ARO (LT)

,,ARO” – BEKELĖS DARBININKAS L.Suslavičius

Rumunijoje, Pietų Karpatuose, yra nedidelis Kympulungo miestas. Prieš 46 metus čia, gamykloje ,,Uzina Mechanical Muscel”, sutrumpintai UMM, nuo konvejerio nuriedėjo pirmieji rumuniški džipai IMS – 57.Jie iš pirmo žvilgsnio buvo rusiško GAZ-69A kopija. Kadangi Uljanovske gaminamų visureigių vos pakako ,,socialistinės stovyklos” šalių armijoms, rumuniškasis GAZ- 69A variantas, besiskyręs nuo originalo daugeliu mazgų, o vėliau – ir modernesniu 77 AG varikliu su viršutiniais vožtuvais, buvo skirtas daugiau civiliniam sektoriui. Ypač populiari paskutinė jo modifikacija – ARO M 461 – buvo VDR ir Čekoslovakijoje. Vėliau rumunų konstruktoriai sukūrė originalų modelį – džipą ARO 240 su metaliniu uždaru kėbulu, nepriklausoma priekinių ratų pakaba su skersinėmis svirtimis ir spyruoklėmis, galingesniu benzininiu varikliu.Ir štai jau daugiau kaip 20 metų Kympulunge ,,štampuojami” nedaug tepasikeitę ,,24-sios” šeimynos visureigiai. Jie jau pergyveno keliolika modernizacijų, techniškai ir moraliai paseno, bet būtent konstrukcijos paprastumas, patikima konstrukcija, žema kaina ir daugybė modifikacijų leidžia šiam veteranui išlikti rinkoje, nors pastaraisiais metais jo gamybos apimtys sumažėjo keleriopai.

Be džipų 5-7 žmonėms vežti gamykla UMM gamina su jais unifikuotų padidinto pravažumo krovininių pikapų šeimyną su indeksu ,,320″. Pirmieji jos nariai pasirodė dar 1978 metais kaip krovininė naujo džipo ,,240″ modifikacija su mediniu kėbulu ir iki 3200 milimetrų prailginta baze. Šiandien gaminami tolimi tų pirmųjų pikapų ,,palikuonys”, nepalyginamai tobulesni ir galingesni, nors išoriškai pakeitimų nedaug – tik nauja plastmasinė priekinė panelė su keturiais apvaliais žibintais ir masyvesnis buferis su integruotais posūkių rodikliais. Kėbulas, aišku, irgi jau metalinis. Solidus lonžeroninis rėmas įgalina jame vežti iki 1300 kilogramų svorio krovinį. Aišku, ARO-320- tai ne rusiška ,,Gazelė”, ir vargu ar jis ilgai tarnautų, nuolatos taip sunkiai pakrautas. Šiam automobiliui geriau tinka kita rolė – keleivinio – krovininio universalaus visureigio, nes eksportuojamas dažniausiai variantas ,,324″ su penkiaviete keturių durų kabina ir trumpu (1315 mm vietoje 2350 mm) kėbulu.Bendras automobilio ilgis – 5100 mm. Tai beveik įdeali transporto priemonė įvairioms avarinėms tarnyboms, statybininkų ar remontininkų brigadoms, kurioms reikia privažiuoti prie kažkur laukuose ar miške esančių objektų. ARO-324 pasižymi didele prošvaisa, dideliu įvažos kampu, jis komplektuojamas plačiomis žemo slėgio padangomis. O svarbiausiu privalumu galima laikyti variklį. Eksportui skirti ARO-324 komplektuojami ne pasenusiais benzininiais, o dyzeliniais varikliais. Vienas jų – 2,5 litro darbo tūrio VM LTRA išvysto105 AG, antrasis – mums iš lenkiškų ,,Liublin” pažįstamas lenkiškas taip pat 2,5 litro darbo tūrio 92 AG galios dyzeliukas ,,Andoria”.Abu jie 4 cilindrų, su netiesioginiu degalų įpurškimu ir turbokompresoriumi. Pavarų dėžės – 5 laipsnių, viena- AVC BA10 – naudojama su dyzeliu ,,VM”, kita – ,,Tczew TS 5-21″- skirta lenkiškam varikliui. Be jų automobilio transmisijoje yra dvilaipsnis demultiplikatorius. Priekinio tilto pavara – atjungiama. Reikalui esant, galima blokuoti diferencialus. Taigi, komplektacija ir išpildymas – kaip tikro paprasto džipo. Ir tai gerai, nes rumuniškas automobilis – tai tiesiog geras ,,darbinis arklys”, nepretenduojantis varžytis nei su ,,Mitsubishi”, nei su ,,Nissan” pikapais, ne labai komfortiškas, bet pakankamai patikimas ir tvirtas, nesunkiai remontuojamas, ganėtinai ekonomiškas. Ne veltui suminėjau pikapus iš Japonijos, siūlomus mūsų rinkoje. Jie greičiau priskirtini prabangių aktyviam poilsiui skirtų visureigių klasei, nei darbinėms mašinoms.Todėl rumuniškas pikapas gali rasti savo nišą tarp tų pirkėjų, kuriems reikalingi ne itin brangūs nedideli krovininiai visureigiai, galintys pakeisti visiems įgrisusią rusišką techniką.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *