DES reiškia – ,,dyzelis, elektrogeneratorius, smagratis”
Liucijus Suslavičius
Didelis dviejų sekcijų autobusas be garso rieda Vokietijos miesto Bremeno senamiesčio gatvėmis. Tik didesnėse įkalnėse dusliai suūžia galinėje sekcijoje virš trečiojo tilto sumontuotas dyzelis, bet ir tai trumpam. Kas tai per pavara, dirbanti tyliai kaip troleibusas?
Baltai sidabrinės spalvos autobusas su ryškiai raudona ,,galva” – vairuotojo skyriumi – vadinasi ,,Neoplan 4121 DES” ir pagamintas žinomoje autobusų firmoje,,Auwarter” pagal firmos savininko sūnaus Tomo Auwarterio projektą. Galima teigti, jog visa autobuso nepaprasto tylumo ir ,,švarumo” paslaptis užkoduota indekse ,,DES”. Jį iššifruojame taip: dyzelis, elektros generatorius, smagratis. Ką gi, pirmieji du agregatai mums girdėti ir gana neblogai žinomi specialistams. Juk dyzelelektriniai autobusai po Antrojo pasaulinio karo daugiau kaip dešimtmetį važinėjo Vilniuje ir Kaune. Tai buvo Maskvoje 1947-1949 metais gaminti ZiS-154. Dyzelelektrinė pavara iš tikrųjų nėra sudėtinga – autobuso dyzelis suka elektros srovę gaminantį generatorių, šis tiekia srovę ratus sukančiam elektros varikliui (ar keliems varikliams). Tokia pavaros sistema garantuoja sklandų autobuso greitėjimą, važiavimą be trūkčiojimų, nes nėra pavarų dėžės, gana optimalų dyzelio darbą. Bet smagratis? Kam reikalingas šis mechanizmas? Tiesą sakant, Bremene važinėjančio ,,neoplano” smagratis nėra toks jau paprastas, kaip galėtume įsivaizduoti. Tai sudėtingas magnetodinaminis energijos kaupiklis, sugebantis perteklinę elektros energiją paversti smagračio rotaciniu judėjimu, o kai reikia, taip sukauptą energiją vėl gražinti elektros srovės pavidalu.
Šešių cilindrų dyzelis MAN D0826LOH, išvystantis 260 AG, suka 150 kW galios elektros srovės generatorių, maitinantį keturis antrojo ir trečiojo autobuso tiltų ratuose sumontuotus elektros variklius. Ne ką didesni už standartinę rato stebulę ir sublokuoti su diskiniais stabdžiais, šie elektromotorai,autobusui stabdant, ima dirbti generatoriaus režimu. Tačiau srovė tiekiama ne akumuliatoriams, o paduodama į už vairuotojo nugaros po autobuso grindimis sumontuoto plokščio kaip atsarginis ratas magnetodinaminio keitiklio apvijas. Srovė, tekanti apvijomis, priverčia suktis smagratį ir gali įsukti jį iki įspūdingų 10 000 apsisukimų per minutę. Vos tik autobusas po sustojimo ima judėti, keitiklis persijungia į generatoriaus darbo režimą. Dabar besisukantis smagratis apvijose generuoja elektros srovę, kuri tiekiama ratų elektromotorams! Jo galia – 110 kW, ir eksploatacija realiomis darbo sąlygomis Bremeno gatvėse parodė, jog iki maksimalių sūkių įsukto smagračio generuojamos elektros energijos autobusui su nedirbančiu dyzeliu pakanka nuvažiuoti 3 kilometrus, tiesa, nedideliu greičiu. Bet taip ir numatyta – normaliame maršrute ,,Neoplan 4121
DES” važiuoja kaip dyzelelektrinis autobusas, tik esant didesniam apkrovimui ar įkalnės pasinaudojant smagračio pagalba, o ten, kur triukšmas ir išmetamos dujos nepageidaujami, gali važiuoti vien smagračio generuojamos elektros energijos dėka. Maršrute, kai sustojimai gana dažni, o ir eismo sąlygos verčia tai sulėtinti, tai padidinti važiavimo greitį, smagratis nuolat įsukamas, ir jo generuojamą energiją nuolatos galima naudoti. Todėl šis 149 keleivius pervežti galintis ,,neoplanas” sunaudoja 30 procentų degalų mažiau, nei tokio pat galingumo ir talpos dyzelinis autobusas.
Serijinės autobusų su nauja pavaros sistema firma ,,Auwarter” kol kas neplanuoja – mat, magnetodinaminis keitiklis – smagratis yra vienetinis ir brangus – 20 procentų autobuso kainos – gaminys. Tačiau jau ne kartą buvo, kad pradžioje labai brangus produktas, jo serijinei gamybai prasidėjus, netrukus imdavo pigti ir tapdavo prieinamu daugeliui. Gal būt, ateis laikas ir DES tipo pavaroms…