DAF XF 95 (LT)

DAF XF 95 – ATJAUNINTAS FLAGMANAS

Liucijus Suslavičius

Olandijos sunkvežimių gamintojas DAF, prieš keletą metų buvęs ant bankroto ribos, po to, kai tapo tarptautinio koncerno Paccar dalimi, vėl dirba sėkmingai ir pelningai. Vienas po kito sekę naujų sunkiosios šeimynos XF, vidutinės šeimynos CF ir lengvos šeimynos LF automobilių debiutai rinkos autsaiderį padarė ,,sveika” įmone, pastaruoju metu stabiliai užimančia apie 11 procentų Europos sunkvežimių rinkos. Tačiau net treji metai – tai gana daug aštrios konkurencijos sąlygomis, ir kelią į sėkmę atvėręs firmos “flagmanas” DAF 95 XF, 1998 matais iškovojęs “Metų sunkvežimio” titulą, kiek senstelėjo. Lengvesnių klasių ,,dafai” CF ir LF atrodė dailiau ir turėjo vieną ar kitą tobulesnį techninį sprendimą. Todėl, kaip tai pastaruoju metu padarė kiti sunkvežimių gamintojai, DAF ėmėsi modelio 95 XF ,,atjauninimo” procedūros. Dirbta dviem kryptimis – patobulinta važiuoklė ir variklis bei “atšviežintas” kabinos dizainas ir jos vidaus įranga pagal šeimynos CF pavyzdį. Automobilis pasikeitė pakankamai daug, tad firma nusprendė net pakeisti jo indeksą – dabar jis vadinasi XF 95!

Modernizuojant važiuoklę, daug dėmesio skirta jos palengvinimui. Pavyzdžiui, dabar rėmo lonžeronai plonesni, bet iš tvirtesnio plieno,visų ratų stabdžiai – diskiniai, kontroliuojami elektronikos, jiems padeda variklio stabdys ir pagal užsakymą montuojamas retarderis.

Sunkvežimio ,,širdis” – 6 cilindrų 12,6 litro darbo tūrio dyzelis, kurį galima sureguliuoti 381 AG, 428 AG, 483 AG ir 530 AG galingumui ir atitinkamai 1750 Nm, 1950 Nm, 2100Nm ir2350 Nm sukimo momentui, reikia tik perprogramuoti variklio maitinimo sistemos UPEC valdymo elektroniką. Padidinus dyzelino įpurškimo slėgį iki 1800 barų, o suspaudimo laipsnį cilindruose – iki 17,4 bei pakeitus turbokompresoriaus geometriją, degalų sąnaudas pavyko sumažinti 1,5-2 procentais, prasiplėtė didžiausio sukimo momento sūkių diapazonas. Kaip minėta, variklis turi efektyviai veikiantį variklio stabdį DEB (DAF Engine Brake), kuris ima veikti, atjungus degalų padavimą. Tada variklis dirba kaip ratų per transmisiją sukamas galingas kompresorius, cilindruose suspaudžiantis orą. Suspaudimo takto pabaigoje vožtuvai atsidaro, ir suslėgtas oras išsiveržia laukan.

Panaudojus konstrukcijoje daugiau neaptarnaujamų mazgų ir komponentus, variklio aptarnavimo intervalas prailgėjo iki 120 tūkstančių kilometrų ridos. Varikliai komplektuojami 16 laipsnių mechaninėmis pavarų dėžėmis su ,,servo-shift” mechanizmu, galima užsisakyti dar tobulesnę firmos ZF pavarų dėžę ,,AS – Tronic”.

Iš išorės pakeitimų nedaug – modernūs siauri skaidraus stiklo žibintų blokai, padailintas ,,veidas”, sumontuoti priekinius kabinos kampus dengiantys ir durelių aptaškymą sumažinantys oro sriauto deflektoriai, gražiai atrodantys šoniniai skydai tarp tiltų. DAF gali drąsiai tvirtinti, kad “Super Spacecab” šiandien yra pati erdviausia iš visų gaminamų tolimųjų reisų vilkikų kabinų. Su 12,05 kūb.m. tūriu ji lenkia “Scania Topline”(11,42 kūb.m.) bei MAN TGA XXL(11,23 kūb.m..), jau nekalbant apie pora “kūbų” mažesnes “Volvo”, “Renault” ar “Mercedes Benz” didžiatūres kabinas. DAF kabinoje viskas itin erdvu – ir virš vairuotojo galvos įrengtos užrakinamos dėtuvės videoaparatūrai, mikrobangų krosnelei bei kitiems saugotiniems dalykams, ir šaldytuvas po apatiniu gultu, ir net savaitinę nuorūkų “dozę”sutalpinti galinti peleninė. Beje, po apatiniu gultu – dar dvi užrakinamos erdvios talpos – viena, pasiekiama tik būnant išorėje, skirta tokiems daiktams kaip darbo pirštinės, guminiai batai, kombinezonas, įrankiai susidėti, antroji, prieinama ir iš vidaus, ir iš lauko, gali tarnauti bagažine asmeniniams ar bendrakeleivio daiktams. Viską suskaičiavus, bendra kabinoje esančių dėtuvių talpa pasiekia kubinį metrą! Prieš vairuotoją – naujas grakščiai puslankiu išlenktas prietaisų skydelis, virš priekinio stiklo specialioje konsolėje įrengtas tachografas bei informacijos apie automobilio parametrus ir atskirų agregatų būklę sistemos displėjus.

Kadangi DAF laikosi kiek kitokios filosofijos, nei pavyzdžiui, vienvietes kabinas vilkikams siūlantys “Renault” ar IVECO, “Super Space” kabinoje yra dvi plačios (apatinė – 810 mm, viršutinė- 710 mm) lovos. Apatinė lova puikiausiai tinka keliese susėsti, kai, pavyzdžiui, reikia kabinoje atšvęsti kolegos vairuotojo gimtadienį, nes prieš ją yra nemažas ištraukiamas stalelis, o tiksliai virš jo, “pastogėje” – jau minėta mikrobangų krosnelė. Vairuotojas, važinėjantis su DAF XF 95, greit pastebės eilę patogių smulkmenų, pavyzdžiui, nuo 185 iki 205 centimetrų prailgintą miegamąją vietą ir daugiau vietos dešiniajai kojai paliekantį pakabinamą akseleratoriaus pedalą, patogias nusitverti rankenas abejose durų angos pusėse (jos yra kabinos viduje, tad visada švarios), optimaliai išdėstytus keturis šviestuvus lubose, langelius paaukštinto stogo šonuose, elektra valdomą liuką stoge bei elektros varukliais užtraukiamas kabinos langų užuolaidas. Aišku, norint rasime ir trūkumų – į kabiną tenka kopti keturiais laipteliais, važiuojant dideliu greičiu aerodinamiškai ne visai tinkamai parinkta stogo forma sukelia aiškiai girdimą vėjo triukšmą, nepakankamai slopinamas variklio gausmas.

Anksčiau ne kartą kritikuota už “atsilikimą” elektroninės įrangos srityje (firmos inžinieriai daug niūdienos reikalavimų sunkvežimiams sėkmingai sprendė, nenaudodami sudėtingų elektroninių sistemų), DAF į savąjį flagmaną dabar montuoja ne tik naujausią variklio darbą kontroliuojančią elektroniką, bet ir įdiegė savąją stabilumo palaikymo programą pavadintą VCS. Tiesa, ji kol kas montuojama tik balniniuose vilkikuose.

Pagal DAF rinkodaros strategiją “XF 95” šeimyna, debiutavusi priš du metus, hanoverio autosalone, turi užpildyti spragas taip pat ir statyboms bei sunkiasvorių krovinių gabenimui skirtų automobilių rinkos sektoriuose, kur reikalingos triašės ir keturašės važiuoklės. Tokius automobilius DAF gamino ir anksčiau, bet dabar jų pasiūla itin plati ir įdomi. Pavyzdžiui, triašiai 6X2 tipo automobiliai siūlomi tiek su prieš varantįjį tiltą, tiek už jo įrengta nevaroma ašimi, kuri gali būti tiek pakeliama, tiek ne, ją galima vairuoti arba ne. Sunkieji 6X4 ir 8X4 tipo važiuokles turintys “dafai” gali būti su galine lingine arba pneumatine pakaba, varantieji tiltai gali būti su reduktoriais stebulėse arba be jų. Galima rinktis stabdžių mechanizmų tipą (diskiniai arba būgniniai), taip pat tiltų išdėstymą. Pavyzdžiui, vietoje labiau įprasto, kai važiuoklės priekyje ir gale yra po du tiltus, DAF siūlo taip vadinamą “Tridem” sistemą, kai priekyje – vienas tiltas, o gale – trys. Iš jų priekinis irgi vairuojamas. DAF FTM XF 95 pavadinto vilkiko balno leistina apkrova, panaudojus “Tridem” tiltų kombinaciją, padidėjo nuo 24 iki 31 tonos, didžiausia leistina sunkiasvorio autotraukinio su tokiu vilkiku masė – iki 120 tonų. Žodžiu, ko tik paprašysi – DAF pagamins. Dabar “XF 95” šeimynoje pasigestume tik važiuoklių su visais varančiaisiais ratais.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *