Emission Zero (LT)

“EMISSION ZERO” TURI PAKLAUSĄ

Liucijus Suslavičius

Nelabai sveikinu”anglizmų” atėjimą į mūsų šnekamąją kalbą, bet kai kuriais atvejais angliškas terminas skamba kur kas patraukliau, nei jo lietuviškas atitikmuo. Na, kad ir “nulinė teršalų emisija” – kas tai? Kažkoks nuobodus mokslinis terminas, ir tiek. O štai “Emission zero” nuskamba visai kitaip – kiek paslaptingai ir su užuomina į kažką neįprasto, tiesa? O juk tai tas pat – transporto priemonės, neišmetančios į aplinką jokių teršalų, apibūdinimas.

Pastaruoju metu įvairiose parodose vis dažniau pristatomi nauji jau žinomų ir tik ateinančių į rinką su savo produktais komercinės paskirties elektra varomų transporto priemonių gamintojų modeliai. Jie yra gana specifinės paskirties – skirti nedidelių krovinių pervežimui miestuose bei kurortinėse zonose, kur ne itin pageidaujami net patys “švariausi” vidaus degimo variklį turintys automobiliai.

Italijos firma FAAM, besispecializuojanti akumuliatorių baterijų bei elektros energija varomų transporto priemonių konstravime ir gamyboje, nesenai pademonstravo mikrosunkvežimį „Smile”, skirtą miestų centruose ir senamiesčiuose švarą ir tvarką palaikantiems komunalininkams. Šis ne daugiau 350 kilogramų savo miniatiūriniame kėbule pervežantis mažylis su vabzdžio galvą primenančia dviviete kabina iš stiklaplasčio pasižymi išskirtine pavaros konstrukcija – kad užtikrinti jo pravažumą ir kartu kiek galima sumažinti nuosavą svorį, FAAM konstruktoriai atsisakė vieno elektos variklio, varančio, kaip įprasta, priekinį ar galinį tiltą, ir panaudojo keturis nedidelius elektros variklius, kurių kiekvieno galia – visai neįspūdingi 4 kW. Bet dabar kiekvienas ratas turi savo “nuosavą” elektromotorą, ir bendra jų galia – jau 16 kW arba 22 AG, kas nėra taip jau mažai. Šypseną sukeliančio vien jį pamačius sunkvežimiuko bazė – 1965 mm, ilgis – mažiau trijų metrų, plotis nesiekia ir pusantro metro. Priekinė pakaba – nepriklausoma, galinis tiltas – ištisinis, su lingine pakaba. Didžiulis priekinis stiklas siekia dideles sagas primenančius ksenoninius žibintus. Kabinoje – patogūs krėslai su atramomis galvai, ne prastesni kaip lengvajame automobilyje, durelių apačia – tik keliolika centimetrų virš žemės. Mikrosunkvežimis išvysto maksimalų 45 km/h greitį ir su vienu akumuliatorių pakrovimu gali nuvažiuoti iki 70 kilometrų. O ar komunalininkų automobiliui, surenkančiam šiukšles ar išvežiojančiam, pavyzdžiui, šiukšliadėžes ar suoliukus, daugiau ir reikia?

Kiek solidesnis tiek matmenimis, tiek savo dinaminiais parametrais yra 34 tūkstančius eurų kainuojantis Didžiojoje Britanijoje, Koventrio mieste pradedamas gaminti elektrinis krovinių furgonas “Modec Zero emission van”, galintis pervežti ne porą šimtų kilogramų, kaip FAAM sunkvežimiukas, o visas dvi tonas. Jį varo 74 kW (arba 102 AG) galios elektros variklis „Zytec”, energiją gaunantis iš dviejų 288

Vsodos-nikelio chlorido baterijų. Jos sumontuotos specialiame dėkle už vairuotojo kabinos. „Modec” sugeba įsibėgėti iki 80 km/h, o su vienu pakrovimu įveikiamas atstumas siekia 200 kilometrų. Beje, stabdymo metu rekuperuojama elektros energija kažkiek papildo akumuliatorių baterijas. Gamintojas žada, kad sekančiais metais elektromobilio parametrai pagerės, nes jis bus komplektuojamas ličio akumuliatoriais, talpesniais ir lengvesniais. Elektromobilio rida iki eilinio techninio aptarnavimo – 30 tūkstančių kilometrų. Įdomu tai, kad šio elektromobilio konstruktoriai atsižvelgė taip pat į galimybę perspektyvoje komplektuoti “Zero emission van” kuro elementų baterijomis, nekeičiant pačios transporto priemonės konstrukcijos. Beje, britai dar nuo praėjusio XX amžiaus pradžios miestuose gana plačiai naudoja nedidelius elektra varomus furgonus, išvežiojančius paštą, pieną, kitus produktus. Tai vėlgi tam tikra specifika, susijusi su pagarba žmogui – anksti ryte, kai dauguma gyventojų dar miega, į gatves išrieda ne dyzeliais riaumojantys sunkvežimiai, o praktiškai be garso riedantys elektriniai furgonai. Jų net durelės ypatingos – slankiojančios, o ne atveriamos į šoną, kad vairuotojas jų netrankytų ir taip nekeltų triukšmo… Pristatydamas naują elektromobilį, firmos atstovas pabrėžė, kad tai ne tik ergonomiška, ekonomiška ir „draugiška aplinkai” transporto priemonė. Didžiosios Britanijos įstatymai jos savininką atleidžia nuo kelio mokesčio, be to, iš jo vairuotojo neimamas mokestis už įvažiavimą į Londono centrą! Žodžiu, tik skubėkite įsigyti „Modec”. O kaina? Ji – tik 41,1 tūkstančio dolerių… Nuotraukos – gamintojų

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

EN DE LT RU