Džipai ant begių (LT)

DŽIPAI ANT BĖGIŲ

Liucijus Suslavičius

Amerikos armijos specialistų parengti techniniai reikalavimai būsimajam džipui numatė, kad bus sukurtas turįs pakeisti motociklą su priekaba lengvas ir greitas, paprastas ir pigus žvalgybinis bei štabo automobilis. Tačiau galutiniame rezultate serijinio “Willys MB/Ford GPW” pavidale amerikiečiams pavyko sukurti nepaprastai universalią, daugelyje situacijų nepamainomą ir įvairiausiems tikslams nesunkiai pritaikomą konstrukciją, galinčią pakeisti traktorių, ir elektros stotelę, ir lokomobilį, net geležinkelio lokomotyvą. Apie pastarąjį legendinio visureigio pritaikymo variantą verta pakalbėti plačiau.

Kaip žinia, iš principo „Willys MB”, padedant keturiems kareiviams, galėjo pravažiuoti visur,net ir sunkiausia bekele. Bet jei kelio nėra iš viso, tik tankios susipynusios tropinės džiunglės, bejėgiai ir visureigis, ir jo ekipažas. Būtent tokia situacija susiklostė Birmos fronte Indokinijoje, kur Britų Sandraugos kariams – anglams, australams, indams – nuo 1942 metų sausio teko susiremti su nuo Tailando pusės puolančiais japonais. Daugelis šios Pietryčių Azijos šalies vietų buvo pasiekiamos tik dar anglų kolonijinės valdžios nutiestais geležinkeliais. Bet persvarą ore turėjusi ir gerokai agresyvesnė japonų aviacija „medžiojo” geležinkelio sąstatus, visų pirma garais ir dūmais save demaskuojančius garvežius. O ir šiaip ilgą traukinį sunku užmaskuoti net džiunglėse. Tad britai pritaikė darbui geležinkelyje… pagal lend-lizą gaunamus amerikietiškus “vilius”. Pasirodė, kad džipas gali patempti 25 tonas sveriantį vagoną, ir varikliui dirbant maksimalaus sukimo momento sūkių diapazone toks sąstatas riedėdavo net 30 km/h greičiu. Automobilio pritaikymas darbui ant bėgių nebuvo itin sudėtingas. Nuėmę standartinius ratus su padangomis, kariai vietoje jų pritaikė geležinkelio riedmenų arba sunkvežimių ratų diskus su ant bėgių išsilaikyti padedančiais borteliais. O provėžą pritaikydavo atstumui tarp bėgių, tarp rato ir stebulės įdėdami reguliuojančias tarpines. Keturių cilindrų variklio išvystomo14,3 kgm/2000 aps/min sukimo momento pakako bėgiais tempti vieną – dvi kareivių prisėdusias geležinkelio platformas. O jei reikdavo vežti sunkesnį krovinį – maisto ar amunicijos atsargas didesniuose vagonuose, prieš juos kabindavo du visureigius! Tiesa, Indokinijoje tada daugiausia buvo siauresnės nei Europoje provėžos geležinkeliai su atitinkamai mažesniais vagonais, tad pastatyti siauroką visureigį ant bėgių nebūdavo itin sunku. Tokie improvizuoti lokomotyvai-visureigiai Indokinijoje buvo naudojami dar ilgai po karo, net iki 1949 metų.

Birmos fronto patirtį sąjungininkai kūrybiškai panaudojo 1944 metų vasarą išsilaipinę Normandijoje. Amerikiečių ir anglų kariai iš žvalgybinių – diversinių grupių parankinėmis priemonėmis arba armijos lauko dirbtuvėse savo džipus paversdavo geležinkelio drezinomis, užkeldavo jas ant bėgių ir nubildėdavo į priešo užnugarį, su didžiausiu triukšmu arba atvirkščiai – patyliukais įriedėdami į vokiečių užimtus Prancūzijos miestelius ar stotis… Jei bėgiai baigdavosi – tada daug kur Prancūzijoje sąjungininkų aviacija dar prieš „Dieną D” pavertė geležinkelio linijas „mėnulio landšaftu” – kariai visureigį nukeldavo nuo bėgių, paskubomis pakeisdavo geležinkeliui skirtus ratus kartu gabentais automobiliniais ir tęsdavo reidą. Didelis greitis, kurį visureigis išvystydavo bėgiais, geležinkeliui neįprasta puiki automobilio dinamika, maži “Willys MB” matmenys dažniausiai sėkmingai atstodavo šarvus ir pabūklus. Kraštutiniu atveju žemas, atviras, neturintis durelių kėbulas leisdavo kariams per kelias sekundes atsidurti saugioje geležinkelio pylimo priedangoje.

Taip aplinkybės privertė jo konstruktorių ir gamintojų nenumatytu būdu naudoti automobilį. Ir jis puikiai atliko neįprastą drezinos ar net lokomotyvo vaidmenį. Šis patyrimas nebuvo pamirštas ir karui pasibaigus – daugelyje šalių demobilizuoti “viliai”, užkelti ant bėgių, ne vienus metus tarnavo kaip drezinos, o siauruosiuose geležinkeliuose – net ir kaip manevriniai lokomotyvai. Ko gero, kur nors Pietryčių Azijoje ar Lotynų Amerikoje dar ir dabar galima ką nors panašaus pamatyti… Nuotraukose džipai ant bėgių.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *