,,BIZNIO KLASĖ” – ANTROJI KARTA
Liucijus Suslavičius
Sakykite ką norite, bet man labiau patinka Europoje beveik ,,išmirę” klasikinės komponuotės sunkvežimiai, turintys priekyje ilgą variklio gaubtą. Puikiai suprantu – sunkvežimiai su kabina virš variklio yra modernesni, manevringesni, vairuotojas juose geriau mato kelią ir t.t. Gal būt, priežastis tame, jog pirmuosius kilometrus savarankiškai nuvažiavau už ,,Ural-355M”vairo, o vairavimo egzaminą laikiau su ,,GAZ-51″, bet rusiškas ,,zilas” man atrodo patraukliau už naujausią ,,Eurocargo”, amerikietiškas ,,Kenworth T2000″ – už galingąjį ,,Volvo FH16″. JAV – ,,ilganosių rojus” ,,Kenuortą” suminėjau ne šiaip sau – JAV yra didžiausias pasaulyje klasikinių sunkvežimių gamintojas. Kitos tokius automobilius gaminančios šalys – Kinija, Rusija, Brazilija, Meksika – net visos kartu nepagamina nė pusės to kiekio, kuris kasmet papildo JAV komercinių automobilių parką.
Vienas stambiausių gamintojų yra koncernui ,,Daimler Chrysler” priklausanti firma ,,Freightliner”. Jos gamybinėje programoje šiandien vyrauja būtent ,,klasikai”, nes tokių automobilių dabad dažniausiai pageidauja užsakovai. O ir teisės aktai, galiojantys už Atlanto, kur kas palankesni automobiliams su varikliu prieš kabiną, nei čia, Europoje. Firma perėjo vokiečių koncerno kontrolėn daugiau kaip prieš dešimt metų, ir tai negali neturėti įtakos ,,freitlainerių” konstrukcijai. Išlikdami absoliučiai amerikietiški savo stiliumi, jie jau kuris laikas naudoja europietiškus konstrukcinius sprendimus bei komplektuojami europietiškais komponentais ir tuo skiriasi nuo kitų JAV firmų gaminamų komercinių automobilių. Kaip tik toks yra ,,Freightliner Business Class M2″. Tai antroji tikrai populiarių Amerikoje komercinių automobilių karta. Pirmoji debiutavo senokai – dar 1990 metais. Tada europietiškos kilmės buvo standartinė sunkiojo transporterio ,,Mercedes Benz T2″ kabina, kuriai ,,Freightliner” dizaineriai vykusiai ,,prilipdė” amerikietiško stiliaus atverčiamą į priekį variklio gaubtą, suformuotą iš plastiko lakšto išvien su priekiniais sparnais. Kiti ,,mersedesiniai” mazgai ir agregatai buvo montuojami užsakovui pageidaujant.
,,Business Class” per tuos keliolika gamybos metų išsikovojo vartotojų pripažinimą ir plačiai paplito. Tai ,,darbinis arkliukas”, naudojamas pirmiausia pervežimams mieste, taip pat statybose kaip savivartis, komunalinėse ir gelbėjimo tarnybose kaip važiuoklė specialiems automobiliams, žemės ūkyje ir kitur. Kadangi automobilis senstelėjo, reikėjo sukurti naują užsakovų pageidavimus ir koncerno strategiją atitinkantį jo modelį. Jis buvo pristatytas 2002-siais.
,,Business Class M2″ – chromas ir aliuminis Bendra sunkvežimio koncepcija nepakito – tai klasikinės komponuotės 4×2 arba 6×4 tipo važiuoklę su lingine arba pneumatine tiltų pakaba turintis sunkvežimis arba vilkikas. Jo leistina didžiausia masė – iki 18 tonų dviašėms ir iki 27 tonų triašėms modifikacijoms. ,,Freightliner” pasiūlė iš karto net aštuonias ,,naujoko” modifikacijas, suskirstytas pagal svorį į tris klases: ,,100″, ,,106″ ir ,,112″. Pirmąją charakterizuoja sumažinti 19,5 colio ratų diskai, 51 laipsnių kampu pasisukantys priekiniai ratai ir ,,drastiškai” nulenktas žemyn variklio gaubtas. Tai automobilis miesto pervežimams, ganėtinai kompaktiškas ir manevringas. ,,106″ indeksu pažymėti modeliai didesni, sunkesni, skirti didesnei apkrovai ir tolimesnėms kelionėms. Gi ,,M2 112″ su beveik stačiakampiu aukštu variklio gaubtu skirtas ,,maltis” statybų aikštelėse, šiukšlių savartynuose(nenustebkite, JAV miestuose šiukšliavežė – labai svarbus ir populiarus automobilis), miško keliuose – visur, kur reikia patvarių, nei perkrovimo, nei prasto kelio nebijančių ilgaamžių automobilių.
Visgi Amerika yra Amerika, kokiam darbui nebūtų skirtas ,,Business Class”. Sunkvežimių su chromuotu falšradiatoriumi, buferiu, poliruotais ratų diskais, sidabru žvilgančiais degalų bakais, į kabiną vedančiais laipteliais ir vertikaliais išmetimo vamzdžiais Europoje nepamatysi. Pas mus, senajame žemyne, dizaineriai vertina plastmasę – juodą, pilką ar nudažytą kabinos spalva, kurią naudoja apdailai. Gi ,,freitlainerio” vairuotojui visada bus ką blizginti, nebent užsisakytum modifikaciją su dažytais, o ne chromuotais apdailos elementais.
Tipiška firmai ,,Freightliner” yra vairuotojo kabinos konstrukcija. Ji ne suvirinta iš plieno skardos, o pagaminta iš aliuminio. Ką gi, tokia kabina ne tik lengva, ji net ir druska laistomuose Lietuvos keliuose nepradėtų iš karto rūdyti, kaip kokio GAZ- 3307…Galima rinktis vieną iš trijų skirtingų kabinų tipų: ,,Day Cab”, ,,Extended Cab” ir ,,Crew Cab”. Trumpiausioje ,,Day Cab”yra 3 pakankamai komfortiškos vietos, 660 mm ilgesnė ,,Extended Cab”turi 4 vietas ir dar lieka vietos bagažui. Jei užsakovas pageidaus, vietoje antrosios sėdynių eilės gamykla sumontuos vieną arba du gultus. Jei reikės – užrakinamas dėžes įrangai. ,,Crew Cab”, turinčios 4 dureles ir 6 vietas, įskaitant vairuotoją, ilgis nuo buferio iki galinės kabinos sienutės (,,bumper to back”) pats didžiausias – 3900 mm. Važiuokles su tokia erdvia kabina užsisako gelbėjimo ir serviso tarnybos, nes jose telpa visa gaisrininkų komanda ar remontininkų brigada.
Vokiškas ,,įdaras” Nors automobilių išorėje jau nebematome ,,mersedesų” elementų, tuo daugiau jų po naujuoju,,Business Class” rūbu. Standartiniu lengvesniųjų modifikacijų varikliu yra turbodyzelis ,,Mercedes Benz E 900″. Šis 4 cilindrų 4,3 litro darbo variklis išvysto nuo 170 iki280 AG, maksimalus jo sukimo momentas – 384 Nm/1250 aps/min. Sunkieji modeliai komplektuojami solidesniu 6 cilindrų 6,4 litro darbo tūrio turbodyzeliu ,,Mercedes Benz E 4000″, kurio galia, priklausomai nuo sureguliavimo, siekia nuo 350 iki 450 AG, gi sukimo momentas išaugo iki 636 Nm/1250 aps/min. Minimalus (!) šių dyzelių tarnavimo laikas – 800 tūkstančių kilometrų, reguliaraus aptarnavimo periodiškumas – kas 32 tūkstančiai kilometrų. Beje, ,,klientas visada teisus”, tad kad ir ne itin noriai, bet siūloma ir alternatyva vokiškam motorui – vienas iš 4 skirtingo galingumo (nuo 190 iki 430 AG) ,,Caterpillar” markės dyzelių. Tas pat ir su pavarų dėžėmis – standartinis pasiūlymas – vokiškos mechaninės pavarų dėžės MBT 52S-6D arba MBT 660S-60, kurios aptarnaujamos kas 250 tūkstančių kilometrų. Bet jei esate užkietėjęs amerikietis ,,trakeris”, galite savąjį ,,freitlainerį” komplektuoti nesinchronizuota pavarų dėže ,,Eaton Fuller”(5, 6, 7, 9, 10 arba 13 laipsnių) arba rinktis ,,automatą”, pagamintą firmoje ,,Allison”. Kaip sakoma, skonio reikalas.
Štai tokie dabar ten, už vandenyno, madingi vidutinės klasės sunkvežimiai – kažkuo modernūs, kažkuo konservatyvūs, sukurti vadovaujantis mums ne visada suprantama filosofija, bet tuo ir įdomūs.
Nuotraukos gamintojo.