Geltonieji ADAC sparnai (LT)

GELTONIEJI ADAC SPARNAI Liucijus Suslavičius

Kai Lietuvos karo aviacijos lėktuvas An-26 parskraidino iš tolimos Kroatijos autobuso katastrofoje nukentėjusius žmones, nejučiom kylo mintis – kaip gerai, kad turime savo aviaciją, savo pilotus, kurie tokiais skrydžiais akivaizdžiai įrodo, jog ne veltui jiems išlaikyti skiriamos lėšos iš gana riboto valstybės biudžeto. Tačiau sutikime – tai epizodinis atvejis. O štai Vokietijoje tokios nelaimės atveju nereikėtų kreiptis pagalbos į karo aviaciją (nors, žinoma, ji neatsisakytų padėti), nes jau daug metų šalyje veikia speciali nukentėjusiems autoavarijose bei katastrofose pagalbą teikianti aviacija. Prieš 34 metus Visuotinis Vokietijos Automobilių Klubas, geriau žinomas pasaulyje sutrumpinimu ADAC, įsigijo sraigtasparnį BO 105, nusamdė pilotus bei medikus ir Miuncheno regione pradėjo teikti skubią medicinos pagalbą nukentėjusiems autoavarijose. Šiandien civiliniai greitosios medicininės pagalbos sraigtasparniai “perdengia” visą Vokietiją. Bet vokiečiai mėgsta keliauti – per vasaros atostogas milijonai jų pasklinda savo automobiliuose po visą Europą – nuo Nordkapo šiaurėje iki Viduržemio jūros salų. Deja, bet nelaimės keliuose dėl savo pačių ar kitų neatsargumo tyko jų ir čia. Visgi vokietis užsienyje jaučiasi gana ramiai – būdamas ADAC nariu, jis žino, kad bėdai atsitikus, klubas jo nepaliks vieno svetimoje šalyje ir, kai tik bus galima, saugiai pargabens namo. Pargabens specialiu klubo padalinio “Ambulance Service” reaktyviniu lėktuvu. Vien tik pernai ADAC lėktuvai iš užsienio parskraidino gydytis namo į Vokietiją 1456 nukentėjusius autoavarijose arba pavojingai susirgusius šalies piliečius. Beje, nemokamai – ADAC sraigtasparnių ir lėktuvų parkas išlaikomas iš klubo narių mokesčių bei klubo už kitas suteiktas paslaugas užsidirbtų lėšų.

Naujausias klubo aviaparko lėktuvas (ir kartu jo flagmanas) – ryškiai geltonas lėktuvas “Dornier DO 328 – 300”, specialiai pritaikytas sužeistųjų ir sergančiųjų transportavimui, kartu teikiant reikiamą medicinos pagalbą. Penkiolika tonų sveriantis dvimotoris su sparnu virš fiuzeliažoreaktyvinis laineris gali gabenti 6 gulinčius pacientus, jiems kelionėje prižiūrėti ir aptarnauti reikalingą medicinos personalą bei dar paimti penkis sėdinčius pacientus. Esant ypatingiems atvejams salone sumontuojamos specialios lovos intensyvaus gydymo reikalaujantiems nukentėjusiems, bet lieka vietos dar dviems gulintiems pacientams, medikams bei 5 sėdintiems pacientams. Salono vidaus akštis leidžia medikams dirbti nesusilenkus.

“DO 328-300” matmenys: 21,33X20,98X7,05 metro, varomas dviejų Kanadoje pagamintų turbinų “Pratt and Whitney PW 306B” (galia – po 26,9 kN), jis išvysto maksimalų 750 km/h greitį, gali pakilti į 10670 metrų aukštį. Skrendant kreiseriniu greičiu, “dornje” su pilnais degalų bakais įveikia maksimalų 3700 kilometrų nuotolį. Dėka tvirtos ir racionaliai sukomponuotos važiuoklės su sudvejintais ratais lėktuvas gali tūpti ir neturinčiuose kietos dangos aerodromuose, t.y. galimai arčiau tos vietos, kur reikia paimti nukentėjusiuosius. Tupiant jam reikia 1310 metrų tako, kylant –

1370 metrų. Nutūpus, salono klimatizacijos bei medicininei įrangai veikti būtiną elektros energiją tiekia dar vienos nedidelės turbinos sukamas elektros generatorius, tad net ir lauko aerodrome kur nors Afrikoje geltonasis “dornje”yra nepriklausomas nuo išorinių energijos šaltinių.

Šių metų pabaigoje ADAC aviaparką papildys antrasis toks pat “DO 328-300” – klubas nori garantuoti savo nariams maksimaliai operatyvią pagalbą. Juk atostogų metu užsienyje randasi milijonai vokiečių, ir gali atsitikti taip, kad skubios pagalbos reikės vienu metu keliose vietose arba nukentėjusiųjų bus daugiau, nei talpina vienas lėktuvas.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *