Greičiausias pasaulyje dyzelis (LT)

GREIČIAUSIAS PASAULYJE DYZELIS

Kas tik nebandė siekti pasaulio greičio rekordo! Anksčiau tai būdavo britų aristokratai ir amerikiečių ekstremalai, vėliau, greičiams augant, į šias pavojingas, tačiau šlovę ir reklamą viso pasaulio mastu žadančias varžybas įsijungė įvairios stambios firmos, mokslininkai, valstybinės institucijos. Bet dar nė karto pasaulio greičio rekordo nesiekė statybinę techniką – kranus, ekskavatorius, traktorius ir pan.- gaminantis koncernas. Įdomiausia, kad šios pastangos buvo vaisingos – devynių metrų ilgio geltonas bolidas, primenantis ne traktorių, o lėktuvą, tik be sparnų “JCB Dieselmax”, valdomas lakūno-bandytojo Andy Greeno, ant lygaus kaip stalas išdžiuvusio druskingo Bonneville ežero dugno JAV Jutos valstijoje, išvystė 563 km/h greitį. Sakysite – koks gi čia rekordas, jau 1997 metais spalio 15 dieną rekordinis automobilis “Thrust SSC”, valdomas to paties A.Greeno viršijo garso greitį, pasiekęs 1227,99 km/h. Tai jums ne kokie pusė tūkstančio su trupučiu km/h, o dvigubai daugiau! Tačiau šiumetinis A.Greeno rekordas yra oficialiai pripažintas, nes jis pasiektas važiuojant dyzeliniu automobiliu. “JCB Dieselmax”, skirtingai nei pastarųjų metų greičio rekordininkų bolidai, varomi aviacinių reaktyvinių variklių ir skriejantys kaip lėktuvai, variklių išmetamų dujų srauto varomi, yra tikras automobilis. Du dyzeliniai varikliai po 750 AG/3800 aps/min kiekvienas, išvystantys maksimalų 1500 Nm sukimo momentą ir įrengti vienas priekyje, kitas – už vairuotojo nugaros, suka rekordinio bolido ratus! 2700 kilogramų sveriantis “JCB Dieselmax” turi erdvinį tilto fermą primenantį laikantįjį karkasą, padengtą kevlariniu kiautu. Bolido aptakumo koeficientas Cx lygus 0,17, jis stabdomas diskiniais visų ratų stabdžiais, pagamintais iš anglies pluošto bei dviem gale įrengtais stabdymo parašiutais.

Gali kilti klausimas – o koks gi statybinių mašinų gamybos koncerno interesas? Šiais laikais niekas šiaip sau pinigų rekordinių automobilių kūrimui nešvaisto. Visgi JCB žinojo, ką daro. Mat, rekordinį bolidą varantys dyzeliai nėra unikalios konstrukcijos, o tiesiog modifikuoti serijiniai JCB 444 tipo dyzeliai, kokių tūkstančiai burzgia JCB emblema padabintose statybos ir kelių mašinose. Tiesa, jiems pakeitė stūmoklius, švaistiklius, sukonstravo visiškai naują originalią aušinimo sistemą, sumontavo specialią kompiuteriu valdomą degalų įpurškimo sistemą.

Konstruktorių ir technologų iš JCB pastangos buvo apvainikuotos puikaus rezultato – tas vidutinis (rekordiniai važiavimai pagal taisykles visada turi būti atlikti dviem kryptimis per vieną valandą, kad neutralizuoti galimą oro sąlygų ir vėjo poveikį) greitis – 563 km/h daugiau kaip 40 procentų didesnis už ankstesnįjį dyzelio varomo automobilio greičio rekordą. Štai ir nauda – dabar visas pasaulis sužinojo, kokius puikius dyzelius gamina Didžiosios Britanijos koncernas JCB!

Pagal užsienio spaudą parengė L.Suslavičius

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *