Gecko (LT)

AŠTUONRATIS DESANTININKAMS

Liucijus Suslavičius

Jie skverbiasi ten, kur niekas kitas arba negali, arba paprasčiausiai nedrįsta – oro desantininkai… Tai – ypatingomis sąlygomis parengti vyrai, tai – technika, sukurta specialiai ypatingoms užduotims.
Nuo kitų kariuomenės rūšių oro desanto kariuomenė labiausiai skiriasi tuo, kad einantys į mūšį desantininkai su savimi turi pasiimti viską – sunkiuosius ginklus, amuniciją, kovos ir transporto mašinas, maistą, medicininės pagalbos reikmenis. Desantininkams neverta tikėtis, kad ataką parems vadovybės papildomai paskirtas artilerijos ar tankų dalinys, maisto atveš pulko ūkio padalinys, sužeistaisiais pasirūpins lauko ligoninė. Kita vertus, lėktuvas – ne laivas, vietos jame, net pačiame didžiausiame, ne tiek jau daug; jis skraidina taip pat mažiau, nei norėtųsi. Todėl desanto kariuomenėse naudojamos kovos ir transporto mašinos bei sunkieji ginklai – lengvesni, mažesni, o, svarbiausia – pritaikyti nuleisti parašiutais. Visi šie specifiniai reikalavimai atsispindi jų konstrukcijoje. Ir išvaizdoje…

Pietų Afrikos Respublikos nacionalinių gynybos pajėgų (taip oficialiai vadinama PAR kariuomenė) parašiutininkų pulkas bei specialiųjų pajėgų brigada kovinėse operacijose naudoja daugiau nei 100 RDLV (Rapid Deployment Logistical Vehicle – greitojo naudojimo logistinė transporto priemonė). Tai kariams, įrangai, atsargoms bei ginkluotei gabenti skirti 8×8 tipo plaukiantys transporteriai, karių vadinami tiesiog Gecko.

Jis – ne įprastas visureigis automobilis, vežiojantis kitų šalių armijos kariškius. Įsivaizduokite nedidelę platformą ant 8 nedidelio skersmens storulių padangų. Ties viduriu pūpso stačiakampė dėžė – variklio skyrius, platformos priekyje atvirai kyšo vairo kolonėlė. Kai ant transporterio sulipa 7–8 ginklais ir amunicija apsikarstę desantininkai, ir Gecko, lengvai siūbuodamas, visu greičiu pasileidžia pirmyn per aukšta žole padengtą Afrikos savaną, atrodo, kad kariai lekia ant arabų pasakų skrajojančio kilimo, o ne važiuoja visureigiu, nes jo paprasčiausiai nesimato…

Šį originalų visureigį transporterį pagal specialius šalies kariškių reikalavimus gamina vietinė firma Land Mobility Technologies. Tačiau neįprastos transporto priemonės ištakų tenka ieškoti kitame pasaulio krašte – pagrindiniai Gecko agregatai į PAR atkeliauja net iš Kanados. Čia, Ontario valstijoje, New Hamburgo mieste, veikia firma Ontario Drive and Gear Company (ODG), kurios specializacija – itin didelio pravažumo transporto priemonės, specialistų vadinamos tiesiog ATV (All Terain Vehicle – bekelės transporto priemonės). Tai mažučiai visureigiai su 6 ar 8 ratais, varomais nedidelio darbo tūrio variklio, be jokios pakabos, riedantys ant platutėlių kaip statinaitės žemo slėgio padangų, valdomi kaip vikšrinės transporto priemonės – ne pasukant, o pristabdant visus vienos pusės ratus. Jų atviri kėbulai (dažniausia – plastmasiniai) – be durelių, valties formos, tad ATV ne tik visur pravažiuoja, bet ir neblogai plaukia, varomi į priekį aukšto ir kibaus visureigių padangų protektoriaus. Didžiausias tarp ODG šios klasės visureigių modelių yra Argo 8×8 Centaur, primenantis nedidelį sunkvežimiuką su dviviete kabina priekyje, variklio skyriumi už jos ir atvira krovinių platforma. Tik tolygiai kiekviename šone išsidėsčiusios plačios 635 mm skersmens padangos gadina sunkvežimio vaizdą ir leidžia suprasti, kad tai – ne šiaip pikapas…

Vis dėlto ATV specifika lemia, kad „kentaurų” konstrukcija – gana tolima nuo mūsų įsivaizduojamo krovininio automobilio. Laikančioji konstrukcija – iš 3 elementų.
Apačioje – savo forma vonią primenantis dugnas, suformuotas iš polietileno vakuuminėje formoje. Jis “užvožtas” pagal tokią pat technologiją pagaminta viršutine kėbulo dalimi. Tarp jų įdėta iš 3 colių skersmens vamzdelių suvirinta erdvinis rėmas– sakytum, kaip kokie griaučiai. Prie jos tvirtinami transmisijos mechanizmai, iš viršaus užkraunamas variklis, priekyje sumontuojamas vairo mechanizmas. Kadangi ATV valdomos kaip vikšrinės mašinos – ne pasukant ratus, o keičiant vienos pusės ratų sukimosi greitį kitos pusės ratų atžvilgiu, konstruktoriams teko pasukti galvas, kaip tai atlikti ne vairalazdėmis, o paprasčiausiai sukinėjant tradicinį automobilio vairą. Išeitis buvo rasta, panaudojus hidrauliką – vairas valdo hidraulinės stabdžių sistemos vožtuvus: suki jį kairėn – stabdomi kairės pusės ratai, suki dešinėn – lėtėja dešiniųjų ratų sukimosi greitis, kartu dėl diferencialo greičiau sukasi nestabdomos pusės ratai, ir „kentauras”, jei reikia, apsisuka kaip traktorius – vietoje. O štai norėdamas visai sustoti, vairuotojas tiesiog spaudžia stabdžio pedalą, ir diskiniai visų ratų stabdžiai „sugriebia” taip, kad net padangos ima čiuožti… Transmisija – automatinė. Taigi sėdę prie Argo 8×8 Centaur vairo, nepastebėsime nieko nematyto – 2 pedalai, rankinis stabdys, standartiniai prietaisai. Dvivietė kabina su priekiniu stiklu bei saugos lanku už sėdynių – iš sintetinio audinio, su durelėmis, prisegamomis užtrauktukais. Štai tokią transporto priemonę PAR specialistai nusprendė paversti visureigiu armijos desantininkams.

Nuo savo „protėvio” – civilinio Argo Centaur – karinis visureigis skiriasi ne tik tuo, kad neturi kabinos. Svarbiau yra tai, kad Land Mobility Technologies specialistai sustiprino visureigio laikančiąją struktūrą, o tai sudarė galimybes Gecko nuleisti su parašiutu, kabinti po sraigtasparniu bei užtikrino, kad po bet kuriuo iš 8 ratų sprogus iki 200 g trotilo minai, nenukentės nei vairuotojas, nei ant platformos sėdintys kariai. Neužmirškime, kad nors rėmas suvirintas iš tvirtų plieno vamzdelių, bet visureigio dugnas ir viršutinė dalis yra iš polietileno. Tačiau pasirodo, jog šiuolaikinės technologijos net šią palyginti minkštą plastmasę gali padaryti atsparią sprogimams! Trumpai apie Gecko parametrus. Matmenys – 3112x1647x1443 mm, prošvaisa ties kėbulo viduriu – 200 mm, įvažos kampas – 57 laipsniai, apsisukimo skersmuo – 3 m. Be priekabos visiškai pakrautas visureigis įvažiuoja į 60 proc. įkalnę, su priekaba – į 40 proc., gali važiuoti skersai 40 proc. nuolydžio šlaitu neapvirsdamas. Jis nesustodamas forsuoja 0,6 m gylio vandens kliūtis, jo nesustabdo ir 300 mm aukščio vertikalus slenkstis. Gecko gali pavežti iki 900 kg krovinio ir tempti iki 1 t sveriančią priekabą ar pabūklą, tačiau plaukti gali tik pakrautas ne daugiau kaip 230 kg. Jei krūvis didesnis, prie visureigio šonų tvirtinami oro pripūsti guminiai plūdurai. Degalų bako talpa – 50 l dyzelino, kurių pakanka nuvažiuoti maždaug 250 km.

Mažąjį „aštuonkojį” varo trijų cilindrų 950 kūb. cm darbo tūrio turbodyzeliukas Daihatsu DM950T, kurio maksimali galia – 32,5 AG, esant 3600 aps./min, o didžiausias sukimo momentas – 79 Nm – pasiekiamas, esant 2400 aps./min. Sukimo momentas ratams perduodamas per bepakopę CVT tipo transmisiją (variatorių), nuo jo – ritininėmis grandinėmis ant ratų ašių sumontuotoms varomosioms žvaigždutėms. Svarbus konstrukcinis skirtumas nuo civilių automobiliuose naudojamų CVT bepakopių transmisijų – papildomas 2 laipsnių reduktorius su normalia (perdavimo skaičius i=11,5:1) ir lėtinamąja pavara (i=30,2:1). Kai įjungta pirmoji, Gecko gali įsibėgėti iki 45 km/h, kai lėtinamoji – greitis siekia tik 18 km/h, tačiau gerokai išauga ratams perduodamas sukimo momentas – tai svarbu velkant sunkią priekabą arba įveikiant itin sudėtingą bekelės ruožą. Juk sunku įsivaizduoti veiksmingą kompaktiškojo Gecko „tarnybą” be priekabos. PAR kariuomenės užsakymu gamintojas sukūrė 3 rūšių priekabas – universalią (bet kokiems reikalingiems kroviniams gabenti), sunkiesiems ginklams ir vadinamąją C2 (control and command), pritaikytą padalinio (iki bataliono dydžio) štabo radijo ryšio, valdymo bei kitai įrangai transportuoti. Prieš desanto operaciją visureigis ir jo priekaba sudedami vienas ant kito ir pritvirtinami prie desantinės platformos. Nuleidę Gecko žemėn, kariai atriša tvirtinimo diržus, atverčia priekabą, kabina ją prie visureigio, sukrauna įrangą bei amuniciją, ant viršaus sušoka patys ir nurieda reikiama kryptimi. O jei situacija tam nepalanki, desantininkams nesunku paslėpti miniatiūrinį sunkvežimį kur nors krūmuose, užmaskuoti griovoje ar po medžiais…

Afrikietiškasis Gecko nėra vienintelis karinės paskirties ATV. Juos gamina ir naudoja taip pat ir kitų šalių specialiosios pajėgos. Apie tai – kituose mūsų žurnalo numeriuose.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *