“BANDAG BULLET” – SKRIEJANTIS KAIP KULKA
Liucijus Suslavičius
“Bandag Bullet” – pats dinamiškiausias pasaulyje dyzelinis sunkvežimis. Gineso rekordų knygoje įrašyta, jog Australijos miesto Bundabergo aerodrome jis iš vietos įveikė vieną kilometrą per 19,76 sekundės, atkarpos gale skriedamas net 182,14 km/h greičiu. Kokį maksimalų greitį galima pasiekti šiuo specialiai pagamintu dvimotoriu monstru, niekas nebandė, nes “Bandag Bullet” yra dragsteris, o šiai automobilių kategorijai svarbu pagreitėjimas. Antra vertus, šis automobilis dar yra įregistruotas kaip mobilus padangų bandymo stendas, nes “Bandag Manufacturing Pty Ltd” yra gerai žinoma pasaulyje firma, užsiimanti padangų restauravimu pagal savo sukurtą originalią šaltojo gumos vulkanizavimo technologiją. O kur geriau patikrinsi restauruotos padangos naujojo protektoriaus sukibimą su senuoju karkasu, jei ne ekstremaliose “Drag” lenktynėse!
Tačiau pirmiausia susipažinkime su žmogumi, kuris sukūrė “Bandag Bullet” ir jį vairavo rekordinio važiavimo metu. Tai Frankas Gaffiero, Australijos trakerio sūnus ir pats trakeris, o be to, dar ir sumanus konstruktorius bei profesionalus lenktynininkas. Septintajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje jis pardėjo dirbti vairuotoju savo tėvo firmoje, kur dažniausia vairavo vilkiką “International”, varomą amerikietiško “Detroit Diesel” V8 tipo dyzelio. Kai aštuntojo dešimtmečio viduryje Australijoje išpopuliarėjo įvairių klasių automobilių “Drag” varžybos, Frankas ne kartą, atkabinęs puspriekabę, bandydavo savo jėgas su “internacionalu” ketvirčio mylios ilgio trasose. Štai tada jis ir sužinojo, kaip smagu būti pasaulio rekordininku – kruopščiai parengęs “internacionalą”, jis įveikė ketvirtį mylios per 19,4 sekundės ir tapo pasaulio greičio rekordininku standartinių normalioje eksploatacijoje naudojamų sunkvežimių klasėje.
1979 metais Frankas gaffiero su jaunesniuoju broliu Čarliu Salisburį mieste įsteigia savo firmą “SPF Detroit Specialists”, kuri užsiima dyzelių “Detroit Diesel” remontu ir tiuningu. Galime spėti, jog verslas broliams sekėsi, nes 1982 metais jie investuoja nemažus pinigus į specialiai “Drag” varžyboms skirto sunkvežimio projektą. Jie įsigyja naujutėlį “White Expeditor” ir per du mėnesius paverčia jį lenktynių monstru. Pirmasis startas “Surfers Paradise International Raceway” ketvirčio mylios varžybose tampa triumfu – su rezultatu 17,5 sekundės Frankas pasirodo net 2 sekundėmis greitesnis, nei užėmęs antrąją vietą lenktynininkas! Štai tada į perspektyvų lenktynininką atkreipia dėmesį firmos”Bandag Manufacturing Pty Ltd” pardavimų direktorius Kenas Spaldingas. Jis pasiūlo F.Gaffiero su jo dragsteriu tapti oficialiu firmoje restauruotų padangų bandytoju. “White” perkrikštyjamas į “Bandag Bullet” ir Frenkui prasideda šoumeno karjera. Mat, tie taip vadinami restauruotų padangų bandymai – tai iš esmės “Bandag Bullet” dinaminių galimybių demonstravimas uždaroje trasoje, trunkantis trečdalį minutės. Kad jis būtų įdomesnis, ir žiūrovai ne tik uostytų svylančios padangų gumos kvapą, o ir “akis paganytų”, “Bandag Bullet” papildomai aprūpinamas net 8 ugnį spjaudančiais vamzdžiais Tik 4 iš jų tikrai sujungti su varikliais, kiti keturi – butaforiniai, tačiau kai dragsteris startuoja, visi jie “išspjauna” net 2 metrų ilgio ugnies liežuvius. Vaizdas stulbinantis, juolab, kad dauguma pasirodymų būdavo organizuojami prieblandoje arba sutemus. Be abejo, kiekvieną kartą pabrėžiama, jog automobilis “apautas” restauruotomis padangomis, tad, jei jos nesprogsta žaibiško pagreitėjimo su praslydimu metu, tai normalioje eksploatacijoje laikys ne blogiau kaip naujos.
Be “drag” trasų, Frankas dar startuoja su “International Loadstar” modelio vilkiku Australijos “Truck racing” čempionate. Jo automobilis su iki 600 AG forsuotu “Detroit Diesel V6-53” varikliu leidžia nuolatos būti tarp prizininkų…
Tačiau ilgainiui ir žiūrovams, ir firmai nusibodo senasis “White” bazėje sukurtas “Bandag Bullet”, todėl 1995 metais pradedamas konstruoti naujas dragsteris, šį kartą amerikietiško “Kenworth T400” pagrindu. Taip, jis panašus į serijinį “kenvortą”, nes turi jo kabiną, variklio gaubtą su “firminiu” falšradiatoriumi, tačiau techniškai tai nėra tas vilkikas, kurį pagamino gamykla. Standartinė pakaba pakeičiama sudėtinga svirčių sistema su torsionais, o transmisija iš viso nepanaši į serijinę – naująjį “Bandag Bullet” varo du “Detroit Diesel 8V-92” modelio turbodyzeliai, kurių bendras darbo tūris – 25 litrai, o galia pasiekia 2200AG/3000 aps/min. Varikliai perrinkti, jų cilindrai ir isiurnimo traktai nupoliruoti iš vidaus, besisukantys velenai subalansuoti, kitos judančios detalės – švaistikliai, vožtuvai ir t.t. – kruopščiai parinkti pagal svorį. Varikliai dar aprūpintas azoto peroksido įpurškimo įranga, leidžiančia trumpam pakelti variklių galią iki 2800 AG. O svarbiausia – varikliai įrengti per vidurį, už vairuotojo kabinos, taip pagerinant galinio varančiojo tilto apkrovimą. Pavarų dėžė – “Allison CR 5940”, sugebanti atlaikyti ir perduoti į galinį varantįjį tiltą su blokuojamu diferencialu didžiulį dviejų forsuotų dyzelių sukimo momentą. Naujasis “Bandag Bullet” sveria 8 tonas. Rekordiniams važiavimams ant priekinių ratų montuojamos naujutėlės radialinės “Bridgestone” padangos, gi gale vėl “Bandag” restauruotos “Bridgestone M729 315/80R22,5”. Superdragsterį pagamino brolių Gaffiero firma – kas geriau gali tokį atsakingą darbą atlikti, jei ne pats!
Naujo pasaulio rekordo Frankas Gaffiero siekė ilgai. Mat, “Drag” lenktynės ketvirčio mylios distancijoje – tai viena, o štai maksimalaus greičio siekimas vieno kilometro distancijoje – tai šiek tiek kita: automobilio agregatai turi veikti maksimaliu apkrovimu didesnį atstumą, suvaldyti supergalingą monstrą palyginti ilgoje atkarpoje taip pat reikia išmokti. Tačiau ilgas pasirengimas ir laipsniškas “Bandag Bullet” tobulinimas pasiteisino – australas iš karto net 26,44 km/h pagerino sunkvežimiu “Volvo” 2001 metų rugsėjo mėnesį pasiektą rekordą (155,4 km/h). Taigi, “pirštinė mesta”. Belieka laukti, kas ją pakels šį kartą…