Iš jūrinės jachtos – į miškavežį
Liucijus Suslavičius
Kranas atsargiai pakelia nuo puspriekabės didelę medinę dėžę su užrašu “Caterpillar”ir pastato ją ant “SISU” gamyklos Karjaa mieste cecho grindų. Keli vyrai įgudusiais judesiais išardo pervežimui jūra pritaikytą dėžę ir tada visu gražumu pasirodo jis – didžiulis 1586 kilogramus sveriantis 6 cilindrų turbodyzelis “CAT C18”, nudažytas skaisčia geltona spalva. Europoje nesame pripratę prie tokio dydžio variklių (stūmoklio eiga – 183 mm, cilindro skersmuo – 152 mm, darbo tūris – 18,1 litro), juolab tik 6 cilindrų. Tačiau JAV firmos “Caterpillar” inžinieriai, sukonstravę šį monstrą, žino, ką daro – 6 cilindrų vienaeilis vidaus degimo variklis ir teoriškai ir praktiškai yra geriausiais “išsvertas dinamiškai”, t.y. jo judančias švaistiklinio mechanizmo detales darbo metu veikiančios jėgos atsveria ir taip neutralizuoja vieną kartą. Todėl “šešiukė” mažiau vibruoja ir yra patvaresnė bei paprastesnė.
Bet kodėl “CAT C18” toks didelis? Ogi todėl, kad šis variklis, išvystantis iki 1000 AG/2100 aps/min buvo sukurtas didelėms jūrų jachtoms varyti. Dyzeliai, atgabenami į Karjaa – tai iki 630 AG/1900 aps/min deforsuotas ir montavimui į sunkvežimį pritaikytas jūrinio dyzelio variantas. Jis labai ilgaamžis, tiesiog “naikinamas” ir pasižymi sunkiai įsivaizduojamo dydžio – 2780 Nm sūkių diapazone 100-1500 aps/min – sukimo momentu. Kad reikalui esant, galima būtų jį aptimaliai dozuoti, tenka naudoti amerikietišką 18 laipsnių pavarų dėžę “Fuller”. Dyzelio tepimo sistemai – 45 litrų aušinimo skysčio, “CAT C18” – moderni, “Euro 3” normų reikalavimus atitinkanti konstrukcija su individualiais siurbliais – purkštukais kiekvienam cilindrui, valdomiems bloko galvutėje sumontuoto paskirstymo veleno. Todėl variklis toks aukštas. Purkštukų darbą – įpurškiamos degalų dozės dydį, įpurškimo trūkumą – elektromagnetinių vožtuvų pagalba valdo variklio elektroninis kontrolės modulis. Maksimalus įpurškimo slėgis – 2000 barų, įpurškimą reguliuojanti purkštuko adata nusileidžia, slėgiui nukritus iki 350 barų. Kam gi “SISU” toks galingas variklis? Ar negalima apseiti su anksčiau naudotais vienuolikos, dvylikos ar keturiolikos litrų darbo tūrio dyzeliais? Juk pastarasis galėjo išvystyti 530 AG.
Bet nepamirškime, kam skirti “SISU”. Nors Suomijoje galima pamatyti ir įprastus magistralinius vilkikus, ir autocisternas, ir unikalius daugiaašius savivarčius “SISU”, tikroji jų darbovietė – Suomijos miškai. 60 tonų (ir daugiau) sveriantys autotraukiniai iš triašio vilkiko bei keturašės priekabos dirba ištisus metus, net ir tada, kai gilus sniegas ir žemesnė nei – 40ºC temperatūra sukausto Suomijos šiaurinius rajonus. Išvežti rastus slidžiais snieguotais keliais gali tik labai galingi sunkvežimiai, ir tų 630 AG, kuriomis gali pasigirti “SISU E18”, visai nėra per daug, kaip ir šiltos patogios kabinos su radijo ryšiu, iš šalčiui atsparaus plieno pagamintam rėmui ir pakabos elementams, apšildomiems degalų bakams, specialioms padangoms ir dar daugeliui kitų sunkios eksploatacijos dešimtmečiais patikrintų mazgų. Tai, ką atlaiko sunkvežimiai “SISU”, per sunku kitų garsių Europos firmų gaminiams. Suomijoje nepamainoma būtent suomiška konstrukcija!
Bet grįžkime prie variklio “CATC 18”. Kaip minėta, jis deforsuotas, taip padidinant jo tarnavimo laiką ir darbo ekonomiškumą. Tačiau yra atvejų, kai nei vienas šių rodiklių nėra pernelyg svarbus. “SISU Auto AB” jau užsakė kelis 700 AG išvystančius “C 18”, kurie bus sumontuoti naujuose aerodromams skirtuose 6×6 tipo gaisriniuose automobiliuose. 10 tonų vandens ir 1300 litrų putokšlio su savim vežantis automobilis išvystys maksimalų 120 km/h greitį, o iš vietos iki 80 km/h pagreitės per 40 sekundžių, nepaisant savo 26 tonų pilnosios masės. Sukurtas karinio visureigio “SISU HMTV” pagrindu, gaisrinis automobilis, skirtingai nei miškavežiai, turės automatinę 7 pakopų “Allison” firmos pavarų dėžę.
Baigiant pasakojimą apie galingąjį SISU E18, reikia šį tą pasakyti ir apie jį pagaminusią firmą. “SISU Auto AB” – pats mažiausias sunkvežimių gamintojas Europoje – gamykloje dirba tik 500 darbuotojų, o per metus pagaminamų sunkvežimių skaičius skaičiuojamas tik šimtais. Pernai savo pagrindinėje rinkoje – Suomijoje – “SISU” realizavo tik 312 sunkvežimių. Keliasdešimt specialių sunkvežimių parduota Prancūzijos armijai, kažkiek nupirko negausūs importuotojai įvairiose šalyse. Ketvirtajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje įkurta firma pastaraisiais dešimtmečiai kelis kartus keitė šeimininkus. Prieš kurį laiką “SISU” trumpam tapo koncerno RVI dalimi, bet ES antimonopolinis komitetas privertė prancūzus pasitraukti, ir dabar “SISU Auto AB” yra Suomijos pramoninės-finansinės grupės “Partek” kontroliuojama. Gal būt, stiprus užnugaris leidžia nedidelei nacionalinei firmai išsilaikyti. Tęsiasi bendradarbiavimas su RVI – iš Prancūzijos į Suomiją tiekiamas komfortiškos “Renault Premium” kabinos, kitas RVI padalinys – Jav firma “Mack” – gamina dalį automobiliuose “SISU” montuojamų dyzelių, tokių pat, kaip “Renault Magnum” vilkikuose. Be to, suomiai atstovauja RVI Suomijoje ir Estijoje, prekiauja vidutiniais ir sunkiaisiais “Renault” markės sunkvežimiais, atlieka specialius “Renault” užsakymus mažoms nestandartinių sunkvežimių serijoms gaminti.