Ford Tonka (LT)

,,Ford Tonka” – tiesiog didelis

Liucijus Suslavičius

Amerikiečiai nuo seno mėgsta teigti, kad pas juos viskas didžiausia – didžiausi lėktuvai, didžiausios kinostudijos, didžiausi mėsainiai…o labiausiai jie linkę savo tikrai neretai didžiausiais automobiliais. Tiesa, gyvenimas laikas nuo laiko priverčia tuos tiesiog nepadoriai galingus ir nepraktiškai didelius automobilius vėl sumažinti, bet neilgam! Žiūrėk, po metų-kitų JAV naujausi modeliai – vėl lyderiai dydžiu ir svoriu. Kažkada šią ,,kasmetinio augimo” tendenciją automobilių koncernai taikė tik lengviesiems automobiliams, bet amerikiečių skoniui pasikeitus ir į madą vietoje didelių 5-6 vietų sedanų atėjus visureigiams, furgonams ir pikapams, anksčiau laikytiems tik ,,darbiniais arkliukais”, ėmė didėti ir jie.

Pralenkti ,,Ram”!

Iki pastarojo meto didžiausiu ir galingiausiu pikapu, kurį galėjo nusipirkti ,,vidutinis amerikietis”, buvo ,,Dodge Ram 3500″ – didžiulį V-10 tipo sportinio ,,Dodge Viper” 314 AG galios variklį turintis ,,full size” klasės pikapas, kurio didžiausia leistina masė siekia 5 tonas. Tokia galia pikapui, kad ir dideliam – tai jau kažkas ne visai normalaus. Bet štai pernai didįjį ,,dodžą” visai netikėtai ,,perspjovė” koncernas ,,Ford”, pristatęs superpikapo prototipą ,,Ford F-350 Tonka”. Ryškiai geltonas ,,Tonka”- tikras milžinas: ilgis 6146 mm, plotis 2362 mm, aukštis 2133 mm, jis ,,apautas” 315 mm pločio padangomis ant 22 colių skersmens poliruotų aliuminių diskų. Kad skaitytojui būtų aiškiau, koks didelis yra ,,Tonka”, pasakysime, jog šis pikapas savo dydžiu praktiškai yra toks pat, kaip gerai žinomas savivartis ZiL-MMZ-

555, tik gal 25 centimetrais žemesnis. Ir šiaip jau jis su savo sudvejintais galinio tilto ratais iš karto primena galingą, tik kažkodėl sutrumpintą sunkvežimį. Pristatant naujieną, ,,Ford” nutylėjo, kiek gi galima pakrauti į trumputį kėbulą. Vietos jame nedaug, bet galingas sunkvežimio tipo rėmas ir pakaba su pusiauelipsinėmis lingėmis priekyje ir gale bei papildomi dalį lingių krūvio perimantys pneumobalionai leidžia daryti prielaidą, jog kokias tris tonas ,,įsimesti” galima, ir ,,Tonka” to net nepastebės.

Po variklio gaubtu – 350 ,,arklių”

Nepastebės, nes automobilį varo 6 litrų darbo tūrio V-8 tipo dyzelis, išvystantis 350 AG ir ne mažiau įspūdingą 444 Nm sukimo momentą. Konstruktoriai, sukūrę šį modernų variklį su 4 vožtuvais cilindrui ir elektrohidrauline dyzelino įpurškimo sistema, buvo priversti atsisakyti planuoto aliuminio cilindrų bloko, nes jis tiesiog negalėjo garantuoti patikimumo. Teko lieti variklio bloką iš sunkaus ketaus. Automatinė pavarų dėžė ,,Power-Torque” sukurta specialiai šiam prototipui ir turi elektroninį valdymą, kuris be vairuotojo įsikišimo tolygiai didina ratams perduodamą sukimo momentą. Be to, automobilio transmisijoje sumontuotas visai naujas agregatas

– ,,Hydraulic Launch Assistent”, sujungtas su pavarų dėže. Šis įtaisas žemo slėgio hidrauliniuose akumuliatoriuose kaupia perteklinę variklio transmisijai perduodamą energiją. Akumuliatoriuose hidrosiurblio pumpuojamos alyvos suslėgtas azotas automobiliui pajudant iš vietos ar greitėjant per hidraulinę pavarą padidina ratams perduodamą sukimo momentą. Beje, ,,Tonka”, kaip ir dera XXI amžiaus pikapui, turi nuolatinę visų ratų pavarą, o tiltuose – dar ir padidintos trinties diferencialus. Tai bene svarbiausi techniniai pikapo konstrukcijoje panaudoti sprendimai. Bet gi amerikietis automobilį renkasi ne tik (ir ne tiek) pagal variklio galią ir kitus parametrus!

Nepakartojamai brutali išvaizda Automobilis turi reprezentuoti savo šeimininką – štai kur viena svarbiausių ,,Ford Tonka” dizaino idėjų. Tokį pikapą galintis įsigyti žmogus juk nevažiuos juo į laukus šieno parvežti, o išdidžiai demonstruos automobilio galimybes ne mažiau turtingiems draugams, pamalonins juos nepakartojamu pasivažinėjimu po rančą komfortišku iš tolo chromu ir poliruotu aliuminiu tviskančiu monstru. Masyviai atrodantis falšradiatorius – bene vienintelė dabar gaminamų ,,F-350″ serijos pikapų detalė, panaudota ,,Tonka” apipavidalinime. Visa kita – nauja ir padaryta kitaip, nei serijiniuose modeliuose. Į akis pirmiausia krenta ,,muskulingi” ratų nišų praplatinimai. Jie platesni, nei priekinis chromuotas buferis ir suteikia ,,fordui” pabrėžtinai brutalią išvaizdą, kurią sustiprina styrantys į šonus stačiakampiai blizgantys išorinių veidrodžių korpusai bei platūs chromuoti slenksčiai. Ištaiginga keturių durų penkiavietė kabina pagaminta iš aliuminio elementų, sujungtų plieniniais karkaso elementais, suteikiančiais ilgai kabinai papildomą standumą. Mat, kabina neturi šoninių centrinių statramsčių, o priekinės ir galinės durelės atsidaro į priešingas puses. Tai labai patogu keleiviams, bet sukėlė papildomas problemas konstruktoriams, privalėjusiems garantuoti kabinos standumą ir užraktus, saugumo sumetimais neleidžiančius keleiviams atidaryti galinių durelių, kol neatidarytos priekinės.

Kaip minėta, juoda oda ir nerūdijančio plieno apdailos elementais išpuošta kabina penkiavietė – dvi vietos priekyje, trys sulankstomos, tačiau pakankamai komfortiškos sėdynės – gale. Labai įdomus ir netikėtas dizainerių sprendimas – vidurinės galinės sėdynės keleivio galvai skirta atrama…atsilenkia iš lubų, o tarp priekinių sėdynių įrengta begaliniai didelė konsolė, ant kurios pritvirtintas pasukamas ,,borto kompiuterio” displėjus. Spidometro ir tachometro ciferblatai – prietaisų skydelyje už vairo, o virš jų – trys atlenkiami apskriti ciferblatai: kompasas, automobilio skersinio ir išilginio pasvirimo kampą rodantys prietaisai. Lyg ,,Tonka” būtų lėktuvas…

Vargu ar ,,Ford” artimiausiu metu ims gaminti tokį automobilį kurioje nors savo gamyklų. Pirmiausia bus įsisavinti ir sumontuoti kituose ,,forduose” nauji agregatai – variklis, unikali pavarų dėžė, gal būt, artimiausiais metais serijiniuose modeliuose bus pritaikyti dizaino elementai. Tačiau visiškai atmesti galimybę, jog ,,Tonka” atsidurs ant konvejerio, atmesti negalima.

Beje, kas tai – tonka? O, tai nieko ypatingo, tik sjuksų genties indėnų kalbos žodis, reiškiantis – na, aišku – ,,didelis”!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

EN DE LT RU