“ES1,0” – DAR VIENAS “APYNASRIS” GREIČIO MĖGĖJAMS
Liucijus Suslavičius
Važiavimo greičio kontrolė keliuose ir piktnaudžiaujančių greičiu vairuotojų išaiškinimas yra vienu svarbiausių policijos uždavinių daugumoje pasaulio šalių. Kad ir kaip gerbtume žmogaus teises ir laisves, pripažinkime – jokia valstybė negali sau leisti, kad jos piliečiai, “lakstydami kaip patrakę”, žūtų avarijose patys ir dar užmušinėtų kitus. O kad mažiau reikėtų šią eismo kontrolės funkciją vykdančių pareigūnų ir mažiau būtų skundų dėl neva tai neteisingai išmatuoto greičio (kuris pažeidėjas, net ir prisipažindamas esąs kaltas, nesumažins savo pasiaiškinime greičio, kuriuo važiavo, dydžio?), kasmet vis plačiau naudojama speciali automatiškai veikianti greičio kontrolės įranga. Kažkada populiarius ir daugelyje šalių naudojamus ultragarsinius ir kitokius greičio matavimo prietaisus jau senokai papildė lazeriniai, tačiau ir tai dar ne tokių prietaisų konstrukcijos vystymosi “kelio pabaiga”. Konstruktoriams reikia ne tik pasiekti maksimalų matavimo tikslumą, bet ir užtikrinti, kad pažeidėjas negalės sukliudyti matavimui ir nebus apie jį iš anksto įspėtas kokio nors legaliai ar nelegaliai sumontuoto automobilyje detektoriaus. Panašu, jog nesenai Vokietijoje išbandytas ir policijos ginkluotėn priimtas prietaisas “ES 1,0” geriausiai atitinka šiuos abu reikalavimus.
Paties prietaiso pavadinimas –”ES 1,0″- kilęs iš jo konstrukcijos, nes vietoje įprasto radiolokacijos principo jame panaudota visai kita matavimo technologija, kurios pagrindas – specialus daviklis “EinseitenSensor” (todėl ir ES), kuris nepaprastai greit išmatuoja judančio objekto greitį. Anot prietaisą žurnalistams pristačiusio Vokietijos Meklenburgo – Pomeranijos žemės policijos pareigūno, “kol automobilis pravažiuoja pusę (!) metro, jo judesys užfiksuojamas tris kartus”. Sunku patikėti, bet yra kaip tik taip! O važiavimo greitį prietaisas taip pat žaibiškai apskaičiuoja pagal labai paprastą formulę – greitis lygus keliui, nuvažiuotam per laiko vienetą. Jei greitis viršytas, prietaisas duoda komandą su juo sublokuotoms kameroms, kurios “įamžina” transporto priemonę du kartus – jai artėjant link prietaiso ir tolstant nuo jo. Todėl dabar policija žinos registracijos numerį net ir tada, kai priekinis transporto priemonės numeris užmaskuotas arba nuimtas, taip pat galės užfiksuoti motociklininkų daromus pažeidimus. Mažiau bus ir ginčų teismuose – juk pažeidimas fiksuojamas du kartus. Gi turimus “antiradarus” ir panašius į transporto priemonės apšvitinimą greičio matavimo prietaiso skleidžiamais impulsais reaguojančius daviklius automobilininkai gali išmesti šiukšlynan – “ES 1,0” matuoja greit ir trumpai, be to, iš labai arti – kai transporto priemonė priartėjo iki “ES 1,0” 18 metrų atstumu. Suprantama, jog nei vienas iš gaminamų perspėjančių vairuotojus apie matuojamą jų greitį prietaisų net nesureaguoja. Pareigūnai džiaugiasi, galėsiantys su naujuoju prietaisu fiksuoti pažeidimus posūkiuose (ko negalima daryti su iki šiol Vokietijoje naudotais greičio matavimo prietaisais) ir kitose labiausiai pavojingose kelių vietose. Pati prietaiso konstrukcija leidžia jį netgi pakišti po apsauginiais aptvėrimais ir matuoti greitį iš tokios vairuotojams beveik nepastebimos padėties.
Aišku, tokio aukšto lygio technika ir kainuoja atitinkamai – vieno “ES 1,0” komplekto kaina – net 45 tūkstančiai eurų. Visgi eismo saugumas yra svarbiau nei pinigai, ir prietaiso pristatyme dalyvavęs žemės vidaus reikalų ministras Gotfydas Timmas pažadėjo, jog naujų prietaisų įsigijimui skirta dar 200 tūkstančių eurų, tad netrukus “ES 1,0” bus naudojamas nebe viename Meklenburgo kelių policijos padalinyje. Suprantama, kad tokio aukšto techninio lygio ir brangi technika negali būti patikima bet kuriam “universaliam” policininkui, ją eksploatuos tik didelį patyrimą turintys keliuose nuolatos dirbantys profesionalai. Be modernių prietaisų, būtent eismą kontroliuojančiai kelių policijai buvo perduoti ir 24 naujutėlaičiai greitaeigiai patruliniai automobiliai “nauja uniforma” – sidabro spalva dažytus jų kėbulus juosia mėtos žalumo kontrastinga juosta.
Kaip matome iš šio pavyzdžio, Europos Sąjungos šalyse eismo saugumu, efektyvia jo kontrole rūpinamasi nuolatos, nes kitaip užsibrėžtų tikslų – žymaus avarijų ir ypač nukentėjusių jose žmonių skaičiaus mažėjimo – pasiekti nepavyks. Vis dar tebeeksperimentuojančiai su savo policija Lietuvai reikėtų tai suprasti.
Nuotraukoje:Policijos pareigūnas demonstruoja “ES 1,0” ministrui G. Timmui