Dyzelinas iš medžio (LT)

Dyzelinas iš … biomasės

Šiandien kaip niekada anksčiau daug kalbama ir daug dirbama, kuriant alternatyvias pavaros sistemas kelių transporto priemonėms bei ieškant alternatyvių degalų tradiciniams vidaus degimo varikliams. Priežasčių tam daug – ir vis labiau suvokiama aplinkos apsaugos nuo teršalų svarba, ir ekonominiai „svertai”, ir baimė, jog pagrindinės degalų vidaus degimo varikliams žaliavos – naftos – atsargos greit išseks. Bene labiausiai skeptiškas yra italų mokslininkas Leonardas Maugeri, teigiąs, jog pasaulinių naftos atsargų, jos sunaudojimui didėjant, pakaks dar 35 metams, o jei bus imtasi drastiškų priemonių jos sunaudojimui riboti – daugių daugiausia dar 107 metams. Po to visa ta technika, kuri veikė, naudodama naftą ir iš jos gaunamus produktus, taip pat naftos perdirbimo įmonės ir chemijos kombinatai virs niekam nereikalingu metalo laužu. Tačiau kiti specialistai mano, jog naftos atsargos yra kur kas didesnės, nei mano L.Maugeri, paprasčiausiai jis neįvertina naftos gavybos technologijos tobulinimo. Naftingi sluoksniai, šiandien nenaudojami, nes iš jų sunku išgauti naftą, taps pelningi, kylant naftos produktų kainai. Ko gero, pastaroji nuomonė yra teisingesnė. Bet naftos gavybos technologijos tobulinimas nėra vienintelis galimas kelias.

Koncernas “Daimler Chrysler” nuosekliai įgyvendina savąją natūralių gamtinių produktų panaudojimo automobilių technikoje programą. Paskutinis itin svarbus žingsnis šioje srityje – sintetinio dyzelino gamybos iš biomasės pramoninės technologijos sukūrimas. Praktiškai dyzelinas gaminamas firmos “Choren”įrenginyje, kuris veikia Freiberge (Saksonija). “Biotrol” pavadinimą gavę degalai gaunami utilizuojant medienos atliekas. Kadangi anglies dioksidas, susidarantis biotroliui degant, prieš tai buvo augalų absorbuotas iš oro, galima laikyti, jog, naudojant biotrolį kaip degalus dyzeliniams varikliams, bendras anglies dvideginio kiekis Žemės atmosferoje nedidės.

Eksperimentiniame firmos “Choren” įrenginyje gaunamų degalų savikaina kol kas sudaro 70 euro centų už litrą biotrolio, kas 2 – 3 kartus brangiau, nei iš naftos pagaminto dyzelino kaina. Tačiau tobulinant gamybos technologiją ir sukūrus optimalų biotrolio distribucijos tinklą, jo kaina neišvengiamai kris. Be to, kadangi šiems degalams Vokietijoje netaikomas papildomas mineralinės alyvos mokestis kaip tradiciniam dyzelinui, ilgainiui tiek sintetinio, tiek iš naftos gaminamo dyzelino kaina gali susilyginti.

Antra vertus, kaina nėra lemiamas argumentas. Kada nuolatos girdi šnekant apie mažėjančias naftos atsargas, kažkaip malonu išgirsti, jog yra galimybė gauti taip reikalingus degalus iš kito, atsinaujinančio šaltinio.

Vokietijoje ir Austrijoje veikiančiose koncernų „Shell” degalinėse dar 2005 metų vasaros pradžioje pardavime pasirodė nauja degalų rūšis – dyzelinas „V-Power_Diesel”. Skambus pavadinimas nėra vien garsaus degalų koncerno reklaminis triukas, kurio tikslas – pritraukti daugiau pirkėjų. „V- Power – Diesel” iš tikrųjų kiek skiriasi nuo pagal tradicinę technologiją gaminto dyzelino, nes jo sudėtyje be 95 procentų įprasto dyzelino yra 5 procentai sintetinių degalų GTL. GTL – tai angliškų žodžių „Gas-to-Liquids” abreviatūra. Kad būtų aišku, pasakysime, kad degalai GTL gaminami iš gamtinių dujų specialiai tam tikslui pastatytoje gamykloje Malaizijoje. Tai ne gana gerai žinomos suskystintos dujos, reikalaujančios specialios įrangos tiek degalinėse, tiek automobiliuose, o skaidrus kaip vanduo, bekvapis, nenuodingas ir biologiškai (t.y. bakterijų) suardomas degus skystis, kurio cetaninis skaičius yra 75-80. Teoriškai jis gali visais 100 procentų pakeisti įprastu būdu naftos perdirbimo gamyklose iš naftos gaminamą dyzeliną. Šiandien kol kas pagaminama tik tiek GTL, kad juo galima pakeisti 5 procentus „Shell” gaminamo įprasto dyzelino. Tai savotiškas tarptautinio naftos koncerno atsakymas tiems, kas teigia, jog naftos atsargos Žemėje baigiamos išnaudoti, ir mūsų civilizacijai po kelių dešimtmečių gresia žlugimas. Ateityje sintetinio palyginti nebrangaus dyzelino pramoninė gamyba kartu su kitomis priemonėmis iš tikrųjų gali padėti taupyti naftą, sumažinant jos poreikį, šiandien pasaulyje siekiantį apie 50 milijonų barelių (barelis – tai 159 litrai) kasdien.

Kurdami naujus sintetinius degalus, koncerno chemikai įvertino šiandienines dyzelinių variklių vystymosi tendencijas bei kasdienines jų eksploatacijos problemas. Be 5 procentų GTL, į „V- Power-Diesel” dedami specialiai tiesioginio įpurškimo dyzeliniams varikliams sukurti adityvai, kurie neleidžia susidaryti nuosėdoms ir angeles užkemšančiam koksui ant purkštukų bei suardo jau anksčiau susidariusias nuosėdas. „Shell” specialistų teigimu, sudeginus tris pilnus bakus „V- Power-Diesel”, užsikoksavusias įpurškimo sistemas turėję nenauji dyzeliniai varikliai atgauna prarastą galingumą.

Kad įsitikinti naujų degalų „neutralumu” esamoms dyzelinių variklių maitinimo sistemoms, prieš naujos rūšies dyzelino pardavimo pradžią koncernas pravedė didelio masto gryno šimtaprocentinio GTL eksploatacinius išbandymus keliose transporto firmose Berlyne ir nustatė, kad skirtingai nei biodyzelinas, šie degalai nesukelia jokių neigiamų pasekmių varikliams ar maitinimo sistemų detalėms. Atvirkščiai, juos naudojant, varikliai dirba ekonomiškiau ir „švariau”. Tiesa, Vokietijos autoklubas ADAC, savo narių labui užsiimantis nepriklausomais automobilių, jų komponentų ir eksploatacinių medžiagų tyrimais, į naujove žvelgia atsargiau ir kol kas tepatvirtino tik tai, jog jokių neigiamų pasekmių, naudojant „V-Power-Diesel”, jo ekspertai nenustatė, tačiau tyrimai bus tesiami, siekiant išsiaiškinti, ar tai, ką žada gamintojas – mažesnės dyzelino sąnaudos ir mažiau nuodingos atidirbusios variklio dujos – yra tiesa.

Dabar „V-Power-Diesel” markės dyzeliną parduoda 700 degalinių, rudenį juo Vokietijoje bus prekiaujama jau 1200 degalinių. Kokios naujos degalų rūšies perspektyvos? Koncernas „Shell” kartu su „Quatar Petroleum” planuoja iki 2009 metų pastatyti Katare didžiausią pasaulyje GTL gamyklą ir padidinti šių sintetinių degalų dalį „Shell” parduodamo dyzelino sudėtyje. Taigi, visiškai nepriklausomi nuo naftos netapsime, bet atsiras alternatyva, padėsianti spręsti naftos gavybos ir degalų kainų problemas itin „aštriais” atvejais. „Shell” yra įsitikinęs naujo produkto sėkme rinkoje ir ta proga net sugalvojo naują reklaminį šūkį: “Ateitis važiuoja sintetika!” Be to, teigiama, kad „Shell” užsitikrino tokių automobilių gamintojų, kaip „Daimler Chrysler”, „Audi” ir „Volkswagen” pritarimą, t.y. jie įvertins specifines GTL savybes ir sukonstruos šiems degalams optimaliai pritaikytus dyzelius.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *