GAZ M21 modelis (LT)

GAZ M21 MODELIS PAGALIAU SERIJOJE!

Liucijus Suslavičius

Aštuntojo dešimtmečio pradžioje, kai suvenyrų parduotuvėse vis dažniau galėdavai įsigyti tarybinių lengvųjų automobilių “Moskvič”, VAZ ir GAZ-24 modelius, pagamintus masteliu 1:43, tarp kolekcionierių reguliariai pasklisdavo gandai, kad Saratove tuoj-tuoj bus pradėta kitų, senesnių tipų tarybinių automobilių modelių gamyba. Ir visi nekantriai laukdavome, kad vieną gražią dieną parduotuvės lentynoje išvysime JĄ – pirmąją “Volgą” GAZ M21 su šuolyje sustingusiu sidabriniu elniu ant kapoto…Deja, praėjo daug metų, sugriuvo TSRS, Rusijoje atsirado kur kas daugiau modelių gamintojų, bet niekas iš jų nesiėmė masiškai gaminti miniatiūrinės šio klasikinio tarybinio automobilio modelio, o rankų darbo modeliai buvo reti, labai brangūs, o ir elgtis su jais reikėjo kaip su šviežiais kiaušiniais…

Bet štai atėjo 2003-ji, ir Vakarų Europos miestų spaudos kioskuose (taip, ne modelių parduotuvėse, o kioskuose) netikėtai pasirodė permatomos dėžutės, o jose – citrininės spalvos “Volga” su tipišku tarybinių laikų trafaretu – “šachmatais”- ant durelių ir variklio gaubto. O ant juodo plastikinio postamento – užrašas “GAZ M21 VOLGA Moscow 1955”. Modeliais prekiavo mažai kam žinoma ispanų firma “Altaya”, tačiau ne ji juos gamino. Šie pirmieji “dvidešimt pirmosios” modeliai – modelių firmos IXO produktas. Deja, jie gana greit buvo išparduoti. Bet tų pačių metų pabaigoje IXO leidžiamoje modelių serijoje “Classic” pasirodė kiek patobulintas GAZ M21 modelis(katalogo numeris clc 032), iš pirmo žvilgsnio niekuo nesiskiriantis nuo pirmojo, tačiau apiformintas jau ne kaip taksi. Sodriai mėlynas modelio salonas puikiai derėjo prie melsvos, kaip kažkada originalaus automobilio kėbulo spalvos. Po melsvojo modelio pasirodė pilkas, na o 2004 metais belgų firmos “Replicars” užsakymu modelių serijoje “The Cold War Series”, papuošta užrašu “KGB” ant postamento, kolekcionieriams buvo pasiūlyta juoda “Volga”! Maža to, jos salone sėdėjo dviejų operatyvininkų figūrėlės. Taigi, kolekcininkų svajonės turėti serijinį “dvidešimt pirmosios” modelį pradėjo pildytis.

Vilniaus modelių kolekcionierių klubo vadovo Alvydo Klečkausko dėka susipažinti su IXO gaminamu modeliu pasisekė ne vien iš katalogų. Sumažinta 43 kartus mano jaunystės dienų mašina palieka neblogą įspūdį. Tiesa, skirtingai nei tie senieji “žiguliukai”, “moskvičiukai” ar vėliau pasirodę “nivos” ir “uazikai”, ši gražiai dviem spalvomis dažyta “volga” neturi nei atsidarančių durelių, bagažinės ar variklio skyriaus, durų rankenėlės tik pavaizduotos. Kėbulas išlietas viena detale. Užtat salono įranga – beveik be priekaištų, galima įžiūrėti net šiam automobiliui būdingą melsvą virš prietaisų skydelio iškilusį spidometro kupolą. Netrūksta nei veidrodėlio, nei charakteringai stogo priekyje styrančios antenos, yra abu valstybiniai numeriai – vienoje modifikacijoje juodi tarybiniai, kitoje – balti suomiški, gausūs blizgantys moldingai, “stikliniai” raudoni galiniai žibintai. Bet masiniai modeliai, tiesą sakant, niekada nebūna idealūs. Taip ir su šiuo pirmuoju gamykliniu GAZ M21 modeliu. Tie, kurie žino tikrąją “volgų” istoriją, jau vien pažvelgę pastebės daug neatitikimų. Na, kad ir užrašas ant postamento – 1955 metai. Aiški užsieniečių klaida – juk “dvidešimt pirmosios” pasirodė tik 1956 metais ir turėjo, jei prisimenate, penkiakampę žvaigždę priekyje. Gi IXO modelis vaizduoja antrosios serijos, pasirodžiusios 1958 metais, automobilį su taip vadinamais “ryklio nasrais” – gausiai chromuotu štampuotu falšradiatoriumi bei sudėtingos formos buferiais su tada madingomis “iltimis”. Ir ant bagažinės dangčio – būtent tą 1958 metais pradėtą gaminti versiją atitinkantis galinio numerio apšvietimo plafonas ir daug kitų smulkmenų. Tačiau baltašonių padangų tais metais “volgos” neturėjo…Visgi suminėti neatitikimai nėra tokie jau svarbūs ir gali suerzinti tik atkaklų “tiesos ieškotoją”. Galu gale, mes žinome, kad tarybiniais metais ne viena “Volga” savo savininkų buvo “modernizuojama”, tad nukrypimai nuo serijinio modelio galimi ir natūroje.

IXO gamina ne tik GAZ M21 modelį. A.Klečkauskas savo kolekcijoje turi ir dailų šios firmos siūlomą 1:43 mastelio VAZ-2101. Ir šis modelis pagamintas pagal paprastesnę technologiją, nei įprasti „žiguliukų” modeliai iš Rusijos, jis taip pat neturi atidaromų elementų, tačiau tai tik daro jį tikroviškesnį, nei iki šiol tebegaminami rusiški “žigulių” modeliai.

Nuotraukos: Z.Staskevičius

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *