“KARO DIEVAS” IŠ VYSOKE MYTO
Liucijus Suslavičius
Penkiolikos metrų ilgio autobusą Lietuvos keliuose kol kas retai tesutiksime. Jų pas mus važinėja gal tik keliolika, o ir tie patys – ne nauji, atvežti iš Švedijos, kur spėjo pavažinėti ne vienus metus. Beje, švedai ir kiti skandinavai yra naujos autobusų klasės – trijų ašių 15 metrų ilgio mašinų – gamybos ir eksploatacijos Europoje pradininkai. Kitur tokio dydžio autobusų plitimą pristabdė tiek nepalankūs jiems eismo įstatymai, tiek skeptiškas transportininkų požiūris į naujovę. Populiarėti Europos Sąjungos šalyse nauja autobusų klasė pradėjo ne taip senai, bet dabar kiekvienas stambesnis autobusų gamintojas stengiasi, kad jo gamybinėje programoje būtų bent vienas 15 metrų modelis. Ne išimtis ir tarptautinis holdingas “Irisbus”, į kurio sudėtį be “Renault” markės autobusus gaminančios pagrindinės įmonės Annonay mieste Prancūzijoje įeina dar kelios gamyklos Europoje, tarp jų ir lietuviams neblogai žinoma “Karosa” gamykla Vysoke Myto mieste Čekijoje. Senas tradicijas (ir pasenusią gamybos technologiją) turinti gamykla naujų savininkų per kelis metus buvo modernizuota, joje pastatyti nauji cechai, sumontuoti modernūs įrengimai, tarp jų ir unikali autobuso karkaso antikorozinio padengimo bei dažymo linija, viena iš trijų tokio tipo ir pajėgumo linijų, veikiančių Europoje. Nors pagrindine “Karosa” produkcija kol kas išlieka dar socialistinės Čekoslovakijos laikais sukurti ir pastaraisiais metais kiek modernizuoti, pritaikant konstrukciją europiniams reikalavimams, miesto ir priemiestiniai autobusai, kokius matome važinėjančius Lietuvoje, “Irisbus” vadovai, įsitikinę čekų gamintojų galimybėmis, dabar patiki jiems naujos kartos ir naujų tipų didelės talpos autobusų, skirtų ne tik Rytų Europos, bet viso žemyno šalių rinkai, gamybą.
Daugiau kaip dešimtmetį vienu iš populiariausių autobusų su rombu priekyje buvo “Renault Tracer” – 12 metrų ilgio ganėtinai komfortiškas autobusas priemiestinėms linijoms, Prancūzijoje taip pat sėkmingai naudotas kaip mokyklinis, tarnybinis ir net tarpmiestinis ne itin tolimiems pervežimams. Geri eksploataciniai “Tracer” duomenys skatino šio nepretenzingo, bet kokybiškai pagaminto ir patikimo autobuso eksportą. Tačiau anksčiau ar vėliau net ir labai vykusį modelį tenka keisti nauju, modernesniu. Atsižvelgdami į naujas tendencijas, prancūzai nusprendė, kad dviašį “Tracer” turi pakeisti triašis modelis su 6×2/4, ilgesnis, talpesnis ir ekonomiškesnis eksploatuojant. 2001 metų “Bus World” parodoje Kortrijke toks 15 metrų ilgio autobusas, pavadintas “Ares” ( Aresas – karo dievas senovės graikų mitologijoje), buvo pristatytas specialistams.
“Ares” gamybą nuo pat pradžių nuspręsta patikėti “Karosa” gamyklai, tad kuriant autobusą bei jo gamybos technologiją prancūzų ir čekų specialistai dirbo kartu. “Karosa Ares” – tai 67 sėdintiems ir 35 stovintiems keleiviams skirtas 14995 mm ilgio autobusas su varikliu gale. Jo plotis – 2550 mm, aukštis – 3458 mm. Kėbule – dvejos durys: vienvėrės priekyje, dvivėrės ties salono viduriu. Kaip dabar įprasta, atidarant jos pasislenka į šoną. Salone numatyta aikštelė invalidų arba vaikų vežimėliams su būtinais jų fiksavimo įtaisais, virš sėdynių įrengtos talpios – bendras tūris 5,1 kubinio metro – lentynos keleivių bagažui, po salono grindimis – 7,5 kubinio metro talpos iš abiejų autobuso pusių prieinamos bagažinės. Visų trijų tiltų pakaba pneumatinė, pirmojo ir trečiojo vairuojamų – nepriklausoma, su skersinėmis svirtimis, antrojo varančiojo tilto karteris su kėbulo dugnu sujungtas keturiomis išilginėmis traukėmis. Visų tiltų pakaboje yra skersiniai stabilizatoriai, neleidžiantys kėbului pernelyg pakrypti į šoną kelio posūkiuose. Labai paprasto (ir todėl ilgai nesenstančio) dizaino kėbulas su įklijuotais stačiakampiais šoniniais stiklais pagamintas iš plieno, tik jo galas yra iš plastmasės. Laikančioji konstrukcija – du ilgi lonžeronai, sujungti vamzdinio skerspjūvio skersiniais. Prie rėmo privirintas erdvinis karkasas, prie kurio tvirtinamas stogas bei šoniniai kėbulo elementai. Dauguma kėbulo elementų pagaminti iš cinkuoto plieno, tačiau kad dar labiau sustiprinti antikorozinę apsaugą, sumontuotas “Ares” skeletas nardinamas į dažymo ceche esančią didžiulę kataforezės vonią – kaip jau minėta, vieną iš trijų Europoje, talpinančių 15 metrų ilgio konstrukciją.
“Ares” varo 11 litrų darbo tūrio 6 cilindrų turbodyzelis “Renault dCi 11 Euro 3”, prie 2100 aps/min išvystantis 300 AG bei maksimalų 1250 Nm sukimo momentą prie 1200 aps/min. Tai žinomo iš vilkikų “Renault Premium” variklio modifikacija, skirta naudoti autobusuose. Pavarų dėžė – mechaninė, aštuonių laipsnių, “ZF” markės. Visų ratų stabdžiai – diskiniai, stabdžių sistema su ABS bei praslydimo kontrolės sistema ASR. Sulėtinti įsibėgėjusį gigantą vairuotojui padės serijiniai montuojamas elektromagnetinis retarderis “Telma F 2400”. Beje, gamintojas numatė ir daugiau vairuotojo darbą palengvinančios įrangos – tempomatą pastoviam važiavimo greičiui palaikyti, hidraulinį galinių ratų vairavimo mechanizmą. Jo dėka tokio ilgo autobuso posūkio spindulys neviršija 12,5 metro. Autobusas sveria 14,9 tonos, jo didžiausias leistinas svoris – 24600 kilogramų.
“Ares” specialiai sukurtas Vakarų Europos maršrutams su gana dideliu palyginti trumpais atstumais važiuojančių keleivių sriautu. Tačiau galima neabejoti, jog tokie didelės talpos autobusai puikiai tiktų aptarnauti ir kai kuriuos maršrutus Lietuvoje, jungiančius mažesnius miestus su pramonės ir kultūros centrais, pavyzdžiui, maršrutą Kaunas-Jonava, vasaros sezono metu savaitgaliais gabenti keleivius į pajūrį, vežioti moksleivių ekskursijas, kai kur netgi pakeisti keleivinius traukinius.