Aerodinamikas Paulius Jaray (LT)

“Delfinų” ir “albatrosų” palikuonis – Aero-159 ALCA Liucijus Suslavičius

Čekijos aviacijos firmos ,,Aero Vodochody”, pasaulyje daugiausia žinomos savo reaktyviniais mokomaisiais-treniruočių lėktuvais, skirtais karinėms oro pajėgoms (jos cechuose pagaminta daugiau šios klasės lėktuvų, nei bet kurioje nors kitoje pasaulio aviacijos firmoje),”šaknys” siekia 1919 metus, kai Prahoje buvo įkurta pirmoji šalyje aviacijos gamykla. Tačiau tokia gamyklos orientacija buvo padiktuota ne rinkos, o politikų, gerą pusšimtį metų lėmusių Čekoslovakijos likimą. Juk ,,Aero” tiek laikotarpiu tarp karų, tiek pokario metais sėkmingai gamino nedidelius civilinius lėktuvus. Pavyzdžiui, 1953 metais pasirodęs ,,oro taksi” – dvimotoris ,,Aero-45″ sėkmingai konkuravo rinkoje (pagaminta per 700 vienetų), bet socializmo sąlygomis tokio lėktuvo reikėjo nedaug kam. Po Antrojo pasaulinio karo, kai Čekoslovakijabuvo įjungta į taip vadinamą ,,socializmo stovyklą”, tarybinių ,,MiG” gamybai buvo pastatyta nauja gamykla Vodochoduose. Čia gaminti MiG-15, MiG-19 ir garsusis MiG-21F”. Septintajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje įmonė buvo specializuota mokomųjų-treniruotės reaktyvinių lėktuvų visoms tuometinių Varšuvos sutarties šalių karinėms oro pajėgoms gamybai. Pirmuoju Vodochoduose įsisavintu tokios klasės lėktuvo modeliu tapo dvivietis L-29 ,,Delfin”. 1963-1974 metais gamykla ,,Aero” pagamino 3,6 tūkstančio ,,delfinų”.

1974 metais lėktuvus ,,Delfin” programoje pakeitė analogiškos klasės L-39

,,Albatros”, gamintas kaip mokomasis-treniruotės, kaip oro taikinių vilkikas ir kaip lengvas paramos iš oro lėktuvas. ,,Albatrosų” (su visomis modifikacijomis) pagaminta per 3 tūkstančius, jie tebeskraido net 25 pasaulio šalyse, įskaitant Lietuvos Respublikos karines oro pajėgas. Jose patys greičiausi – skrendantys 630 km/h greičiu

–kaip tik yra čekiški reaktyviniai treniruočių ir lengvi kovos lėktuvai ,,Aero L-39

,,Albatros”.

1974 metais lėktuvus ,,Delfin” programoje pakeitė analogiškos klasės L-39

,,Albatros”, gamintas kaip mokomasis-treniruotės, kaip oro taikinių vilkikas ir kaip lengvas paramos iš oro lėktuvas. ,,Albatrosų” (su visomis modifikacijomis) pagaminta per 3 tūkstančius, jie tebeskraido net 25 pasaulio šalyse.

Sekančiu šios sėkmingos šeimynos lėktuvu, pradėtu gaminti devintajame dešimtmetyje tapo L-59, kaip ir ankstesni modeliai turėjęs nemažai TSRS pagamintų komponentų (variklis, radiolokacinė ir ryšių įranga, ginkluotė). Jį šiuo metu naudoja Čekijos, Slovakijos, Egipto ir Tuniso KOP. Prasidėjęs staigus ,,socializmo stovyklos” irimas, kiti politinės situacijos pasaulyje pasikeitimai ir todėl sumažėjęs lėktuvų poreikis (pagrindiniu užsakovu visą laiką buvo TSRS KOP) neleido šiam modeliui taip paplisti, kaip pirmtakams.

Kaip ir daugybė kitų vienpusiškai orientuotų įmonių, po 1990 metų ,,Aero Vodochody” atsidūrė nelengvoje padėtyje – kas buvo tinkama ,,šaltojo karo” metais, nebetiko, prasidėjus Vidurio ir Rytų Europos šalių suartėjimui su NATO. Ginkluotės, tame skaičiuje ir aviacinės, standartai staigiai pakito, nuo tarybinių teko pereiti prie vakarietiškų. Gamyklai šiuo pereinamuoju laikotarpiu išlikti padėjo tai, kad Čekijos Respublikos KOP taip pat reikėjo naujo, NATO standartus atitinkančio nebrangaus universalios paskirties reaktyvinio lėktuvo, tinkančio tiek pilotų parengimui, tiek oro sienų apsaugai ir kontrolei, tiek taktinėms kovos operacijoms. 1993 metais Čekijos gynybos ministerija patvirtino ir pateikė gamyklai ,,Aero Vodochody” reikalavimus naujam ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) klasės lėktuvui. Kaip matyti iš šios

abreviatūros, tai visų pirma turėjo būti kautynių ir palaikymo iš oro lėktuvas, kurio tik viena iš modifikacijų būtų dvivietis mokomasis – treniruotės lėktuvas.

“Aero Vodochody” nesiėmė kurti visiškai naujo lėktuvo – tam nebuvo nei lėšų, nei laiko. Darbus skubino šalies gynybos ministerija, siekusi kuo greičiau gauti naują aviacinę techniką. Todėl kai tik 1995 metais pradėtas kurti lėktuvas 1997 metų birželio 12 dieną pirmą kartą išriedėjo iš cecho, jau už mėnesio buvo pasirašytas kontraktas pagaminti Čekijos Respublikos KOP net 72 naujus L-159 pavadinimą gavusius lėktuvus. Beje, tai buvo kiek rizikinga – “pirkti katę maiše”. Juk pats pirmasis dvivietis prototipas pakilo į orą jau vėliau – rugpjūčio 2 dieną, o bazinis vienvietis kovos lėktuvo variantas pradėtas bandyti ore tik 1998 metais.

Kaip galime spręsti iš lėktuvui suteikto indekso, čekų aviakonstruktoriai kaip pagrindą kovos lėktuvui paėmė mokomąjį-treniruočių L-59 ir perdirbo jį pagal naujus tiek Čekijos kariškių, tiek potencialių užsakovų visame pasaulyje keliamus tokios klasės lėktuvams reikalavimus. Kurdama L-159, gamykla toliau vystė ankstesniuose modeliuose pasiteisinusią lėktuvo koncepciją, tačiau iš esmės pakeitė svarbiausius eksploatacinius parametrus apsprendžiančius agregatus ir komponentus. Savo išorės dizainu L-159 ne itin skiriasi kad ir nuo to paties L-39 – labai panašus siluetas (gal tik

,,nosis” ilgesnė), po fiuzeliažu – tiesus sparnas, vienvietė arba dvivietė pilotų kabina. Po sparnais ir liemeniu – 6 tvirtinimo mazgai pakabinamai įrangai ir ginkluotei. Važiuoklė – trijų ratų, su priekinių valdomu ratu, įtraukiama. Bet štai vidaus ,,įdaras” jau visai kitoks. Į L-159 kūrimo programą kaip subrangovai buvo įtrauktas koncerno “Boeing” padalinys “Rockwell NAAMD”, tokios pasaulyje vardą turinčios aviacinės įrangos firmos iš JAV ir Prancūzijos, kaip ,,Lean Astronic”, ,,Allied Signal”, ,,GEC- Marconi”, ,,Honeywell”, FIAR. Jos tiekia čekams šiuolaikinius turboreaktyvinius variklius, jų ir ginkluotės valdymo sistemas, ryšių bei navigacinę aparatūrą. L-159 komplektuojamas borto įranga deguoniui generuoti, degalų bakų užpildymo inertinėmis dujomis sistema (kas gerokai mažina gaisro pavojų), autonominiu elektros energijos šaltiniu, aplinkos kontrolės sistema, specialių priešperkrovinių pilotų kostiumų pajungimo sistema.

Tai garantuoja, jog L-159 atitiks NATO standartus, galės naudoti NATO šalių aviacinę ginkluotę, be to, jis kur kas labiau domins potencialius jau eksploatuojančius vakarietišką aviacinę techniką užsakovus. Lėktuvas pritaikytas skraidymams bet kokiomis oro sąlygomis, gali dienos ir nakties metu vykdyti patruliavimo, oro palydos, priešlėktuvinės gynybos, oro žvalgybos, sienų apsaugos funkcijas, atakuoti taikinius ore, ant žemės ir vandens. Pabrėžiama jo galimybė efektyviai atlikti antipartizanines ir antiteroristines funkcijas.

“Aero Vodochody” potencialiems klientams siūlo ne “pliką” lėktuvą, o visą ilgai ir saugiai jo eksploatacijai būtiną sistemą – aptarnavimo ir testavimo įrangą, atsarginių dalių tiekimą, specialius treniruoklius pilotams ir technikams, konkrečioms sąlygoms pritaikytas jų mokymo programas.

Svarbiausieji techniniai lėktuvo ,,Aero L-159″ALCA (vienvietė modifikacija)

duomenys

Sparnų ilgis 9,54 m Lėktuvo ilgis 12,73 m Lėktuvo aukštis 4,77 m Svoris 4160 kg

Maksimalus svoris 8000 kg Vidaus bakų talpa 1551 kg Degalų svoris su 4 pakabinamais bakais 2875 kg Didžiausias pakabinamos įrangos svoris 2340 kg Maksimalus greitis jūros lygyje 936 km/h Maksimalus kilimo greitis 47 m/s Skrydžio aukštis 13200 m Skrydžio nuotolis su pakabinamais bakais 2530 km

Iliustracijos – gamintojo.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

EN DE LT RU