Visureigiai ir sakalai (LT)

VISUREIGIAI IR SAKALAI

Liucijus Suslavičius

Kai 2004 metų vasarą vieno naujų visureigių demonstravimo metu vienas iš jame dalyvavusių žurnalistų pasidomėjo, kam skirtas Minsko ratinių vilkikų gamyklos (MZKT) atstovų pirmą kartą viešai parodytas didžiulis 6 ašių automobilis su platforma MZKT-79086, kažkuris iš MZKT darbuotojų ne tai juokais, ne tai rimtai lepterėjo: “Važiuoti į sakalų medžioklę!” – ir pastebėjęs nustebusį žvilgsnį, paaiškino kiek plačiau. Anot šnekaus gamyklos darbuotojo, Turkmėnijos vyriausybė užsakė pagaminti šešis tokius 12×12 tipo visureigius, kad galėtų jais vežioti po dykumą 55 tonas sveriančius amerikietiškus buldozerius “Caterpillar D9R”, kurių užduotis – pravalyti per smėlio barchanus kelią į Turkmėniją pamedžioti su sakalais atvykstančių arabų milijardierių autokaravanams. Bet kai žinia apie keistą unikalių visureigių paskirtį pasklido plačiau, MZKT “komandos” vadovas paskubėjo oficialiai pareikšti, jog šnekos apie sakalų medžioklę – prasimanymas, o visureigiai skirti gamtinių dujų paieška užsiimančiai Turkmėnijos kompanijai. Tegu bus taip, bet žinant, kas ir kaip šiandien valdo Turkmėniją, atmesti versijos apie sakalų medžiokles taip pat negalima. Ir štai kodėl – medžioklė su sakalais arabiškuosiuose Rytuose turi gilias, dviejų su puse tūkstančio metų tradicijas. Maždaug prieš tiek metų dykumose gyvenę arabų klajokliai pradėjo gaudyti laukinius sakalus, juos jaukinti ir mokyti medžioti. Dykumoje, kur maisto ištekliai riboti, sakalų sumedžiotų gyvūnų mėsa buvo svariu maisto raciono papildymu ne vieną šimtmetį. Bet viskas keičiasi – šiandien medžioklė su sakalais yra ne kovos už būvį elementas, o tradicija, sportas ar aštrių pojūčių paieška. Bet dykuma yra dykuma, ir keliaudamas žirgais ar kupranugariais, kaip šimtus metų darė protėviai, XXI amžiaus komforto nepatirsi, o arabų šeichai prie jo jau spėjo priprasti.

Vienas iš tokių turtingų arabų – sakalų medžioklės mėgėjų prieš kelis metus nusprendė savo medžioklės išvykas rengti kaip galima komfortiškesnėmis sąlygomis ir pilnai motorizuoti savąjį medžioklės karavaną. Svarbiausi jame yra du didžiuliai “motorhoumai”. Pirmasis jų – tai viešbutis ant ratų, kuriame yra viskas, kas reikalinga, kad komfortiškai gyventi ir ilsėtis. Jame sumontuotas elektros energiją viešbučio įrangai tiekiantis autonominis dyzelinis elektros generatorius, kondicionieriai, didelis geriamo vandens bakas, vonia, dušas, keli tualetai ir, aišku, nedideli, bet prabangūs kambarėliai. Bendriems šeimininko ir jo svečių susitikimams kėbule įrengtas didelis holas su minkštais krėslais ir didžiuliu televizoriumi, išklotas tikrais persiškais kilimais. O štai baro nėra – musulmonams gerti alkoholinius gėrimus negalima…

Antrasis furgonas – lyg kokia užeiga ant ratų. Jame šaldytuvuose saugomos maisto atsargos, yra maisto gaminimo skyrius su elektrifikuota virtuve ir pakankamai erdvi patalpa su staliukais valgantiesiems. Be to, kėbule irgi yra vandens bakas, ir kondicionierius. Dykumoje abu milžiniški baltai dažyti automobiliai sustatomi kampu taip, kad liestųsi galais, sudarydami apsaugą nuo vėjo. Kad būtų patogu pereiti iš vieno į kitą, jų šonuose pastatomi laipteliai, ištempiami nuo saulės apsaugantys tentai. Bet tai dar ne visas medžioklės karavanas. Jame yra mažesni furgonai sakalams pervežti bei tradicinius arabų ristūnus pakeitę „plieniniai žirgeliai” – amerikietiški visureigiai „Hummer” su specialiu kėbulu. Jo stoge – didelis liukas. Medžioklės metu sakalo šeimininkas stovi pusiau išlindęs su sakalu ant dešinės rankos ir reikiamu momentu, nutraukęs paukščio galvą dengiantį gobtuvą, mesteli sparnuotą medžiotoją aukštyn. Medžioklė prasideda…

Pasaulyje tik labai nedaug gamintojų gali pasiūlyti unikalius savo pravažumu ir keliamąja galia automobilius, tinkamus saugiai keliauti dykumomis. Arabijos turtuolis pasirinko MZKT gaminamus sunkiuosius visureigius „Volat”, konkrečiai 8×8 tipo MZKT-79097-30, kuriuos gamykla adaptavo būsimajai paskirčiai, gerokai prailgindama jų bazę. Kad garantuoti patikimą darbą, abu automobilius sukomplektavo vokiškais 570 AG galios dyzeliais „Daimler-Benz”, amerikietiškomis automatinėmis pavarų dėžėmis „Allison”, „apavė” plačiaprofilėmis prancūziškomis padangomis „Michelin 25/65R25XRB TL”. Automobilis, kurio pilna masė gali siekti 52 tonas, išvysto maksimalų 70 km/h greitį, sunaudodamas iki 130 litrų dyzelino 100 kilometrų kelio dykuma. Didelis baltarusiško visureigio privalumas – nepriklausoma visų ratų pakaba, ne tik leidžianti pakankamai greit važiuoti bekele, bet ir garantuojanti pakankamą komfortą važiuojantiems.

Pagamintas ir išbandytas „volatų” važiuokles iš Baltarusijos nugabeno į Turkiją, kur vienoje specializuotų firmų ant jų sumontavo didžiulius viršgabaritinius (plotis – beveik 4 metrai) gyvenamuosius modulius, įrengė vidų, pagamino laiptelius ir stovus tentams. Užsakovas gavo pilnai parengtus neįprastai tarnybai automobilius.

Nereikia manyti, kad su sakalais medžiojama visur. Šių dienų sakalininkai, kaip minėta, pinigų neskaičiuoja, tad su paukščiais keliauja tik ten, kur garantuotas geras laimik ir daug emocijų. Su sakalais medžiojama dažniausia pavasario pradžioje Irano arba Pakistano teritorijoje – čia klimatas geresnis, nei tarkim, Saudo Arabijoje, o ir grobio sakalams kur kas daugiau. Šiandien, kai išgauti barelį naftos kainuoja apie du dolerius, o to paties barelio kaina pasaulinėse rinkose siekia 43-45 dolerius, kažkada vargšų klajoklių beduinų palikuonys gali ramiausiai užsiimti protėvių tradicijų puoselėjimu. Visą medžioklės karavaną į medžioklės vietą atgabena specialiai užfrachtuoti transporto lėktuvai, dažniausia erdvūs IL-76 su rusiškomis arba ukrainietiškomis įgulomis. Keliais reisais pergabenama visa technika, produktai, degalai, na o sakalus atskraidina specialiu reisu prieš pat medžioklę. Tad apmokėti už kelio per barchanus nutiesimą ir aikštelės stovyklai parengimą jiems būtų vieni juokai.

Bet grįžkime prie dvylikos ratų „Volat MZKT -79086″, skirto per tuos barchanus važinėti. Didžiausia leistina automobilio masė – net 95 tonos, tačiau turėdamas V-8 tipo skysčiu aušinamą turbodyzelį “Deutz BF 8M1015CP”, išvystantį 720 AG/2100 aps/min, jis sugeba išvystyti net 75 km/h greitį. Rieda „volatas” minkštai – visų ratų pakaba nepriklausoma, hidropneumatinė (naujiena MZKT konstrukcijose), žemo slėgio elastingos padangos “Michelin 23,5R25 XLB” specialiai pritaikytos važiuoti smėlynais. Kadangi pavarų dėžė automatinė (šešių laipsnių “Allison M6610 AR”), vairuotojas gali susikoncentruoti tiksunkios mašinos vairavimui. „Volatas” labai manevringas – sukant vairą, į tą pačią pusę pasisuka pirmųjų trijų ašių ratai, o penktosios ir šeštosios – į priešingą, todėl giganto posūkio spindulys tik 17 metrų, tuo tarpu kai ilgis – 14,8 metro. Tačiau važinėti juo kur nors kitur, nei dykumose, būtų sudėtinga, nes ir be krovinio automobilio plotis yra 3,4 metro. Dvivietė automobilio kabina pagaminta iš stiklaplasčio ir unifikuota su kitų naujos kartos “Volat” markės visureigių kabinomis. Darbui dykumose joje sumontuota efektyvi ventiliacijos ir oro kondicionavimo sistema.

Taigi, dar šeštajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje talentingo konstruktoriaus Moriso Šapošniko sukurta specialiai karinei įrangai montuoti unikali savo sprendimais ir galimybėmis važiuoklė itin didelio pravažumo sunkiesiems ratiniams visureigiams išlaikė išbandymą laiku ir tebėra tokia pat progresyvi ir kitų gamintojų nepralenkta, kaip ir savo debiuto metais. Tik dabar vis dažniau Minske pagaminti daugiaašiai „Volat” dažomi ne slepiamaja, o ryškiomis taikiomis spalvomis ir iškeliauja į tokias Žemės vietas, kur anksčiau buvo nutaikytos tik jų pirmtakų – „uraganų”- gabenamos raketos… Nuotraukos – Vladimiras Čechuta

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *