GAZ ateina į visureigių rinką (LT)

NIŽNIJ NOVGORODO GAMYKLA VERŽIASI Į VISUREIGIŲ RINKĄ

Liucijus Suslavičius

2005-jų metų Maskvos automobilių salone kaip reta užtikrintai jautėsi Nižnij Novgorodo automobilių gamyklos GAZ atstovai. Nemažėjanti čia gaminamų krovininių ir lengvųjų automobilių paklausa Rusijoje, 14 procentų per vienerius metus išaugęs eksportas skatina įmonę ieškoti naujų rinkos sektorių, kur ji galėtų pasiūlyti savo produkciją. Tad žurnalistus nelabai nustebino gamyklos atstovo pareiškimas, kad ji sieks įžengti į Rusijos lengvųjų visureigių rinką, ir darys tai dviem būdais. Iki šių metų pabaigos GAZ’e turėtų būti sumontuota 100 indiškų džipų „Mahindra Scorpio” iš indiškų agregatų, tačiau su kelių skirtingų gamintojų varikliais („Renault”, „Steyr” ir ZMZ). Juos numatyta pasiūlyti tik trijų šalies regionų – Maskvos, Sankt-Peterburgo ir Nižnij Novgorodo – pirkėjams. Tai lyg „žvalgyba kautynėmis” – ar rusai pirks šiuos automobilius, kokie bus atsiliepimai apie juos, kaip seksis juos aptarnauti. Mat, Rusijos pirkėjui net ir GAZ’e surinkti džipai kiek brangoki – su „Renault” varikliu „indiškasis skorpionas” kainuoja kiek daugiau, nei 17,5 tūkstančio dolerių, tad prieš imantis didesnės apimties gamybos, reikia pasitikrinti. Tačiau, net ir nenusisekus bendram su indais projektui, GAZ turi atsarginį variantą – savos konstrukcijos penkiavietį visureigį GAZ-3106. Jis buvo demonstruojamas Maskvos autosalone kaip parengtas serijinei gamybai modelis. Gamyklos atstovas tvirtino, kad bandomoji partija tikrai pasirodys jau 2006 metais, o surinkimas ant konvejerio prasidės ne vėliau 2007-jų pavasario.

Skeptikas pasakys – žinom, matėm: GAZ’e per pastarąjį dešimtmetį sukurti įvairūs lengvieji 4×4 tipo visureigiai ir pikapai, nors atrodė visai šauniai, deja, taip ir liko tik vienetiniais parodiniais egzemplioriais. Bet neskubėkime nuvertinti milžiniško šios gamyklos ir jos konstruktorių potencialo, sukaupto per daugiau nei 70 veiklos metų. Neužmirškime, kad pirmieji rusiški lengvieji visureigiai, tarp jų ir bene pirmasis pasaulyje serijinis visureigis su uždaru lengvojo automobilio kėbulu GAZ-61 buvo sukurti būtent čia, kai GAZ’e dirbo „visureigių genijus” Vitalijus Gračiovas.

Bet sugrįžkime prie naujo „gaziuko”. Pažvelgę į nuotraukas, pastebėsite, kad penkiaduris „3106- jo” kėbulas primena ne vieną senesnės kartos japonišką visureigį. Kiekvienas gali atrasti jame ir „nisano”, ir „isuzu”, ir „tojotos” dizaino elementus. Kiek originaliau atrodo automobilio priekis su artimu naujausių „volgų” falšradiatorių stiliui ant labai masyviai atrodančio aukšto priekinio buferio „nuleistu” variklio gaubto”snapu” iš juodo plastiko…

GAZ-3106 salone – kai kokia iki šiol rusiškiems visureigiams nebūdinga įranga, pavyzdžiui, elektriniai stiklų pakėlimo mechanizmai, elektros varikliukais iš vidaus nustatomi išoriniai veidrodžiai, kurie, be to, dar ir šildomi, reguliuojama vairo kolonėlė, efektyvus vairo stiprintuvas. Visos penkios sėdynės – individualios, su tritaškiais saugos diržais ir atramomis galvai. Kad į aukštokai nuo žemės pakeltą kėbulą būtų patogiau įsiropšti, kėbulo šonuose sumontuotos plačios rifliuotu aliuminiu dengtos paminos, tad papildomai virinti prie kėbulo šoninius apsauginius vamzdžius nereikės. Na, Lietuvos „džiperių” tokia įranga nenustebinsi, bet tiems, kas tolimesniuose Rusijos regionuose iki šiol važinėja nenaujais „uazikais”, tai jau beveik prabanga…

Be abejo, kad atpiginti automobilį, būtina jo unifikacija su kitais gamyklos modeliais. Todėl naują visureigį su populiariomis Rusijoje iki šiol „volgomis” sieja variklis – keturių cilindrų 2,5 litro darbo tūrio benzininis ZMZ-4053 su įpurškimu, išvystantis 147 AG/5200 aps/min galią bei 222 Nm/4000 aps/min sukimo momentą. Pavarų dėžė, greičiausiai irgi „paskolinta” iš to paties automobilio. Įdomesnė tik originali paskirstymo dėžė – joje sukimo momentas nuo blokuojamo tarpašinio diferencialo priekinį tiltą varančiam kardanui perduodamas ne krumpliaračių poromis, o daugiaeile grandine, t.y. kitaip, nei, pavyzdžiui, džipuose UAZ-3160. Rusijoje pernelyg sudėtinga nepriklausoma pakaba nepasiteisina, todėl konstruktoriai iš Nižnij Novgorodo savo automobiliui pritaikė nedalomus varančiųjų tiltų karterius. Jie remiasi į cilindrines spyruokles su amortizatoriais, su kėbulu karterius jungia išilginės traukės ir galingi skersiniai stabilizatoriai. Ratai – su 225/75R16 dydžio padangomis, sumontuotomis ant lietų diskų. Visureigio matmenys – 4610x1960x1180 mm, bazė – 2710 mm, prošvaisa – 210 mm. Tuščias parengtas kelionei visureigis sveria 2,1 tonos, didžiausia leistina masė – 2,8 tonos .Gamyklos skelbiamas 155 km/h maksimalus greitis atrodo neblogai, bet vargu ar realiai GAZ-3106 gali važiuoti tokiu greičiu – lyginant su kitais analogiškos klasės automobiliais, jis paprasčiausiai pernelyg sunkus, o variklis nepakankamai galingas.

Gamykla įsitikinusi, kad per metus vien Rusijoje jai pavyks realizuoti iki 15 tūkstančių džipų, kurių kaina priklausomai nuo įrangos lygio svyruos tarp 12 ir 15 tūkstančių dolerių (rubliais skaičiuoti Rusijoje kažkodėl nepriimta…). Todėl galvojama, kad GAZ-3106 nekonkuruos su kiek brangesniu „Mahindra” visureigiu, ir galima bus juos siūlyti vienu metu.

Nuotraukos Vladimiro Čechutos

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *