Egzotika iš Tolimųjų Rytų – „Kia Retona”
Liucijus Suslavičius
Manau, jog sutiksite, kad po trijų „Ferari” pasirodymo Lietuvoje visi įsitikinome, jog pas mus jau galima nusipirkti praktiškai bet kokį automobilį, svarbu tik turėti pinigų. Antra vertus, kai kurie rinkos sektoriai atrodo skurdokai. Na pavyzdžiui, reikia nelabai didelio paprastos konstrukcijos patvaraus visureigio, tikro, o ne „parketinio”, džipo. Ir ką – jums pasiūlys „Jeep Wrangler” – blizgantį, tikrai prestižinį ir atitinkamai brangų, arba dar brangesnį labai kokybišką „Land Rover Defender”. O jei reikia pigesnės ir paprastesnės mašinos ? Bijau, kad nelabai rasite. O juk tokie automobiliai gaminami, matome juos ir mūsų gatvėse, tiesa, retai. Pavyzdžiui, simpatiškas „pūstažandis” ryškiaspalvis „Kia Retona”. Sako, pas mus registruoti vos 3 (!) tokie džipai. Nepalyginsi su šimtais šalyje registruotų „Pajero”, „Patrol” ar „Cherokee”, tikra retenybė! Bet jis kaip tik ir yra tai, ko reikėtų – tarpinis dydžiu, komfortu bei galingumu tarp prašmatnaus didelio ištaigingo „off-road” ir spartietiško karinio džipo visureigio modelis, pakankamai „civilizuotas” važinėti mieste, ir kartu visai nesvetimas kaimo gruntkelyje. Kad tai tikras džipas, patvirtina vienos jo modifikacijų naudojimas Azijos šalių ginkluotosiose pajėgose.
Visureigį „Retona” kaip pakaitalą klasikiniam kariško stiliaus džipui „Rocsta” 1996 metais sukūrė Pietų Korėjos koncerno „Kia” padalinio „Asia” konstruktoriai. Dailus prototipas su keistu langeliu vairuotojo durelių šone buvo pirmą kartą parodytas 1997 metų pavasarį Seulo automobilių parodoje. Po to sekė Pietryčių Azijos ekonominė krizė, markė „Asia” išnyko, o džipą „Retona”, kiek uždelsusi, ėmė gaminti „Kia”, pritaikiusi jam savojo visureigio „Sportage” 4 cilindrų 2 litrų darbo tūrio variklius – benzininį ir dyzelinį.
Kad „Retona” tolimu protėviu buvo legendinis „Willys MB”, rodo jo matmenys (bazė – 2360 mm, gabaritai – 4000x1745x1840 mm) bei kitoks, bet vis tiek nenuginčijamai primenantis legendinį „senįjį karį” automobilio priekis su charakteringais apskritais žibintais bei vertikaliais falšradiatoriaus elementais. Šiaip jau kėbulas, kuriame telpa 5 žmonės, pakankamai modernus – su tikromis plieninėmis durelėmis, patogiomis sėdynėmis su atramomis galvai, „saugos narvu” iš vamzdžių, madingais „išpūstais” sparnais, solidžiai atrodančiais juodos plastmasės buferiais. Mūsų sąlygomis sintetinio audinio tentą geriau pakeisti gamykliniu standžiu plastikiniu stogu. O šiaip jau standartinė salono įranga ganėtinai spartietiška, greičiau atitinkanti didžiausio pirkėjo – Pietų Korėjos armijos – o ne ,,off-road”mėgėjų kur nors Europoje poreikius.
Užtat ,,Retona” važiuoklei nieko neprikiši. Jos pagrindas – rėmas su dėžinio skerspjūvio lonžeronais ir privirintomis skersinėmis traversomis. Priekinė pakaba – nepriklausoma, su viršutinėmis ir apatinėmis trikampėmis skersinėmis svirtimis bei cilindrinėmis spyruoklėmis, gale – į cilindrines spyruokles besiremiantis štampuotas tilto karteris, kurį su rėmu jungia 4 išilginės ir viena skersinė traukės. Šiuo požiūriu – praktiškai pilna analogija su rusišku VAZ- 2121 „Niva”. Tik štai transmisija kitokia – priekinį tiltą galima atjungti. Už penkialaipsnės mechaninės pavarų dėžės – dvilaipsnis demultiplikatorius, taip pat sinchronizuotas, tad priekinio tilto pavarą galima jungti nesustojus.
Varikliai – tikrai modernūs , optimalaus tokios klasės visureigiui litražo – 1998 cm³ tiek benzininis, tiek dyzelinis. Tiesa, skiriasi jų galingumas – benzininis FE-DI modelio variklis su elektroniniu įpurškimu, 2 paskirstymo velenėliais ir 4 vožtuvais cilindrui išvysto 136 AG/6000 aps/min ir 181 Nm/4000 aps/min, dyzelis RF-TCI su turbopripūtimu ir tarpiniu oro aušinimu turi tik vieną paskirstymo velenėlį bei 2 vožtuvus cilindrui, išvysto 87 AG/4000 aps/min ir 200 Nm/2000 aps/min. Beje, į „Retona” montuojamos šiek tiek galingesnės variklių modifikacijos, nei į labiau žinomą visureigį „Sportage”. Dėl savo klasikinės konstrukcijos „Retona” nėra labai lengva – benzininis modelis sveria 1480 kg, dyzelinis – 1505 kg. Bet tai nekliudo jai pasižymėti geru pravažumu – turėdamas 200 mm prošvaisą, automobilis nebijo išmaltų gruntkelių, gilių provėžų, brastų iki 0,5 metro, įsiropščia į 80% įkalnę, nevirsta važiuodamas šlaitu iki 22 laipsnių. Tuo pat metu „Retona” pakankamai greita – 150 km/h su benzininiu ir 120 km/h su dyzeliniu varikliu, apsisuka 10,4 metro skersmens rate.
Valdyti visureigį nėra sunku, nes jo vairo mechanizmas su cirkuliuojančiais rutuliukais turi efektyvų stiprintuvą, o ratų stabdžiai (priekyje – vėdinami diskiniai) – irgi efektyvūs. Standartinės padangos – 215/75R15, degalų bako talpa – 60 litrų. Priklausomai nuo kelio sąlygų ir važiavimo stiliaus degalų sunaudojimas nuo 9 iki 16 litrų benzininiam, nuo 8 iki 12 litrų dyzeliniam varikliui. Vakarų Europoje džipas „Kia Retona” pradėtas pardavinėti 1999 metų pradžioje, tad pas naudotų automobilių pardavėjus Vakaruose jau galima rasti ne itin senų šio modelio džipų už sąlyginai neaukštą kainą.