Alvis Wasp (LT)

AFRIKIETIŠKA “ŠIRŠĖ”

Liucijus Suslavičius

Amerikietiško universalios paskirties visureigio “Hummer” sėkmė pastarojo dešimtmečio kariniuose konfliktuose, ypač Persų įlankos regione, gerokai padidino susidomėjimą dideliais, galingais ir sunkiais visureigiais, užimančiais tarpinę padėtį tarp tradicinių lengvų džipų ir nedidelių sunkvežimių. Šiandien galima kalbėti apie tam tikrą “hamerių maniją” – tokios klasės automobilius jau gamina Japonija, Italija, Ispanija, Šveicarija, panašiu bus naujas Didžiosios Britanijos armijos visureigis, turi savąjį “Hummer” analogą, pavadintą “Tigr”, Rusija. Laukiama, kad jau legenda tapusių amerikietiškų automobilių gaus ir Lietuvos kariuomenė. Tačiau yra pasaulyje šalių, kurių kariškiai nepasidavė mados įtakai, nelaiko šio automobilio geriausiu ir visose situacijose tinkamiausiu. Bene charakteringiausias pavyzdys – Pietų Afrikos nacionalinės gynybos pajėgos SANDF (South African National Defence Force). Pietų Afrikos kariškiai (tiek baltieji, tiek juodieji) turi didžiulę per ilgus pilietinio karo savanoje metus sukauptą patirtį ir todėl gerai žino, kokiems reikalavimams turi atitikti ir kokiomis savybėmis turi pasižymėti šiame regione naudojama karinė technika.

Dėl rasistinės baltosios mažumos – “afrikanerių” – vykdytos vidaus politikos Pietų Afrikos Respublika daug metų buvo izoliuota, Jungtinių Tautų įvestos sankcijos ribojo ne tik karinį, bet ir techninį bendradarbiavimą su šia valstybe. Visgi ir tokiomis sąlygomis pietų afrikiečiai sugebėjo sukurti galingą karinę pramonę, patenkinančią armijos poreikius, įsisavinti originalios konstrukcijos ginklų ir karinės technikos gamybą. Dėl šalyje vykusio karo ypatumų, kai itin plačiai naudojamos minos, čia ilgainiui buvo sukurti bene efektyviausią žmonių apsaugą nuo po ratais sprogusios minos garantuojantys kariniai automobiliai. Šiandien PAR sukurta technika naudojama net Europoje, buvusioje Jugoslavijoje dislokuotose kariniuose daliniuose, 30 metų senumo afrikanerių” konstrukcijas uoliai kopijuoja su ginkluotais separatistais ir teroristais kovojančios šalys, pavyzdžiui, Indija. Tarp daugybės sunkiai šarvuotų afrikietiškų automobilių ryškiai išsiskyrė visiškai kitoks nei jie “greitojo reagavimo” automobilis BAT. Nedidelis, aerotransportabilus, žemėje greitas ir manevringas, su apsauginiais lankais iš vamzdžių vietoje kėbulo, šis automobilis skirtas vežti 4-5 specialiosios paskirties dalinių karių grupę, būti mobiliu “ugnies tašku”, ginkluotu ne tik kulkosvaidžiais, bet, pakeitus užpakalinėje automobilio dalyje tvirtinamą padėklą, ir daugiavamzdžiu minosvaidžiu – savotiška miniatiūrine “katiuša” – ar prieštankinėmis raketomis.

Visgi technikos pažanga ir geras konstrukcijas galu gale verčia pasitraukti. 2000- siais metais SANDF ginkluote besirūpinantis padalinys “Armscor”paskelbė, kad nori užsakyti naujos kartos greito reagavimo-žvalgybinius automobilius (Rapid Deployment Reconnaisance Vehicles, sutrumpintai RDRV). Kadangi dabar PAR yra lygiateisė Jungtinių Tautų narė, niekas neribojo užsienio valstybių ginklų firmų dalyvavimo konkurse. Tarp kitų savąjį tokios paskirties automobilio variantą tada pasiūlė žinomo Didžiosios Britanijos ginklų gamybos koncerno Pietų Afrikos padalinys “Vickers OMC”. Pavadintas “Wasp” (“Širšė”), jis kaip ir BAT yra ne šiaip sau didelio pravažumo automobilis, o speciali “ginklų platforma”. Bazinis “Wasp” variantas – tai atviras, praktiškai neturintis kėbulo automobilis su varikliu priekyje ir individualiomis sėdynėmis trims kariams, išdėstytomis vienoje eilėje. Vidurinė sėdynė – sulankstoma ir skirta virš apsauginių lankų tvirtinamo 7,62 mm kalibro kulkosvaidžio šauliui atsistoti. Stovėdamas jis geriau mato aplinką ir gali šaudyti visomis kryptimis. Už sėdynių – vieta padėklo su ginkluote tvirtinimui. Pasirinkimas čia tikrai didelis: 68arba 80 mm kalibro reaktyviniai minosvaidžiai, 107 mm kalibro prieštankinės raketos, 12,7 mm kalibro sunkusis kulkosvaidis arba 20 mm kalibro automatinis pabūklas. Iš viso numatytos net 6 skirtingos ginkluotės platformos, kurias galima keisti pagal poreikį. Beje, vietoje minėto 7,62 mm kulkosvaidžio virš automobilio gali būti sumontuotas sunkusis kulkosvaidis, 20 mm kalibro MG-151 tipo greitašaudis pabūklas arba 40 mm kalibro granatsvaidis. Kaip matome, “Wasp” nė kiek neperdedant, galima pavadinti “ginkluotu iki dantų” ir jo privalumas – ugnies galia ir greitis. Netikėtai išnirę iš priedangos ir paleidę 12 nedidelių raketų salvę kiekvienas, keli tokie automobiliai gali išsklaidyti atakuojantį priešą, sunaikinti transporto koloną, sukelti paniką įtvirtintoje stovykloje ir vėl dingti taip pat netikėtai, kaip pasirodė… Tiesa, reikalui esant, padėklą su ginkluote galima pakeisti padėklu su dar trimis sėdynėmis kariams. Bet ir tai padidina “Wasp” ugnies galią – kariai sėdi nugara į važiavimo kryptį ir gali stebėti, ar kas nors neatakuoja iš užpakalio ir reikalui esant, atsakyti į priešininkų ataką savo ginklų ugnimi. Automobilis pritaikytas desantuoti su parašiutu, į populiarų daugelio šalių armijose karinį transporto lėktuvą “C-130 Hercules” telpa net 4 “širšės”, vienas “Wasp” gali būti transportuojamas pakabintas po sraigtasparniu.

Pažvelkime į “Wasp” atidžiau. Didžiausia leistina visureigio masė – 3600 kilogramų, iš jų 1450 kilogramų – naudingas krūvis. Priekyje – 2,8 litro darbo tūrio 4 cilindrų 125 AG turbodyzelis, per penkialaipsnę pavarų dėžę ir dvilaipsnį demultiplikatorių nuolatos sukantis visus 4 ratus. Svarbiausi automobilio agregatai – variklis, transmisija, radiatorius, 70 litrų talpos degalų bakas, akumuliatoriai – yra pridengti lengvais šarvais, šarvuota ir automobilio apačia. Ją dengiantys šarvai pakankami tvirti, kad apsaugoti karius nuo po automobiliu numestos rankinės granatos skeveldrų arba po ratu sprogusios pėstininkų minos poveikio.Užtat karius pridengia tik priekinis neperšaunamas stiklas, nes kėbulo “širšė neturi, tik iš vamzdžių pagamintą “narvą”. Charakteringa tai, jog “narvo” elementai tarpusavyje ir su automobilio dugnu sujungti ne suvirinant, o varžtais. Tai vėlgi karo savanoje patirtis – sprogimui apgadinus kurią nors automobilio vietą, sulankstytas ar sudraskytas dalis lengviau pakeisti, atsukus varžtus, nei pjaustant jas autogenu. Beje, šarvų elementai tais pačiais sumetimais prie karkaso ir tarpusavyje taip pat sujungti varžtais, o ne prikniedyti. Automobilis turi vietą radijo stočiai ir – kas būdinga PAR kariuomenės technikai – išimamą 60 litrų talpos geriamo vandens baką.

Kol Pietų Afrikoje vyko “Wasp” ir kitų konkuruojančių gamintojų sukurtų analogiškų automobilių prototipų išbandymas, pačioje Didžiojoje Britanijoje kai kas pasikeitė – projektą RDRV perėmė su “Armscor” glaudžiai bendradarbiaujantis ginklų gamybos koncernas “Alvis” kartu su “Vickers OMC”. Kai buvo paskelbti prototipų išbandymo rezultatai, 32,4 milijono randų vertės kontraktas pagaminti 25 automobilius “Wasp”, 25 ginkluotės tvirtinimo stovus ir 50 keičiamų ginkluotės platformų atiteko būtent “Alvis OMC “. O ir kaip kitaip – juk “Alvis” jau senokai dalyvauja gaminant tiek SANDF, tiek kitų šalių armijose naudojamą Pietų Afrikoje sukonstruotą kovinę techniką, prisideda ją modernizuojant ir modifikuojant.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *