KETURIOS SEULO SPALVOS
Vienas iš greičiausiai augančių pasaulio metropolių – Korėjos Respublikos sostinė Seulas, kur kaip grybai po lietaus dygsta vis nauji dangoraižiai, kaip ir kiti didmiesčiai, kentė nuo transporto chaoso gatvėse. Miesto autobusai stoviniavo vis ilgėjančiuose transporto kamščiuose, judėdami vėžlio žingsniu, ir vis daugiau miesto gyventojų ryždavosi sėsti į nuosavą automobilį, kuriuo jei ir ne greičiau nuvažiuosi, tai bent jau patogiau sėdėsi…Viskas pradėjo keistis, kai miesto savivaldybė 2003 metų liepos mėnesį pradėjo radikalią visuomeninio transporto sistemos reorganizacijos programą, kuri turėjo kardinaliai ir ilgam pakeisti situaciją mieste.
Visa miesto teritorija buvo suskirstyta į centrą ir septynis išorinius rajonus, jiems suteikti numeriai nuo 0 iki 7, kurie taip pat naudojami visuomeninio transporto maršrutams pažymėti. Magistralinėse gatvėse išskirtos ir atitinkamai paženklintos eismo juostos, kuriomis praeina maršrutai, jungiantys kiekvieną išorinį miesto rajoną su centru. Mieste kursuojantys autobusai nudažyti viena iš keturių spalvų – raudonai dažyti autobusai atveža keleivius iš užmiesčio į išorinius rajonus, mėlyni – iš išorinių rajonų veža tuos, kam reikia, į Seulo centrą. Žali autobusai aptarnauja maršrutus, jungiančius didžiųjų magistralių transporto mazguose įrengtus autobusų sustojimus su metro stotimis, o daugybė mažesnių geltonai nudažytų autobusų išvežioja keleivius kvartalų viduje praeinančiais maršrutais. Tokia sistema norom nenorom verčia toliau važiuojančius keleivius daryti kelis persėdimus, todėl teko naujus autobusus ir visus autobusų sustojimus aprūpinti informaciniais displėjais, pranešančiais apie tikslų autobuso atvykimo laiką. Su šia užduotimi galėjo susidoroti tik kompiuteriai – juk svarbiausiuose maršrutų susikirtimo vietose per valandą sustoja iki 100 greitųjų autobusų.
Bet to, kad sistema šiandien ne tik gerai funkcionuoja, bet ir “nuvilioja” vis daugiau nuosavų automobilių iš jų “metalinių žirgelių” į miesto autobusų salonus, priežastis – ne autobusų susisiekimo greitis ir atvykimo tikslumas, o visai nauja elektroninių bilietų sistema. Miesto valdžia, siekdama sumažinti sąnaudas visuomeniniam transportui ir pritraukti daugiau keleivių, sukūrė originalią elektroninių kortelių sistemą. Jos naudotojams kelionė autobusu kainuoja kiek pigiau, nei tuo atveju, kai bilietas kiekvienam važiavimui perkamas už grynuosius. Vienas važiavimas atstumu iki 10 kilometrų kainuoja 800 vonų (maždaug 0,65 euro), sekantys 5 kilometrai padidina važiavimo kainą dar 100 vonų. Keleivių vežimo paslaugas Seulo gyventojams teikia savivaldybės konkursą laimėjusios transporto firmos, tačiau pinigus joms pagal pervežtą keleivių skaičių paskirsto savivaldybė, nes visa informacija ir „elektroniniai pinigai”, nuskaitomi iš keleivių kortelių, suplaukia į savivaldybės informacinį centrą.
Reikia pripažinti, jog Seulo miesto galvos, parengusios ir įvedusios tokią analogų neturinčią sistemą, pademonstravo neeilinį ryžtą ir toliaregiškumą. Pirmaisiais naujos visuomeninio transporto sistemos eksploatacijos mėnesiais miesto transporte keleivių skaičius netgi sumažėjo – žmonės su tam tikru nepasitikėjimu priėmė „iš viršaus” jiems brukamą naujovę. Tačiau netrukus situacija ėmė keistis, ir jau sekančiais metais keleivių skaičius viršijo 2002 metų lygį. Dar daugiau – eismo įvykių miesto gatvėse skaičius sumažėjo beveik 30 procentų – juk juntamai sumažėjo lengvųjų automobilių skaičius gatvėse – o gyventojų pasitenkinimas teikiama paslauga pakilo iki rekordinio lygio!
Nuotraukose:
1. Seulo gatvėse šiandien
2. Įvairūs elektroninių kortelių – bilietų pavyzdžiai
Pagal užsienio spaudą parengė L.Suslavičius
Nuotraukos – “lastauto omnibus” 9/2005, psl. 86, kraštinė dešinioji kolonėlė