Aštuonratis Gecko (LT)

AŠTUONRATIS „GECKO” DESANTININKAMS

Liucijus Suslavičius

Nuo pat savo atsiradimo oro desanto kariuomenė nuo kitų kariuomenės rūšių daugiausia skiriasi tuo, kad einantys į mūšį desantininkai viską – sunkiuosius ginklus, amuniciją, kovos ir transporto mašinas, maistą, medicininės pagalbos reikmenis – turi pasiimti su savimi. Tikėtis, kad ataką parems vadovybės papildomai paskirtas artilerijos ar tankų dalinys, maistą atveš pulko ūkio padalinys, sužeistaisiais pasirūpins lauko ligoninė, desantininkams neverta. Iš kitos pusės, lėktuvas – tai ne laivas, vietos jame, net pačiame didžiausiame, ne tiek jau daug, o ir kelia jis mažiau, nei norėtųsi. Todėl desanto kariuomenėse kaip taisyklė, naudojami kitokie sunkieji ginklai, kovos ir transporto mašinos – lengvesni, mažesni, o svarbiausia, pritaikyti nuleidimui parašiutais. Visi šie specifiniai reikalavimai atsispindi jų konstrukcijoje. Ir išvaizdoje…

Pietų Afrikos Respublikos nacionalinių gynybos pajėgų – taip oficialiai vadinama PAR kariuomenė – parašiutininkų pulkas bei specialiųjų pajėgų brigada kovinėse operacijose, kuriose joms teko dalyvauti, karių, įrangos, atsargų bei ginkluotės gabenimui iš nusileidimo vietos į kovos pozicijas naudoja daugiau nei šimtą RDLV (Rapid Deployment Logistical Vehicle – greito panaudojimo logistinė transporto priemonė) vadinamų, o karių tarpe kaip „Gecko” žinomų originalios konstrukcijos 8×8 tipo plaukiančiųjų transporterių. Tai ne visureigis automobilis, kokius esame įpratę matyti pas bet kurios pasaulio armijos kariškius. Įsivaizduokite sau nedidelę platformą ant aštuonių nedidelio skersmens storulių padangų. Ties viduriu pūpso stačiakampė dėžė – variklio skyrius, platformos priekyje atvirai kyšo vairo kolonėlė. Kai ant transporterio sulipa septyni – aštuoni ginklais ir amunicija apsikarstę desantininkai, ir „Gecko”, lengvai siūbuodamas, visu greičiu pasileidžia pirmyn per aukšta žole padengtą Afrikos savaną, atrodo, kad kariai skrenda virš žemės ant arabų pasakų skraidančio kilimo, o ne važiuoja visureigiu, nes jo paprasčiausiai nesimato…

Šį originalų visureigį transporterį gamina vietinė firma „Land Mobility Technologies” pagal specialius šalies kariškių reikalavimus, tačiau neįprastos transporto priemonės ištakų paieškosime kitame pasaulio krašte, nes pagrindiniai „Gecko” agregatai į PAR atkeliauja net iš Kanados. Čia, Ontario valstijoje, New Hamburgo mieste veikia firma „Ontario Drive and Gear Company” (ODG), kurios specializacija – itin didelio pravažumo transporto priemonės, specialistų tarpe vadinamos tiesiog ATV (All Terain Vehicle – bekelės transporto priemonė). Tai mažučiai visureigiai su 6 ar 8 ratais, varomais nedidelio darbo tūrio variklio, be jokios pakabos, riedantys ant platutėlių kaip statinaitės žemo slėgio padangų, valdomi kaip vikšrinės transporto priemonės – ne pasukant, o pristabdant visus vienos pusės ratus. Jų atviri kėbulai (dažniausia – plastmasiniai) be durelių, valties formos, tad ATV ne tik visur pravažiuoja, bet ir neblogai plaukia, varomi į priekį aukšto „kibaus” visureigių padangų protektoriaus. Didžiausiu ODG siūlomu šios klasės visureigių modeliu yra „Argo 8×8 Centaur”, primenantis nedidelį sunkvežimiuką su dviviete kabina priekyje, variklio skyriumi už jos ir atvira krovinių platforma. Tik tolygiai išsidėstę kiekviename šone plačios 635 mm skersmens padangos „gadina sunkvežimio įvaizdį” ir leidžia suprasti, kad tai ne koks pikapas…

Visgi ATV specifika tokia, kad „kentaurų” konstrukcija pakankamai tolima nuo to, kaip mes visi įsivaizduojame krovininį automobilį. Laikančioji konstrukcija – iš trijų elementų: vonią savo forma primenančio dugno, suformuoto iš polietileno vakuuminėje formoje, pagal tokią pat technologiją pagamintos viršutinės kėbulo dalies ir tarp jų įdėtos iš 3 colių skersmens vamzdelių suvirintos erdvinės konstrukcijos. Prie jos tvirtinami transmisijos mechanizmai, iš viršaus „užkraunamas” variklis, priekyje sumontuojamas vairo mechanizmas. Kadangi ATV valdomi kaip vikšrinės mašinos – ne pasukant ratus, o keičiant vienos pusės ratų sukimosi greitį kitos pusės ratų atžvilgiu, konstruktoriams teko pasukti galvas, kaip tai atlikti ne vairalazdėmis, o paprasčiausiai sukinėjant tradicinį automobilio vairą. Išeitis buvo rasta, panaudojus hidrauliką – vairas valdo hidraulinės stabdžių sistemos vožtuvus – suki jį kairėn – stabdomi kairės pusės ratai, suki dešinėn – lėtėja dešiniųjų ratų sukimosi greitis, kartu diferencialo dėka greičiau sukasi nestabdomos pusės ratai, ir „kentauras” apsisuka kaip traktorius – vietoje. Gi norint sustoti, vairuotojas tiesiog spaudžia stabdžio pedalą, ir diskiniai visų ratų stabdžiai „sugriebia” taip, kad net padangos ima čiuožti…transmisija – automatinė. Žodžiu, sėdęs prie „Argo 8×8 Centaur” vairo, nieko nematyto nepastebėsi- du pedalai, rankinis stabdys, standartiniai prietaisai. Dvivietė kabina su priekiniu stiklu bei saugos lanku už sėdynių – ir sintetinio audinio, su durelėmis, prisegamomis užtrauktukais. Štai tokią transporto priemonę PAR specialistai nusprendė paversti visureigiu armijos desantininkams.

Nuo savo „protėvio” – civilinio „Argo Centaur” – karinis visureigis skiriasi ne tik tuo, kad neturi kabinos. Svarbiau yra „Land Mobility Technologies” specialistų atliktas visureigio laikančiosios struktūros sustiprinimas, įgalinantis nuleisti „Gecko” su parašiutu, kabinti jį po sraigtasparniu bei garantuojantis, kad po bet kuriuo iš aštuonių ratų sprogus iki 200 gramų trotilo turinčiai minai, nenukentės nei vairuotojas, nei ant platformos sėdintys kariai. Neužmirškime, kad nors rėmas suvirintas iš tvirtų plieno vamzdelių, bet visureigio dugnas ir viršutinė dalis yra iš polietileno. Tačiau pasirodo, jog šiuolaikinės technologijos net šią palyginti minkštą plastmasę gali padaryti atsparia sprogimams!

Trumpai apie „Gecko” parametrus. Matmenys – 3112x1647x1443 mm, prošvaisa ties kėbulo viduriu – 200 mm, įvažos kampas – 57 laipsniai, apsisukimo skersmuo – 3 metrai. Be priekabos pilnai pakrautas visureigis įvažiuoja į 60 %, su priekaba – į 40% įkalnę, gali važiuoti skersai 40 % nuolydį turinčio šlaito neapvirsdamas. Jis nesustodamas forsuoja 0,6 metro gylio vandens kliūtis, nesustabdo jo ir 300 mm aukščio vertikalus slenkstis. „Gecko” gali pats vežti iki 900 kilogramų krovinio ir tempti iki vienos tonos sveriančią priekabą ar pabūklą, tačiau plaukti jis gali, tik pakrautas ne daugiau kaip 230 kilogramų. Jei krūvis didesnis, prie visureigio šonų tvirtinami oro pripūsti guminiai plūdurai. Degalų bako talpa – 50 litrų dyzelino, kurių pakanka nuvažiuoti maždaug 250 kilometrų.

Mažąjį „aštuonkojį” varo trijų cilindrų 950 kūb. cm darbo tūrio turbodyzeliukas „Daihatsu DM950T”, kurio maksimali galia – 32,5 AG prie 3600 aps/min, o didžiausias sukimo momentas – 79 Nm – pasiekiamas prie 2400 aps/min. sukimo momentas ratams perduodamas per bepakopę CVT tipo transmisiją (variatorių), nuo jo – ritininėmis grandinėmis ant ratų ašių sumontuotoms varomosioms žvaigždutėms. Svarbus konstrukcinis skirtumas nuo civiliniuose automobiliuose naudojamų CVT tipo bepakopių transmisijų – papildomas dvilaipsnis reduktorius su normalia (perdavimo skaičius i=11,5:1) ir lėtinančia pavara (i=30,2:1). Kai įjungta pirmoji, „Gecko” gali įsibėgėti iki 45 km/h, kai lėtinanti – greitis siekia tik 18 km/h, tačiau gerokai išauga ratams perduodamas sukimo momentas, kas svarbu velkant sunkią priekabą arba įveikiant itin sudėtingą bekelės ruožą. Juk kompaktiškąjį „Gecko” sunku įsivaizduoti efektyviai naudojamą be priekabos. Gamintojas PAR kariuomenės užsakymu sukūrė trijų rūšių priekabas – universalią bet kokiems reikalingiems kroviniams gabenti, priekabą sunkiesiems ginklams ir taip vadinamą C2 (control and command) priekabą,pritaikytą padalinio (iki bataliono dydžio) štabo radijo ryšio, valdymo bei kitai įrangai transportuoti. Prieš desantavimą visureigis ir jo priekaba sudedami vienas ant kito ir pritvirtinami prie desantinės platformos. Nuleidus „Gecko” žemėn, kariai atriša tvirtinimo diržus, atverčia priekabą, kabina ją prie visureigio, sukrauna įrangą bei amuniciją, ant viršaus sušoka patys ir nurieda reikiama kryptimi. O jei situacija tam nepalanki, desantininkams nesunku paslėpti miniatiūrinį „sunkvežimį” kur nors krūmuose, užmaskuoti griovoje ar po medžiais…

Afrikietiškas „Gecko” nėra vieninteliu karinės paskirties ATV. Juos gamina ir naudoja taip pat ir kitų šalių specialiosios pajėgos. Ateityje žurnalo puslapiuose juos irgi pristatysime mūsų skaitytojams.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *