Bering Trucks (LT)

,,BERING TRUCKS” – AR PAVYKS IŠGYVENTI?

L. Suslavičius

Rinkos ekonomikoje, be svarbiausių oficialiai įvardinamų jos dėsnių, egzistuoja ir nemažai ,,nerašytų’, bet ne mažiau svarbių ir praktikoje labai dažnai pastebimų taisyklių. Viena jų ta, kad tik tikrai tvirtą užnugarį turintis ,,naujokas” gali įsibrauti ir išlikti tame rinkos sektoriuje, kurį turi pasidalinę didieji koncernai. Jei tik būsi silpnas – vienu ar kitu būdu būsi eliminuotas, sužlugdytas, išstumtas. Kaip tik tai dabar ir vyksta JAV su nesenai rinkoje pasirodžiusia miesto pervežimams ir miestų aptarnavimui skirtų sunkvežimių gamintoja – firma ,,Bering Trucks”.

Prieš 5 metus amerikiečių verslininkas Viljamas R. Andersonas Jaunesnysis pasirašė sutartį su Pietų Korėjos koncernu ,,Hyundai” dėl techninio bendradarbiavimo, gaminant ir parduodant JAV rinkoje amerikiečių reikalavimams atitinkančius sunkvežimius ,,Hyundai”. Korėjos firma jų gamina net 3 šeimynas – lengvą, vidutinę ir sunkiąją, visas su Azijoje jau įprasta komponuote ,,kabina virš variklio”. Idėja buvo gana paprasta – ir Amerikoje ne visi sunkvežimiai tokie, kaip didieji ilganosiai ,,kenvortai” ar ,,peterbiltai”, jos miestų gatvėse pilna ne itin didelių manevringų furgonų, savivarčių, šiukšliavežių, kitokių miesto poreikių aptarnavimui reikalingų automobilių su kabina virš variklio. Dar daugiau – dabar nemaža jų dalis pagaminta Japonijoje, Brazilijoje, Meksikoje ar dar kur nors, tik turi žinomų JAV firmų emblemas. Tad kodėl tarp jų neįsiterpti dar vienai, korėjietiškai, markei? O kad būtų mažiau problemų pritraukiant potencialius pirkėjus, sunkvežimius ,,Hyundai” reikia pavadinti europietiškai skambančiu vardu ir, kaip įprasta Amerikoje, svarbiausius agregatus – variklį, pavarų dėžę, tiltus – montuoti tokius, kokių pageidauja konkretus užsakovas.

V.R.Andersonas Front Royal mieste Virdžinijos valstijoje operatyviai pastatė 20000 kvadratinių metrų ploto automobilių surinkimo cechą su pusiauautomatine važiuoklės surinkimo linija bei modernią dažyklą. Iš Pietų Korėjos pristatomi rėmai, kabinos, kai kurie kiti mazgai, o visi svarbiausi agregatai perkami pas garsiausius JAV automobilių komponentų gamintojus, tokius kaip ,,Caterpillar”, ,,Cummins” ir ,,Detroit Diesel”(varikliai), ,,Allison” ir ,,Eaton”(pavarų dėžes), ,,Hendrikson”(pakabos elementai). Visa elektrinė ir elektroninė įranga – tik amerikietiška, tiekiama firmų ,,Delco Remy” ir ,,MeritorWABCO”.

Kad pirmos naujos per pastaruosius 70 metų sunkvežimių gamybos firmos startas būtų kuo sėkmingesni, V.R.Andersonas ne tik subūrė gerų specialistų kolektyvą – JAV automobilių inžinierių ir technologų netrūksta – bet ir iš karto itin aukštai ,,pakėlė” automobilių ,,Bering” kokybės ir komforto ,,kartelę”. Visų tipų kabinos komplektuojamos sėdynėmis su pneumatine pakaba ir ranktūriais, magnetola, elektronikos valdomu kondicionieriumi, kabinos interjeras gausiai dekoruotas jaukią aplinką sukuriančiomis medžio imitacijomis. Jei tai kabina su miegama vieta, tai būtinai montuojamos pakabos rūbams, papildomos lentynėlės, lempa skaitymui prie gulto. Vairo stiprintuvas, stabdžių ABS, elektra valdomi šoniniai langai taip pat įeina į serijinę sunkvežimio komplektaciją. Kad pritraukti kuo daugiau klientų, buvo sukurtas gana platus įgaliotų atstovų ir aptarnavimo centrų tinklas, pravestos kelios reklaminės kampanijos.

JAV pirkėjams iš karto buvo pasiūlyta plati automobilių gama, apimanti (pagal amerikietišką klasifikaciją) sunkvežimius nuo 4-os iki 8-os klasės. Patys lengviausi ,,beringai” – tai didžiausio leistino 6,5 tonos svorio neviršijantys LD (Light Duty) šeimynos 4×2 tipo sunkvežimiai ir važiuoklės savivarčiams bei komunalinės paskirties kėbulams įrengti. LD šeimynos automobilius varo 160 AG šešių cilindrų ,,Detroit Diesel D638″, komplektuojamas su penkialaipsne mechanine arba keturlaipsne automatine pavarų dėže ,,Allison AT-542″. Bazė – nuo 2970 iki 4440 mm, stabdžiai – su hidrauline pavara. Sekanti kategorija – MD arba ,,Medium Duty”, kurių didžiausias leistinas svoris – nuo10,5 iki 11,8 tonos. Tai irgi dviašiai automobiliai, kurių bazė- nuo 3420 iki 5680 mm, geriausiai tinkami didesnėms krovinių partijoms išvežioti. Todėl jiems montuojami sumažinto skersmens ratai, kad kėbulo grindų lygis būtų kuo žemesnis. Po didesne nei LD šeimynoje atverčiama kabina montuojamas 6 cilindrų 215 AG dyzelis ,,Cummins ISB” bei šešialaipsnė vokiška ZF markės pavarų dėžė. Kabina pasižymi labai gera garso izoliacija ir, kaip minėta, palyginti prašmatnia sunkvežimiui vidaus įranga. Pati įdomiausia ir pasižyminti siūlomų modelių gausa yra HD (Heavy Duty) klasė. Tai tikrai dideli ir galingi (didžiausias leistinas svoris nuo 27 tonų pavieniam sunkvežimiui iki38 tonų vilkikui su puspriekabe) 4×2, 6×4 ir 8×4 tipo važiuokles turintys sunkvežimiai. Iš išorės jie panašūs į MD šeimynos automobilius, nes turi tą pačią, tik truputį aukščiau įrengtą kabiną. Po ja – nuo 285 iki 380 AG išvystantys dyzeliai ,,Cummins” arba ,,Caterpillar” ir 10 arba 11 laipsnių mechaninės pavarų dėžės. Sankabos – firmos ,,Eaton”, dvidiskės, su keraminiais antdėklais. Bazė- nuo 4400 mm vilkikui iki 6400 mm betonmaišei, stabdžių sistema – firmos WABCO, pneumatinė, su šešių kanalų ABS, galimi įvairūs pakabos variantai priklausomai nuo automobilio paskirties – tradicinė linginė, pneumatinė, kombinuota. Dažniausia HD šeimynos sunkvežimius pirkėjai užsakydavo kaip vietiniams pervežimams skirtus vilkikus puspriekabėms arba kaip važiuokles statybinei technikai, pavyzdžiui,jau minėtoms betonmaišėms.

Po truputį V. Andersono verslas ,,ėmė suktis” – per 5 metus ,,Bering Trucks” pagamino ir pardavė beveik 3000 sunkvežimių su šleivakoju meškinu – firmos emblema priekyje, atsirado nuolatiniai klientai, nes automobiliai buvo komfortiški, ganėtinai nesudėtingos konstrukcijos ir nebrangūs. Bet 2000 – siais 10 procentų koncerno ,,Hyundai” akcijų įsigijo tarpnacionalinis gigantas ,,Daimler Chrysler”. Netrukus tarp koncernų buvo pasirašytas susitarimas, pagal kurį visame pasaulyje sunkvežimiai ,,Hyundai” turi būti pardavinėjami per vokiškai – amerikietiško koncerno prekybos tinklą. Tai reiškė, jog JAV rinkoje jais prekiaus ,,Daimler Chrysler” priklausančių firmų ,,Freightliner” ir ,,Sterling” atstovai. ,,Hyundai” sutartis su ,,Bering Trucks” nutrūko ir gamyba Front Royal mieste sustojo. Bet V. Andersonas nusprendė taip lengvai nepasiduoti ir padavė ieškinį prieš ,,Daimler Chrysler” į federalinį antimonopolinį teismą. Jis apkaltino koncerną pažeidus tiek Virdžinijos valstijos, tiek federalinius antimonopolinius įstatymus. Byla dar tesiasi, ir gali būti, jog ,,Bering Trucks” vėl ims gaminti sunkvežimius. Bet aišku ir tai, kad koncernas padarys viską, kad apsunkinti ir kiek įmanoma sutrukdyti konkurento sugrįžimą į rinką.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *