, o į specialų duslintuvą. O kad vairuotojas netrankytų kabinos durelių, sumontuota pneumatinė sistema, tyliai pritraukianti dureles. Vien šiuo būdu pavyko durelių uždarymo garsą susilpninti 14 db(A). Teigiama, kad gatvėje šis „dafas” važiuoja tyliai kaip troleibusas. O jei ir krovėjai nerėkauja ir nesikeikia, toks sunkvežimis nei važiuodamas, nei iškraunamas miegančių nepažadina. Tiesą sakant, tokie tylūs turėtų būti visi sunkvežimiai, o ne tik važinėjantys naktimis, bet tai jau kainos klausimas.