GEM e4 (LT)

GEM e4 – SAUGOK APLINKĄ VISAS 24 VALANDAS

Liucijus Suslavičius

Jungtinėse Amerikos Valstijose jau ne pirmas dešimtmetis nuosekliai siekiama pakeisti automobilininkų požiūrį į tai, koks turi būti automobilis. Viena iš krypčių – elektra varomų originalios konstrukcijos arba serijinių automobilių modifikacijų transporto priemonių protegavimas. Tačiau nei GM EV1, nei “Honda EVPlus”, nei “Toyota RAV4 EV”, nei originalusis “Corbin Sparrow” populiarumo neįgijo, taip ir liko nedaugelio užkietėjusių ekologijos entuziastų transporto priemonėmis, į kurias kiti vairuotojai žvelgia su nuostaba ir nepasitikėjimu.

Nauja ekologiškų transporto priemonių populiarinimo Amerikos visuomenėje “spiralės vija” prasideda 2005 – siais metais. Koncernas “General Electric” turėtų pradėti pagal programą “Neighborhood Electric Vehicle” sukurto nedidelio elektromobilio GEM e4 serijinę gamybą. Programą dar prieš penketą metų sankcionavo Nacionalinė kelių eismo saugumo administracija (NHTSA) – pagrindinė eismo saugumu ir transporto problemomis užsiimanti JAV institucija.

GEM e4 leista eksploatuoti bendrojo naudojimo keliuose, apribojant jo maksimalų greitį 35 myliomis per valandą (56 km/h). Tai nedidelis keturvietis elektromobilis su priekinių ratų pavara, sveriantis 576 kilogramus. Energiją 72 voltų įtampos elektros varikliui tiekia po sėdynėmis įrengti šeši 12 V akumuliatoriai, kurių talpos pakanka nuvažiuoti 50 kilometrų. Gamintojas, siekdamas, kad baterijos nebūtų pernelyg greit iškraunamos, sąmoningai elektronikos pagalba apribojo maksimalų GEM e4 greitį iki 40 kilometrų per valandą bei jo išvystomą pagreitėjimą. Todėl elektromobilį bandę žurnalistai įvertino jo dinamiką gana skeptiškai, pareikšdami, jog važiuoja jis tikrai geriau, nei standartinis golfo vežimėlis, bet nė iš tolo neprilygsta pačiam prasčiausiam automobiliui su vidaus degimo varikliu. Beje, palyginimas su golfo vežimėliu nėra atsitiktinis – pigiausias GEM e4 variantas, neturintis durelių ir tik priekinį stiklą, tikrai labiausiai primena tuos mažučius elektromobilius, kuriais golfo laukų platybėmis važinėja turtingi šios aristokratiškos sporto šakos mėgėjai. Net prie kėbulo galinės sienutės pritvirtinta plastmasinė bagažinė iš karto sukelia analogijas su golfo lazdų krepšiu (nors kai kas teigia, jog ji primena klozeto bakelį…). Elektromobilio pagrindas – liejimu slegiant pagamintas aliuminio lydinio rėmas, ant kurio uždedamas lengvutis dailių futuristinių formų plastmasinis kėbulas. Net stiklas – iš plono tvirto skaidraus plastiko lakšto. Pakaba – net labai sportinio stiliaus: nepriklausoma, su dvigubomis skersinėmis svirtimis ir spyruoklėmis priekyje, išilginėmis svirtimis su spyruoklėmis gale. Mažučiai 12 colių skersmens elegantiški lieti ratų diskai puikiai dera su elektromobilio dizainu. Jau baziniame išpildyme GEM e4 suteikia keturiems asmenims pakankamai daug komforto ir saugumo (pavyzdžiui, visos keturios sėdynės turi tritaškius saugos diržus), o jei užsisakyti papildomai plastiko dureles bei šoninius stiklus, galima jaustis vos ne kaip tikrame automobilyje. Valdymas – paprastesnis, nei automobilio su “automatu”, manevringumas – neprilygstamas, o ir supratimas, kad neterši aplinkos, gali dažnam “paglostyti savimeilę”. Akumuliatorių baterijos pakraunamos labai paprastai – prijungiant elektromobilyje esantį suvyniojamą kabelį prie JAV įprasto buitinio 110 V elektros tinklo.

Pigiausias serijinis GEM e4 modelis turėtų kainuoti 9 tūkstančius dolerių, “pagerinta” elektromobilio modifikacija su durelėmis, apšildymo sistema ir kitais aksesuarais – jau 15 tūkstančių (daugiau, nei JAV kainuoja gerai išlaikyta kelių metų senumo “Toyota Camry”). Numatoma potencialiems pirkėjams pasiūlyti taip pat ir dvivietį elektromobilio variantą GEM e2, kuris kainuos 7 tūkstančius dolerių.

Negaliu būti tikras, kad GEM e4 sudomins bent kiek didesnį automobilininkų kiekį – pernelyg filigraniškai jis atrodo šiuolaikinių amerikietiškų automobilių fone. Gal būt, prabangiuose kurortuose ar pašaliniams uždaruose gyvenamuosiuose rajonuose kur nors Kalifornijoje šis elektromobilis sulauks paklausos, bet vargu ar jais artimiausiais metais bus važinėjama Niujorko gatvėmis…

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *