“BUSSIRONG” – NETELPANTIS Į ES NORMATYVUS
Liucijus Suslavičius
Autobusai su priekabomis, masiškai eksploatuoti ne vienos Vakarų bei Vidurio Europos šalyje laikotarpiu po Antrojo pasaulinio karo, šiandien sutinkami tik senovinės autotechnikos mėgėjų renginiuose. Didelis ilgis, būtinumas turėti du konduktorius, kiti trūkumai paskatino įstatymų leidėjus uždrausti jų eksploataciją. Miestų gatvėse juos jau senai pakeitė dviejų sekcijų autobusai. Pavyzdžiui, Lietuvoje pamatysi ir senučius “Ikarus 280”, ir naujesnius “Karosa” bei įvairius iš Vakarų Europos atgabentus padėvėtus “Mercedes Benz”, MAN, “Neoplan”, ir visai naujus “Volvo”. Gi autobusus su priekabomis kasdieniniame eisme galima pamatyti tik Estijos sostinėje Tallinne, kur jie eksploatuojami nuo 1999 metų.
Tallinne yra tramvajus, dar visai nesenai važinėjo troleibusai, tačiau pastaraisiais metais plėtojamas būtent autobusų eismas. Racionalūs estai mano, jog tai pati lanksčiausia visuomeninio transporto rūšis, be to, jie turi modernią autobusų gamyklą Tartu mieste, kur pagal šveicarišką firmos “Hess” technologiją surinkinėjami autobusai “Scania L94”. Bet piko valandomis, kai iš “miegamųjų rajonų” miestiečiai važiuoja į centrą, įprastų autobusų, net ir tų dviejų sekcijų, kad susidoroti su apkrovimu, nepakanka. Estai ryžosi netradiciniam sprendimui – į miesto gatves išleido itin didelės talpos autobusus su priekabomis! Tallinno autotraukiniai, vadinami “bussirong”, susideda iš dviašio autobuso “Scania L94 UB” ir dviašės priekabos APM 5.2-13, jų oficiali talpa piko valandomis – 212 keleiviai, nors teigiama, kad telpa ir daugiau. Šiuo metu tokie neįprasto ilgio keleiviniai autotraukiniai aptarnauja 5 miesto maršrutus, užsibaigiančius Tallinno centre. Autobuse ir priekaboje – po 29 sėdimas vietas. Po autobuso grindimis – Euro 2 reikalavimus atitinkantis 220 AG dyzelis.
Galios nėra labai jau daug, bet pakanka, kad į Europos Sąjungos normas “netelpantis” 23,5 metrų ilgio “bussirong” netaptų transporto srauto „stabdžiu”. Keleivinis autotraukinys turi stabdžių ABS, pajudėti iš vietos slidžiose gatvėse jam padeda varančiųjų ratų praslydimo kontrolės sistema.
Estai pripažįsta, kad pradžioje būta problemų – neįprastai ilgi autotraukiniai kai kuriose vietose sunkiai pravažiuodavo, stabdydami kitų automobilių eismą. Tačiau iš dalies pakeitus eismo organizavimą kai kuriose gatvėse, jose kitaip paženklinus eismo juostas situacija pasitaisė, ypač, kai kiti mieste važinėjantys vairuotojai suprato, kad naujieji autotraukiniai skiriasi nuo kitų autobusų ir pradėjo apdairiau manevruoti šalia jų, praleisti siaurose vietose. Šiandien su autotraukiniais miesto maršrutuose visi apsiprato, ir nei “bussirong” vairuotojai, nei kitų transporto priemonių vairuotojai vieni kitiems pretenzijų neturi. O miestiečiai patenkinti – talpūs autotraukiniai bent jau iš dalies sušvelnino buvusias miesto susisiekimo problemas.