“HOLDEN EFIJY” – LINKĖJIMAI IŠ 1953-JŲ
Liucijus Suslavičius
Kai anglas Džeimsas Aleksanderis Holdenas, odininkas, su šeima 1854 metais atvyko laimės ieškoti į Australiją, vargu ar jis tikėjosi čia įamžinti savo pavardę. Adelaidoje įkūręs balnų gamybos dirbtuves, vėliau jis užsiėmė vežimų ir karietų remontu. XX amžiaus pradžioje jo paveldėtojai pradėjo gaminti kėbulus pirmiesiems į Australiją importuojamiems lengviesiems automobiliams. 1931 metais sėkmingai veikusią kėbulų gamybos įmonę prisijungė amerikiečių koncernas “General Motors”. Po Antrojo pasaulinio karo, 1948 metais, “Holden” pradėjo pirmojo šios naujos markės automobilio serijinę gamybą. 1953 metais debiutavęs šešiavietis sedanas “Holden FJ” kelis metus buvo populiariausiu ir labiausiai perkamu automobiliu šalyje…
Šis automobilis sužavėjo dabartinį firmos “Holden” dizainerį Ričardą Ferlaccio, didelį amerikietiškų “hot rodų” ir taip vadinamų “custom cars” gerbėją. Jis sumanė savo ir kitų australiškų automobilių gerbėjų malonumui pagaminti šiuolaikinę “Holden FJ” versiją firmos stendui 2005 metų Sidnėjaus motor šou. Rezultate gimė labai simpatiškai atrodantis “automonstras”, pavadintas “Holden EFIJY”. R.Ferlaccio baziniu modeliu savajam kūriniui pasirinko ne bet ką, o naujausią “Chevrolet Corvette” platformą su 6 litrų darbo tūrio V8 varikliu. Pasirinkimas, sakyčiau, labai motyvuotas – juk ir “Holden FJ” buvo sukurtas to meto amerikietiško “Chevrolet” bazėje, tiesa, sedano, o ne kupė. O įkvėpimo šaltiniu, kaip spėjama, australams pasitarnavo „Kadzilla” – prieš keliolika metų grupės „Zi Zi Top” užsakymu iš 1948 metų „kadilako” pagamintas „hot rodas”, kaip kai kas teigia, pats žinomiausias važinėjantis šios kategorijos automobilis pasaulyje. Jei sustatyti šalia „Kadzilla” ir „Hlden EFIJY”, net ir ne specialistas pastebės labai artimas silueto, šoninių langų formas, na ir aišku, gabaritus…
“Holden EFIJY” – tikrai didžiulis, net 5,2 metro ilgio automobilis, tad “Holden” inžinieriams teko gerokai pailginti “Corvette” platformą. Na, ir ta proga aprūpinti ją adaptyvine pneumatine pakaba…Variklio su turbokompresoriumi galia – 645 AG, sukimo momentas – 775 Nm. Tai net 11 kartų daugiau, nei išvystė 1953-jų “Holden FJ” šešių cilindrų motoras. Čia jau pasistengė buvęs firmos komandos lenktynininkas, dabar užsiimantis automobilių tiuningu, Ronas Harropas O Ričardo Ferlaccio vadovaujami dizaineriai stengėsi šiam šiuolaikiniam automobiliui suteikti jo prieš daugiau kaip 50 metų pasirodžiusio prototipo formas. Jiems tai pavyko – “pūsti” ratus gaubiantys lašo formos sparnai, aukštai iškeltas variklio gaubtas, ryklio nasrus – tai buvo itin madinga šeštajame dešimtmetyje – primenanti “dantyta” chromu blizganti automobilio “burna” – viskas dvelkė senųjų amerikietiškų “kelių kreiserių” dvasia. Viduje – oda, oda ir dar kartą oda, padailinta daugybe chromo detalių. Ir dar duoklė XXI amžiui – palydovinės navigacinės sistemos skystųjų kristalų displėjus, moderniausia audiosistema, klimatizatorius. Vietoje žibintų ir stop-signalų sparnuose sumontuoti naujamadiški šviesos diodai akina ne mažiau kaip žvilgantis “purpur soprano” spalva dažytas dviduris kėbulas…
Gaila, bet “Holden EFIJY” taip ir liks “šoustoperiu” – prototipu, skirtu pritraukt kuo daugiau žiūrovų į firmos stendą. Bet gal laikas nuo laiko jam bus leista palikti savo vietą firmos muziejuje ir pademonstruoti galią tikrame kelyje…