Al Fahd (LT)

„ Al Fahd”- arabiškas požiūris į kovos mašiną

Liucijus Suslavičius

Vienu populiariausių šarvuotosios karinės technikos rūšių šiandien yra ratinę važiuoklę turinčios šarvuotos kovos mašinos, literatūroje dažniausiai vadinamos tiesiog AFV nuo angliškos žodžių „Armored Fighting Vehicle” abreviatūros. Armijų apginklavime jos pakeitė tradicinius šarvuotus automobilius, naudotus daugiausia žvalgybos ir ryšio tikslais. Geriau ginkluotos, jos dabar gali tiesiogiai dalyvauti kautynėse, paremti pėstininkus, o esant palankiai situacijai, netgi susikauti su tankais. Kovos mašinų apginklavimas – labai įvairus, o konstrukcija, priešingai – gana vienoda, nepriklausomai nuo to, kur AFV sukurtas – Europoje, Azijoje ar Rusijoje. Tačiau šiandien gaminamas ir vienas itin originalios konstrukcijos AFV – Saudo Arabijos nacionalinės gvardijos apginklavime esantis „Al Fahd 40-80″. Tai nėra turtingų Saudo Arabijos valdovų kurioje nors Europos šalyje užsakyta konstrukcija, nors „naftos dolerių” jiems užtenka bet kokiems pasaulyje gaminamiems ginklams įsigyti. Tai tikrai arabiškas gaminys, parodantis arabų šalių jau pasiektą karinės technologijos lygį. Jį, atsižvelgę į savo regiono gamtines sąlygas, sukūrė ir gamina Saudo Arabijoje, Dammano mieste įsikūrusi firma „Abdallah Al Faris & Sons Company”.

Nespecialistas nesunkiai supainios „Al Fahd” su rusišku BTR-70 ar šveicarišku MOVAG „Piranha”. Laivo formos šarvuotas korpusas, 8×8 tipo važiuoklė, sugebėjimas plaukti, kovos bokštelis, kuriame pagal poreikius galima sumontuoti net keletą skirtingų ginklų – gana standartiniai sprendimai. Tačiau specialistai mano, jog „Al Fahd”, be abejonės, techniškai yra pats originaliausias AFV iš visų šiandien gaminamų. Jau vien jo komponuotė skiriasi nuo dažniausia naudojamos – 550 AG galios oru aušinamas keturtaktis V-12 tipo dyzelis „Deutz” su šešialaipsne automatine ZF firmos pavarų dėže užima vietą už dviviečio valdymo skyriaus tiesiai virš antrojo AFV tilto (o ne šalia vairuotojo korpuso priekyje), gi kovos skyrius „nustumtas” į korpuso galą virš galinių tiltų. Visgi tikru technikos „perliuku” galime pavadinti individualią hidropneumatinę (užpildyta azotu) kiekvieno rato pakabą. Jos dėka „Al Fahd” be didesnių problemų juda ir labai nelygia vietove, be to, vairuotojas gali keisti kovos mašinos prošvaisą nuo 600 mm iki 150 mm. Jei važinėjama per nelygumus, prošvaisa, įjungus siurblį, padidinama iki maksimumo (gerame kelyje pakanka 450 mm), o jei reikia pasislėpti, „Al Fahd” tiesiog „pritupia” (prošvaisa sumažėja iki 150 mm). Tačiau tai ne viskas, ką ji „sugeba”. Konstruktoriai taip patobulino pakabos valdymą, kad kovos mašina įgijo unikalią savybę išlaikyti horizontalią korpuso padėtį, važiuojant išilgai šlaito. Sistema pagal vairuotojo norą arba automatiškai vienos pusės pakabos cilindruose slėgį padidina, kitos pusės – sumažina, tad korpusas išlieka (iki 20 laipsnių šlaite) horizontalus. Kokią tai reikšmę gali turėti žvalgyboje ar kautynėse, suprantate patys. Beje, šios sistemos dėka ganėtinai aukštas AFV neapvirsdamas gali važiuoti išilgai šlaito, kurio statumas – 55%. Dar daugiau – vos tik kovos mašina išvažiuoja į lygią vietą, pakabos valdymo sistema automatiškai gražina korpusą į normalią padėtį.

Transmisija sukonstruota ne mažiau originaliai, iš anksto įvertinus netradicinės pakabos teikiamas galimybes. Važiuojant geru keliu, vairuotojas gali išjungti pirmojo ir ketvirtojo tiltų pavarą ir pakelti ratus, kad jie nesiektų kelio dangos! Tada maksimalus greitis pasiekia net 90 km/h, nors visais aštuoniais ratais ir blogu keliu ar raižyta vietove „Al Fahd” greičiau kaip 65 km/h nevažiuoja. Jis labai manevringas, kadangi vairuojami visi 8 jo ratai, ir 360 laipsnių kampu „Al Fahd” apsisuka 15 metrų skersmens apskritime. Dar vienas įdomus ir naudingas sprendimas – avarinė vairo mechanizmo hidraulinio siurblio pavara nuo transmisijos. Todėl, velkamą kovos mašiną, kurios variklis neveikia, vairuoti taip pat lengva, kaip ir nesugedusią. Be to, ji nesustodama įveikia 2 – 2,5 metrų pločio griovį. Degalų atsargos bakuose pakanka 800 kilometrų.

16 tonų sveriančio AFV ilgis – 7900 mm, plotis – 2940 mm, aukštis priklauso nuo sumontuoto bokštelio, tačiau neviršija 2,9 metro. Laikantysis hermetizuotas jo kėbulas suvirintas iš šarvinio plieno, papildomai padengto daugiasluoksne kevlaro danga – 7.62 mm kalibro kulkos jo nepramuša, „kakta” atlaiko ir stambaus kalibro -14,5 mm – kulkas. Apsaugos lygį galima padidinti, uždėjus papildomus Vokietijos firmos IBD gaminamus šarvus MEXAS.

Abu-Dabyje pravedamame ginkluotės salone IDEX buvo pademonstruoti trys įvairiai ginkluoti kovos mašinos „Al Fahd” variantai. Paprasčiausias jų – žvalgybinis – turi naujausią dvivietį JAV koncerno „Delco Defense Systems” gamybos bokštelį LAV-25 su dviejose plokštumose stabilizuotu automatiniu 25 mm kalibro pabūklu M242 „Bushmaster”, 7.62 mm kulkosvaidžiu ir dviem prieštankinių raketų TOW paleidimo įtaisais šonuose.

Saviesiems pėstininkams mūšio lauke paremti skirtas antrasis variantas su 120 mm minosvaidžiu, beje, irgi importiniu, sukurtu tos pačios „Delco”, bendradarbiaujant su anglų firma „Royal Ordnance”. Charakteringas šio ginklo bruožas – vos ne vertikaliai pakeliamas vamzdis, kas leidžia minomis „užmėtyti” už priedangos įsitvirtinusį priešininką.

Pats galingiausias variantas, kurį galėtume pavadinti savaeige artilerijos sistema, ginkluotas beatatrankiu 105 mm kalibro pabūklu. Jis skirtas priešo įtvirtinimams ir šarvuotai technikai naikinti. Jau sukurta taip pat lengvesnė AFV modifikacija – šarvuotas transporteris AF-40-8-1 su V-10 tipo 400AG galios varikliu, skirta vežti vienuolikai ginkluotų karių. Jie sėdi korpuso viduje išilgai įrengtose sėdynėse nugara už nugaros, įlipa ir išlipa per korpuso gale įrengtas duris – hidraulinių cilindrų atidaromą rampą. Kad važinėjant raižyta vietove dideliu greičiu kariai nesusižeistų, kiekvienam jų yra saugos diržai! Na, ir aišku, kad pragariškame dykumos karštyje kariai tiesiog nenualptų, visose „Al Fahd” modifikacijose įrengiama ne tik efektyvi filtravimo-ventiliacijos sistema, apsauganti nuo masinio naikinimo ginklo poveikio, bet ir po du atskirai valdomus kondicionierius, tiekiančius orą į valdymo bei kovinį skyrius.

Štai tau ir „beduinai” – taip dar neseniai šio regiono valdovus pašaipiai vadino europiečiai. O šie, bendradarbiaudami su žinomais ginklų ir agregatų gamintojais, tuo tarpu sukūrė visą šeimyną įvairios paskirties kovos mašinų ir žada konkuruoti ginklų rinkoje su garsiais gamintojais. Visiškai tikėtina, kad tai jiems pavyks. Ar atkreipėte dėmesį, kad „Al Fahd” – plaukiantis, dviejų gale įrengtų sraigtų dėka vandenyje išvysto iki 8 km/h. Bet kam dykumoje gyvenantiems arabams plaukiojantis AFV? Aišku, gamintojai neabejoja, jog savo modernios konstrukcijos dėka „Al Fahd” bus paklausus ir eksportuojamas!

Nuotraukos – gamintojo.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *