Galingieji Multicar (LT)

GALINGIEJI MAŽYLIAI „MULTICAR”

Liucijus Suslavičius

„Kai statybos aikštelėje standartiniam sunkvežimiui nėra kur pasisukti, išmuša multikarų valanda”! Taip šių metų Miuncheno tarptautinėje parodoje “Bauma 2004” gamintojas iš Valtershauseno pristatė miniatiūrinius savivarčius autotraukinius su visai ne “nykštukiniais”, kaip galimą būtų manyti iš pirmo žvilgsnio, parametrais. Ir beveik klasika tapęs M 26 (plotis – 1,59 m), ir “Fumo” (plotis – 1,62 m) kaip į tris puses krovinį išverčiantys savivarčiai į savo kėbulą talpina 1,6 kūb.metro grunto, tiek pat telpa ir savivartėje priekaboje. Bendra didžiausia tokio autotraukinio masė siekia 7,5 tonos, tačiau 90 AG išvystantis dyzelis, penkialaipsnė pavarų dėžė, o pagal užsakymą – ir visų ratų pavara leidžia tokiems miniautotraukiniams įsiropšti į 32 laipsnių įkalnę. O tai jau rimta, tiesa?

Pats pavadinimas – „Multicar” – nėra mums visai svetimas. Daugelis dar prisimena paskutinįjį TSRS gyvavimo dešimtmetį mūsų miestų gatvėse pasirodžiusius mažučius sunkvežimiukus ryškiai žaliomis briaunuotomis kabinomis, mažo skersmens ratukais, apkrautus gatvių priežiūros įranga: cisternomis, sniego valymo plūgais, šepečiais, smėlio barstytuvais, hidrauliniais keltuvais. Kelis metus jie visai neblogai darbavosi miestų komunaliniame ūkyje – tam jie, beje, ir buvo skirti – o paskui kažkaip nejučiomis išnyko, kaip ir dauguma buvusioje VDR pagamintos technikos. Vos vieną kitą tokį automobilį retkarčiais dar pavyksta pamatyti bevažiuojantį. Dabar kai kurios įmonės taip pat įsigyja modernizuotus šios markės automobilius, bet ankstesnio populiarumo pas mus jie, deja, jau neturi, nors drąsiai galima teigti, jog tai nepamainomas „šimtadarbis” pagalbininkas („multikarams” gaminama per 100 skirtingų uždedamų arba prikabinamų mechanizmų) bet kurio miesto komunalinėms tarnyboms bei statybininkams. Tuo tarpu Vokietijoje šie automobiliai labai populiarūs. Tai vienintelė VDR automobilių gamykla, ne tik išlikusi po abiejų Vokietijų susivienijimo, bet ir klestinti, eksportuojanti savo produkciją į daugelį šalių.gamybinėje programoje – dvi šeimynos – modernizuoti senieji „multikarai’, siūlomi kaip „M26″ bei naujas „Fumo”. Beje, šis skambus pavadinimas – tai tiesiog dviejų vokiškų žodžių „Funkcion”(Funkcionalumas) ir „Mobilitat”(Mobilumas) pirmųjų skiemenų junginys.

Dar modernizuodami senąjį VDR sukurtą ir gamintą “Multicar M 26″, konstruktoriai pirmiausia pakeitė jo variklį. Šiandien tiek „M 26”, tiek modernusis “Fumo” komplektuojami tokiu pačiu “Euro-3” reikalavimus atitinkančiu 2,8 litro darbo tūrio turbodyzeliu IVECO su “common rail” tipo įpurškimo sistema. Galingiausias variantas išvysto 105 AG. Komunalinės paskirties technologiniam automobiliui labai svarbu yra darbo proceso metu palaikyti pastovų judėjimo greitį, todėl “Fumo” serijiniai įrengiamas tempomatas. Automobilio greičių diapazonas – nuo 0,6 km/h “šliaužiančiaja” pavara iki 110 km/h aukščiausiaja. Visų keturių ratų stabdžiai diskiniai, stabdžių sistema turi 4 kanalų ABS. Priekyje montuojama nepriklausoma pakaba su skersinėmis svirtimis ir cilindrinėmis spyruoklėmis, efektyviais teleskopiniais amortizatoriais, gale, tiesa, išlieka nedalomas karteris ir pakaba su išilginėmis lingėmis, tačiau yra skersinis stabilizatorius. Tai reikalingas pakabos elementas, nes “Fumo” rėmas specialiai sukonstruotas ir pagamintas taip, kad važiuojant nelygia vietove, jis gali šiek tiek susisukti apie išilginę ašį, tuo pagerindamas pakabos prisitaikymą prie nelygumų. Gerokai pasikeitė ir supratimas apie tokios paskirties automobilio komfortą. Vietoje spartietiškos iš plokščių skardos lakštų suvirintos senojo “Multicar” kabinos “Fumo” gavo kiek “azijietiško” dizaino kabiną su didžiuliu lenktu priekiniu stiklu bei neįprastai atrodančiai šoniniais apatiniais (vairuotojo kojų lygyje) stiklais. Jie skirti pasižiūrėti , manevruojant ankštose vietose, taip pat darbinio agregato kontrolei. Pati kabina turi plieninį karkasą, kuris apklijuotas iš plastmasės pagamintais kabinos elementais. Todėl ji mažiau linkusi rudyti, geriau slopina triukšmą, vibracijas, yra šiltesnė. Durų stiklai kilnojami elektros varikliukais, kaip ir šildomi elektra išoriniai veidrodžiai.

“Fumo” didžiausia leistina masė – 5000 kilogramų, keliamoji galia – 2,7 tonos, jis gali vilkti 3,5 tonos su kroviniu sveriančią priekabą. Be to, galima rinktis 2300 arba 2900 milimetrų ilgio bazę bei 4×2 arba 4×4 pavarą. Bet svarbiausia, aišku, yra tai, kad prie trijų išorinių agregatų prijungimo plokščių bei ant rėmo esančių keturių rutulinių kronšteinų galima pagal reikalą prijungti bet kurį iš daugiau kaip 100 pavadinimų darbo mechanizmų, skirtų patiems įvairiausiems tikslams, kokie tik gali pasitaikyti komunaliniame ūkyje, kelių priežiūroje, statybose, žemės ūkyje. Kad pirkėjui būtų lengviau apsispręsti, koks gi “Fumo” variantas jam geriausiai tinka, gamintojas suskirstė automobilius į tris kiek besiskiriančias savo parametrais šeimynas: “Body”(važiuoklės specialiai stacionariai įrangai montuoti su viena hidrauline sistema), “Carrier”(technologinis automobilis su net trimis nepriklausomomis tarpusavyje hidraulinėmis sistemomis, skirtas uždedamai įrangai montuoti) ir “Tipper” (transportiniai automobiliai su platforma ir savivarčiai). Būtent pastarieji šį kartą buvo aukščiau minėtos parodos „žvaigždėmis” ir demonstravo neeilinius sugebėjimus su ganėtinai dideliu kroviniu manevruoti ankštuose pravažiavimuose, senamiesčių kiemuose su jų viduramžiškomis vartų arkomis – žodžiu, visur, kur normalaus dydžio sunkvežimis niekaip negali įvažiuoti, o mechanizuoti pakrovimo- iškrovimo darbus būtina. Tada praverčia ne tik miniatiūrinis autotraukinys, bet ir ant „Multicar” važiuoklės uždėtas hidraulinis kranas su greideriu, nedidelių gabaritų, bet net 19 metrų aukštį pasiekiantis hidraulinis keltuvas bei kitokie tik ant „Multicar” važiuoklės montuojami įrengimai. Daugiau apie minisunkvežimius ir technologinius automobilius „Multicar” bei jų panaudojimo galimybes galima sužinoti interneto puslapyje www.multicar.de

Nuotraukos – gamintojo.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

EN DE LT RU