Dėl Kelių eismo konvencijos reikalavimų
Atkūrusi savo nepriklausomybę Lietuvos Respublika prisijungė prie daugelio tarptautinių sutarčių, tarp jų ir prie 1968 metų Vienoje pasirašytos Kelių eismo konvencijos. Nors Lietuvos Respublikai šios ir kitų su kelių eismu susijusių konvencijų ir susitarimų reikalavimai įsigaliojo nuo 1992 metų lapkričio 20 dienos, tačiau „Valstybės Žiniose“ ji paskelbta tik š.m. sausio 9 dieną, tačiau daugumos jos nuostatų laikėmės nuo pat pradžių. Visgi vienas kitas svarbus Konvencijos reikalavimas, kurio privalu laikytis kiekvienai save gerbiančiai valstybei, buvo nejučiomis apeinamas. Bet dabar, kai Kelių eismo konvencijos tekstas pirmą kartą pilnai paskelbtas lietuvių kalba, reikia pradėti laikytis visų jos reikalavimų. Vienas jų nustato, kad tarptautiniame eisme gali dalyvauti tik identifikuotos (t.y. turinčios unikalų identifikacinį numerį) ir prie Konvencijos prisijungusioje šalyje nustatyta tvarka įregistruotos transporto priemonės. Štai kaip rašomas Konvencijoje (pateikiamos ištraukos):
,,AUTOMOBILIŲ IR PRIEKABŲ DALYVAVIMO TARPTAUTINIAME EISME SĄLYGOS35 STRAIPSNISRegistravimas
1.a)Kad turėtų teisę į šioje Konvencijoje nustatytas privilegijas, visi tarptautiniame eisme dalyvaujantys automobiliai ir su jais sukabintos priekabos, išskyrus lengvąsias priekabas, įregistruojami Susitariančiojoje Šalyje ar jos administracijos padalinyje, o jų vairuotojai turi galiojantį transporto priemonės registravimo dokumentą, kurį išdavė atitinkamos Susitariančiosios Šalies ar jos administracijos padalinio kompetentinga institucija arba jų vardu ir tinkamai jų įgaliota organizacija. Šis dokumentas vadinamas registracijos liudijimu, jame nurodomi bent šie duomenys:- serijos numeris, vadinamas registracijos numeriu, sudarytas taip, kaip nurodyta šiosKonvencijos 2 priede;- transporto priemonės pirmo įregistravimo data;- liudijimo turėtojo visas vardas bei pavardė ir namų adresas;- transporto priemonės gamintojo pavadinimas ar prekės ženklas;- važiuoklės numeris (gamintojo gaminio ar serijos numeris);- kroviniams gabenti skirtos transporto priemonės didžiausia leidžiama masė;- kroviniams gabenti skirtos transporto priemonės masė be krovinio;- liudijimo galiojimo laikas, išskyrus atvejus, kai liudijimas išduotas neribotam laikui. Liudijime duomenys rašomi tik lotynų abėcėlės rašmenimis ar vadinamuoju anglišku kursyvu (rankraštiniu šriftu) arba šia forma pakartojami.
36 STRAIPSNISRegistracijos numeris
1.Kiekvienas tarptautiniame eisme dalyvaujantis automobilis turi būti su registracijos numeriu, kuris tvirtinamas ir iš transporto priemonės priekio, ir iš galo. Tačiau motociklams valstybinis numeris tvirtinamas tik iš galo.
37 STRAIPSNISRegistravimo valstybės skiriamasis ženklas
1.Kiekvienas tarptautiniame eisme dalyvaujantis automobilis turi būti ne tik su registracijos numeriu, bet ir su valstybės, kurioje jis įregistruotas, skiriamuoju ženklu, pritvirtintu iš galo.
38 STRAIPSNISIdentifikavimo ženklai
Kiekvienas tarptautiniame eisme dalyvaujantis automobilis ir priekaba turi būti su šiosKonvencijos 4 priede nurodytais identifikavimo ženklais.
39 STRAIPSNISTechniniai reikalavimai ir transporto priemonių apžiūra
1.Kiekvienas tarptautiniame eisme dalyvaujantis automobilis, priekaba ir transporto priemonių junginys turi atitikti šios Konvencijos 5 priedo nuostatus. Be to, jie turi būti geros techninės būklės.
4 priedas
TARPTAUTINIAME EISME DALYVAUJANČIŲ AUTOMOBILIŲ IR PRIEKABŲ IDENTIFIKAVIMO ŽENKLAI
1.Identifikavimo ženklus sudaro:a)automobilių:i)transporto priemonės gamintojo pavadinimas ar prekės ženklas;ii)gamintojo gaminio ar serijos numeris, pažymėtas ant važiuoklės, o jei jos nėra, – antkėbulo;
iii)ant variklio pažymėtas variklio numeris, jei taip žymi gamintojas;b)priekabų-a papunkčio i ir ii pastraipose nurodyta informacija;c)mopedų-variklio darbinis tūris ir ženklas CM.
Kaip matome, ir automobiliai, ir priekabos ar puspriekabės, net dviratės transporto priemonės privalo turėti identifikacinį numerį, jei norima jais išvažiuoti už šalies ribų, nes Konvencijos reikalavimų prisilaikanti šalis transporto priemonių, kurių registracijos dokumentuose vietoje identifikacinio numerio-nuliai arba raidės „b.n.“ neprivalo įsileisti. Gi Lietuvoje tokių transporto priemonių, ypač puspriekabių, šimtai, jei ne tūkstančiai. Savo laiku kai kam buvo naudinga nuplėšti gamyklines lenteles, sunaikinti identifikacinius numerius, iškaltus ant rėmo ar kėbulo. Dabar ateina laikas viską sutvarkyti, nes pavieniai nepraleidimo per sieną atvejai, be abejo dažnės ir užregistruotos, bet neidentifikuotos transporto priemonės liks„uždarytos“ Lietuvos viduje. Beje, tai ne tik vežėjų, bet ir lengvųjų automobilių savininkų problema – automobilis su perkaltu VIN kodu, net ir teismo sprendimu leistas registruoti, už šalies ribų neturėtų būti išleidžiamas, nes jis Konvencijos reikalavimų požiūriu nėra identifikuotas.