IBM sistema Stokholme (LT)

STOKHOLME VEIKIANTI EISMO APMOKESTINIMO SISTEMA KETVIRTADALIU SUMAŽINO AUTOMOBILIŲ SRAUTĄ

Ne visada transporto problemas miestuose galima išspręsti grandiozinėmis statybomis ar unikalių transporto sistemų projektais. Galimi ir kitokie sprendimai, kurie patys savaime priverčia automobilių vairuotojus nevažiuoti ten, kur jie ne itin pageidaujami, pavyzdžiui, į Švedijos sostinės Stokholmo centrą. Tereikia priversti juos “pakratyti piniginę”, ir transporto srautas žymiai sumažėja!

Šių metų sausį Švedijos sostinėje Stokholme pradėjusi veikti unikali IBM specialistų sukurta įvažiavimo į labiausiai apkrautas centrines miesto dalis apmokestinimo sistema. Informacinių technologijų kompanija IBM šiame projekte dalyvauja kaip pagrindinis technologinis partneris, atsakingas už techninę sistemos bazę. Stokholmas siekė trijų esminių tikslų –centrinėje miesto dalyje bent 10-15 proc. sumažinti transporto intensyvumą piko valandomis, padidinti judėjimo galimybės autobusams ir automobiliams, mažinti poveikį aplinkai.

Pilnai veikianti bandomoji eismo apmokestinimo sistema (angl. Congestion Charging Scheme) įgyvendinta Švedijos kelių administracijos ir Stokholmo savivaldybės užsakymu. Projekte dalyvauja IBM konsultacijų, technologinių tyrimų ir informacinių technologijų paslaugų padalinių ekspertai. Ji apima 18 transporto priemonių apskaitos taškų prie įvažiavimų į centrinę miesto dalį. Tuose taškuose yra specialūs signalų imtuvai ir videokameros, identifikuojantys automobilius. Signalų imtuvai užfiksuoja dalyje automobilių įrengtų specialių identifikacinių daviklių signalus. Jei tokio daviklio automobilyje nėra, tada videokameros užfiksuoja pro postą važiuojančių automobilių valstybinius numerius. Daviklių naudojimas transporto priemonėse padidina sistemos patikimumo lygį ir užtikrina efektyvesnę apskaitą, nei įprastos automobilių srauto reguliavimo sistemos. Be to, davikliai leidžia žymiai lanksčiau taikyti skirtingo apmokestinimo zonas, vos tik į jas patekus.

Visų automobilių, įvažiuojančių į šią Stokholmo dalį, vairuotojams yra nustatytas mokestis. Skirtingu dienos metu mokestis skiriasi – didžiausias yra piko valandomis. Mokestis skaičiuojamas už kiekvieną įvažiavimą. Sumokėti įvažiavimo į apmokestinamą miesto dalį galima keliais būdais. Mašinose, kurios turi signalo siųstuvus, tai atliekama tiesioginio debeto pagalba, kitiems tenka rinktis internetą, banką, kai kurių prekybos tinklų parduotuves. Šios įvažiavimo rinkliavos dydį nustatė valstybė, visos tokiu būdu gautos pajamos, bus investuotos į Stokholmo viešojo transporto infrastruktūros plėtrą ir optimizavimą. Sistema veikia kiekvieną darbo dieną nuo 6:30 iki 18:30.

Per mėnesį paaiškėjo, kad 29 proc. sumažėjo skiriamų baudų už netinkamą automobilio pastatymą

sistemos reguliuojamose miesto dalyse. Kiti svarbūs pokyčiai:

• Iš esmės sumažėjo transporto kamščiai piko valandomis;

• Išnyko būtinybė dienos bėgyje keisti transporto srautų judėjimo kryptis gatvėse;

• Miesto centrą aptarnaujančių autobusų tvarkaraščiai pakeisti, nes padidėjo vidutinis greitis;

• Automatinė apmokestinimo sistema be trikdžių veikia nuo pat pirmosios dienos;

• Sistema kiekvieną dieną identifikuoja apie 350 tūkstančių transporto priemonių;

Projektui Švedijoje įgyvendinti IBM specialistai panaudojo savo patirtį, įgytą Singapūre, kur IBM dalyvavo, diegiant pirmąją pasaulyje elektroninę mokesčių už kelius surinkimo sistemą. IBM darbuotojai bendradarbiavimo ir panašiuose projektuose Kanadoje, Austrijoje, Jungtinėje Karalystėje. Tačiau projektas Stokholme yra išskirtinis – daug sudėtingesnis ir paremtas daugialypės terpės sprendimais. Nepaisant sudėtingumo, sistemos bandomoji eksploatacija parodė, kad galima rizika ir investicijos visiškai pasiteisino. Rezultatais tiesiog sunku patikėti – jau po mėnesio 25 proc. sumažėjo automobilių srautas į apmokestinamus miesto rajonus, viešuoju transportu kasdien ėmė naudotis 40 tūkstančių daugiau žmonių, o maršrutiniai autobusai, kaip minėta, turėjo pakeisti savo judėjimo grafikus, nes nebeužtrukdavo maršrutuose taip ilgai kaip iki šiol. Sistema veiks septynis mėnesius, po kurių Stokholmo gyventojai specialiame referendume balsuos, ar jiems ši sistema priimtina, ar jie sutinka tokiu būdu mokėti už važiavimą labiausiai apkrauta miesto dalimi.

„Mums svarbu, kad Stokholmas tampa svarbiu regionu Europoje, vertinant tarptautinės prekybos mastus ir ekonomikos augimo perspektyvas. Tai sukuria papildomas aplinkosaugos ir miesto infrastruktūros plėtros problemas. Išbandydami šią unikalią sistemą, mes tuo pačiu rodome pavyzdį ir kitiems Europos miestams, kad tam verta skirti daug dėmesio. Tikimės, kad kiti regionai drąsiai mokysis iš mūsų”, – sakė Stokholmo merė Anikė Bilstrom (Annika Billstrom).

„Visame pasaulyje ekonominiai ir poveikio aplinkai iššūkiai, sukeliami transporto srautų, nuolat auga. IBM ir partnerių sprendimas Stokholme nurodė naujas galimybes kaip tuos srautus valdyti ir sumažinti jų poveikį. Kolegos iš Švedijos šio sprendimo patirtimi jau pasidalino su „IBM Lietuva” specialistais Vilniuje įvykusiame susitikime. Ši moderni apmokestinimo sistema galėtų būtų puikus pavyzdys ir transporto srautų sureguliavimo problemos sprendimui Vilniuje. Tai konkreti patirtis, kaip inovacijos gali nešti naudą IBM klientams bei padėti spręsti visuomenės ir aplinkosaugos problemas”, – sakė Rimantas Vaitkus, „IBM Lietuva” generalinis direktorius.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *