Visureigis SCAM (LT)

SCAM – NAUJAS “ŽAIDĖJAS” VISUREIGIŲ RINKOJE

Liucijus Suslavičius

Iš už tankių krūmų į miško kelią, išvažinėtą rąstus gabenančių “uralų” atsargiai kišo savo apvalainą “nosį” nedidelis geltonas sunkvežimiukas. Pirma mintis buvo – kur čia tas “Ducato” lenda, tuoj “sės” taip, kad ir su traktoriumi vargiai beištrauksi. Bet sunkvežimiukas be didesnių pastangų persirito per nelygumus ir per tirpstančių sniegu užpildytas gilias provėžas narsiai riedėjo į priekį. Taigi – tai visai ne “parketinis ” FIAT “Ducato”, o kur kas rimtesnis, ko gero, artimas legendiniam “unimogui” automobilis. Kai iš arti pavyko perskaityti virš aukšto juodo buferio po siauručiu falšradiatoriumi pritvirtintas raides SCAM, tapo aišku – tai nei “Ducato”, nei “Unimog”, o naujas Lietuvoje automobilis, skirtas važinėti ten, kur kiti “pasuoja”.

Sakoma – yra daug pašauktų, bet maža išrinktų. Šią sentenciją galima puikiai pritaikyti nedidelių universalios paskirties 4×4 komercinių automobilių rinkai. Juk kas tik šiandien nesiūlo 3,5 – 5,0 tonų didžiausios leistinos masės sunkvežimių kategorijoje modifikacijas su visų ratų pavara – yra rusiški GAZ (2705 Gazel), yra IVECO (Daily 4×4), galime rasti kelias “mersedesų” modifikacijas, galu gale – prancūzišką “Renault Mascott 4×4”. Visgi, vien tik pažvelgus į jų nedidukus 17,5 colio skersmens ratus, nesunkiai gali suprasti – tai ne tikri bekelei skirti automobiliai. Jais gali vadintis tik legendinis “Unimog”, šiandien Didžiojoje Britanijoje gaminamas austriškas “Pinzgauer”, “Bucher” iš Šveicarijos, na, dar vienas kitas mažomis serijomis išleidžiamas specialus modelis. SCAM iš Lietuvoje niekam negirdėto Italijos miestelio Gavirate savo išvaizda lyg ir priskirtinas pirmajai kategorijai, tačiau savo konstrukcija ir parametrais jis neabejotinai laikytinas tikru ne padidinto, o didelio pravažumo automobiliu, gal būt, net konkurentu vokiškajam “unimogui”.

Krovininių visureigių rinka egzistavo visada. Aišku, jos dydis priklauso nuo konkrečios šalies klimatinių sąlygų, jos pramonės šakų ir žemės ūkio ypatumų, galu gale, nuo ilgamečių tradicijų. Pietinėse šalyse tokių automobilių poreikis vienoks, šiaurėje – kitoks, didmiesčiuose jų beveik nepamatysi, o kaimo vietovėse be tokių automobilių nepavyks išsiversti nei žiemą, nei vasarą. SCAM savąja produkcija nusitaikė į kuo platesnį civilių vartotojų ratą, todėl jos gaminami visureigiai išvaizda taip ryškiai skiriasi nuo utilitarinio dizaino “dvejopos paskirties”, tačiau visų pirma armijai ir kitokiems profesionalams skirtų visureigių. Unifikacijos ir paprastesnio aptarnavimo sumetimais pasirinkta masinės gamybos pusiaukapotinė komercinio FIAT “Ducato” kabina kartu su visa priekine dalimi pridengia tikro, be jokių kompromisų sukonstruoto ir pagaminto visureigio važiuoklę. Tad nesiduokite apgaunami “švelnios” automobilių SCAM išorės – prieš jus automobilis sunkiai bekelei – kaip rašoma firmos prospekte, SCAM apsimoka įsigyti, jei numatote, kad ne mažiau 85 procentus laiko automobilį eksploatuosite ne ant asfalto.

Todėl automobilis turi klasikinį lonžeroninį rėmą – tą “stuburą”, prie kurio tvirtinami visi agregatai. Rėmas gaminamas dviejų ilgių su 2850 mm arba 3200 mm ilgio baze. Charakteringas sprendimas – automobilio “atakos kampams” tiek priekyje, tiek gale padidinti, pakabos išilginės parabolinės lingės tvirtinamos kiek galima arčiau rėmo lonžeronų galų, kad ropščiantis per nelygumus nei priekis, nei galas neatsiremtų į kokį nors kauburį ar griovio šlaitą. Lingės labai elastingos, tad firmoje “Carraro” pagaminti varantieji tiltai vienas kito atžvilgiu gali gerokai persikreipti, garantuodami, kad ir labai nelygia vietove važiuojant, nei vienas ratų nepraras sukibimo su gruntu. O kad automobilis pernelyg neįsisūpuotų, numatyti galingi amortizatoriai bei skersiniai stabilizatoriai. Abiejų tiltų provėža vienoda – 1670 mm, kas irgi palengvina judėjimą sniege ar silpnu gruntu, kai galiniai ratai juda tiksliai priekinių padarytomis vėžėmis. Aišku, ne ką mažiau visureigio pravažumas priklauso nuo padangų pasirinkimo. SCAM savo klientams priklausomai nuo pasirinktos važiuoklės modifikacijos, siūlo du padangų dydžius – 9,5 R17,5 modifikacijai SM ir didesnes 255/100 R16 modifikacijai SMT. Iš to galima spręsti, kad modifikacijos su indeksu SM kiek mažiau “visureigiškos”, nei SMT, (prošvaisa atitinkamai 255 ir 300 mm),bet užtat jos ir greitesnės – geru keliu SM gali pasiekti 116 km/h greitį, o SMT – tik 100 km/h.

Visi automobiliai SCAM, nepriklausomai ar tai lengvesni SM 35/SMT35 ar sunkesnieji SM55/SMT55 modeliai, turi tą patį 125 AG/3600 aps/min 2,8 litro darbo tūrio keturių cilindrų turbodyzelį IVECO 8140.43 S. Tai vienas geriausių šiuo metu tokios klasės variklių pasaulyje, montuojamas ne tik į Italijoje gaminamus automobilius. Variklis turi “Unijet” tipo elektroninį degalų įpurškimą, tarpinį kompresoriaus pučiamo oro aušinimą ir su didele atsarga patenkina EURO III normų reikalavimus. Jo sukimo momentas (maksimaliai 290 Nm/1800 aps/min) per šešialaipsnę ZF markės pavarų dėžę ir originalios SCAM konstrukcijos dvipakopę paskirstymo dėžę su integruotu dvilaipsniu demultiplikatoriumi atvirais kardano velenais perduodamas varantiesiems tiltams. Demultiplikatorius turi pirmąją tiesioginę pavarą ir antrąją itin sunkioms važiavimo sąlygoms skirtą tris kartus pažeminančią pavarą. Tokiu būdu, SCAM transmisija turi net 24 pavaras – 12 pavarų “normalioms” kelio sąlygoms, kai paskirstymo dėžėje įjungta tiesioginė pavara ir 12 pavarų, kai įjungta pažeminanti pavara. Įgudęs valdyti automobilį bekelėje vairuotojas visada ras tinkamiausią konkrečiai situacijai transmisijos perdavimo skaičių. Įjungus visas žemiausias pavaras, sunkvežimis šliauš į priekį vos 2,1 – 2,3 km/h greičiu. Beje, automobilių SCAM priekinis tiltas neatjungiamas – konstruktoriai mano, kad degalų sutaupyti vis tiek nepavyks, o esant nuolatinei visų ratų pavarai, automobilį valdyti paprasčiau. Pravažumą didina iš vairuotojo vietos tiesiog klavišu hidraulinio mechanizmo blokuojamas galinio tilto ir tarpašinis diferencialai, norint, galima užsisakyti ir priekinio tilto diferencialo blokatorių. Stabdžiai – hidrauliniai, su stiprintuvu, priekyje diskiniai, stabdžių ABS montuojama SM/SMT 55 versijose.

Pagaliau atėjo momentas pažvelgti į visureigio kabiną. Ropštis į iš miško išvažiavusio geltonojo SCAM vairuotojo vietą neįpratusiam kiek sunku – nors yra papildoma pamina, tačiau į kabiną, tvirtai neįsikibęs į ranktūrį, neįlipsi – kaip ir dera, ji ganėtinai aukštai nuo žemės. Tačiau viduje, kai įsitaisai kairiojoje iš trijų čia esančių patogių sėdynių, nieko itin skirtingo nuo miestuose zujančių komercinių furgonų vairuotojo darbo vietos nepamatai. Patogus maloniai storas vairas, reguliuojamas dviem kryptimis, prietaisų skydelio prielajoje sumontuota pavarų perjungimo svirtis, pasiekiama, vos nuleidus dešinę ranką nuo vairo, pažįstami prietaisai, gal tik kiek daugiau klavišų ir tarp sėdynių styro dvi papildomos paskirstymo dėžės ir demultiplikatoriaus valdymo svirtys. Važiuojant variklio ūžimas neerzina, pakabos komfortas – beveik kaip lengvajame automobilyje, puiki ventiliacija ir apšildymas, neužmiršti nei elektriniai stiklų pakėlėjai, nei magnetola. Vairas sukasi lengvai (juk padeda stiprintuvas), tačiau kontaktą su keliu jauti visą laiką. Be abejo, tik tokiame aukštai iškeltą kabiną turinčiame automobilyje pajunti tikrą saugumo jausmą ir imi į visus šalia važiuojančius žvelgti iš aukšto…Be standartinės trijų vietų kabinos galima užsakyti septynvietę dvieilę kabiną su analogišku komforto lygiu.

Tad kas gi pirks SCAM? Sakyčiau, visų pirma tai automobilis energetikams, miškininkams, gelbėtojams, gaisrininkams – visiems, kam dažnai tenkai nusukti nuo išvažinėto lygaus kelio į smėlynus, pusnynus, gilų purvą ar tiesiog į šlapią pievą – čia, kaip minėta, SCAM turi nedaug konkurentų. Kita potenciali panaudojimo sfera – kelių ir gatvių priežiūra. Visi SCAM turi tris variklio sukimo momento nuvedimo papildomų mechanizmų ir įrengimų pavarai taškus – į priekį tiesiai nuo variklio, nuo pavarų dėžės ir nuo demultiplikatoriaus. Gamintojas siūlo jau surinkimo metu čia sumontuoti atitinkamus hidraulinius siurblius (išvystomas slėgis – iki 130 barų, našumas – nuo 7 iki 40 litrų per minutę) uždedamų komunalinių mechanizmų pavarai ir valdymui. Automobilio priekyje numatyti tvirtinimai įrangos plokštei, prie kurios montuojami įvairūs kelių valymo, krovimo ir pan. mechanizmai. Jų darbo funkcijų valdymas – elektrohidraulinis, klavišais iš vairuotojo darbo vietos. Šios įrangos dėka SCAM komunalinėje sferoje tampa lygiaverčiu “Unimog” konkurentu, tačiau turinčiu privalumą – mažesnę kainą.

Parodoje ALT-2005 teko matyti dar vieną, ne tokią universalią SCAM versiją – 13 vietų didelio pravažumo autobusą. Tiesą sakant, pradžioje suabejojau tokios modifikacijos tikslingumu – į darbą ar medžioklę vis tik geriau važiuoti septynviečiu SCAM, turinčiu dar ir krovinių kėbulą. Tačiau vėliau pagalvojau – o juk šiandien gyvename kitokiame pasaulyje, nei prieš 15 metų. Galima juk susiruošti į kelionę po Afriką ar pabandyti automobiliu įveikti Sibiro taigos sunkumus, nuvykti prie Poliarinio rato – tereikia noro, geros draugų kompanijos ir pinigų, o patogi ir patikima transporto priemonė tokiai egzotiškai kelionei jau yra – tai visureigis SCAM!

Nuotraukos autoriaus ir gamintojo

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *