Iš kur atkeliauja modeliai (LT)

IŠ KUR ATKELIAUJA MODELIAI

Liucijus Suslavičius

Keistas klausimas, tiesa? Aišku, kad iš modelius gaminančios firmos – “Schuco”, “Minichamps”, “Matchbox”, “Maisto” ar kokios kitos. Tai garbingą praeitį, senas modelių gamybos tradicijas turinčios europietiškos firmos. Ką gi, nesiginčysime – europietiškos tai europietiškos, bet iš kur gi atkeliauja modeliai? Tai ne toks jau retorinis klausimas, kaip atrodytų, nes, pavyzdžiui, tai, kad nurodytas firmos buveinės adresas – Niurnbergas – visai nereiškia, kad modeliai ten ir gaminami. Deja, daugelis puikių europietiškų modelių gaminami…Kinijoje, ir kuo toliau, tuo daugiau gamintojų perkelia modelių gamybą į Rytus. Priežastis labai proziška – jei modeliai kaip ir anksčiau, būtų gaminami Europoje, jie būtų “įkandami” labai nedaug kam. Gi dabar aukštos kokybės modeliai, nors ir nepigūs, bet daugumai juos kolekcionuojančių vis tik įperkami.

Tarp kolekcionierių Vakarų Europoje pernai metų pradžioje buvo kilęs nemažas sujudimas – kiek gi kainuos Aachene įsikūrusios firmos “Minichamps” anonsuojamas šeštojo dešimtmečio sunkvežimio “Mercedes Benz L6600” modelis? Įvertindami jo didelį mastelį – 1:18 – ir dėl to tikėtinai labai gerą modelio detalizaciją, daugelis buvo linkę minėti maždaug 400 eurų kainą ir iš anksto žinojo – šio modelio jie neturės. Tad oficiali tik šiek tiek aukštesnė nei 200 eurų kaina buvo labai malonus siurprizas sunkvežimių miniatiūrų mėgėjams ir gerokai praplėtė jo užsakovų gretas. Na, o netrukus žurnalo “Fernfahrer” priede “Modeltrucks Spezial” pasirodė išsami “Mėlynuoju stebuklu” jau praminto modelio atsiradimo istorija. Ji pakankamai tipiška, kad jos pavyzdžiu parodyti šiuolaikinę naujų automobilių modelių sukūrimo ir gamybos technologiją.

“Mercedes Benz L6600” modelis sveria 2,7 kilogramo, jo matmenys – 550x185x140 mm, jei uždėti iš tikro audinio pagamintą platformos tentą, modelis “paūgėja” dar kokiais 30 milimetrų. Šiaip jau tokio didelio mastelio lengvojo automobilio modelis su tokiomis funkcijomis, kaip atsidarančios durelės, variklio gaubtas ir bagažinė, vairas, sukiojantis ratus, susideda maždaug iš 150 detalių, o šis minisunkvežimis yra kur kas sudėtingesnis – turi net 300 detalių, tarp jų tokias, kaip funkcionuojantys kėbulo bortų fiksavimo kabliai ir 47 miniatiūrinės prie kėbulo pritvirtintos kilpelės tentui fiksuoti. Jos irgi kaip tikros – uždėjus tentą, per kilpeles praveriame siūlą ir taip tvirtai fiksuojame tentą! O juk visas kilpeles reikėjo pavieniui pritvirtinti prie kėbulo, audinyje taip pat padaryti 47 skyles ir jas “įrėminti” variniais žiedeliais. Po tokių modeliavimo “plonybių” atidaromos kabinos durelės, pakeliami variklio gaubto “sparnai”, vairu sukiojami ratai yra tiesiog savaime suprantami, tiesa? Rengdamiesi modelio gamybai, “Minichamps” konstruktoriai pasirūpino originaliais šio sunkvežimio brėžiniais, kuriuos mielai paskolino “Daimler Benz” archyvas Štutgarte bei nuodugniai apžiūrėjo ir nufotografavo Landshuto mieste pas vieną sunkvežimių kolekcionierių esantį originalų “6600-jį”. Aachene parengti detalūs būsimojo modelio brėžiniai ir originalo nuotraukos iškeliavo į Kiniją. Čia nedideliame Dongguango provincijos mieste nagingi meistrai pagal brėžinius ir nuotraukas iš plastmasės pagamino pirminį modelį, taip vadinamą “masyvą”. Jis yra dar didesnis – jo mastelis net 1:12. “Masyvas”, kurio paskirtis – kuo tiksliau atkartoti modelyje originalaus prototipo išorės formas, siunčiamas atgal į Aacheną. Vokiečiai nurodė įvairius pastebėtus netikslumus ir vėl gražino “masyvą” į Kiniją pataisymui. Kai pagaliau modelio išorė idealiai atitiko prototipą, kiniečiai jo pagrindu rankomis

pagamino tikslų pilnai detalizuotą modelį su visomis smulkiomis detalėmis ir išgraviravimais, kuris vėl buvo pristatytas į “Minichamps” kokybės ir tikslumo kontrolei. Ir tik tada, kai nebeliko klaidų, prasidėjo tikrasis pasirengimas gamybai. Itin tiksliomis kopijavimo staklėmis visos rankomis pagaminto pavyzdinio modelio detalės buvo sumažintos trečdaliu – iki mastelio 1:18, po to pagal jas gaminamos liejimo formos – pavienės stambioms, bendros smulkioms metalinėms ir plastmasinėms modelio detalėms. Kai formos pagaliau išgraviruotos ir nupoliruotos, kiniečiai pagamina bandomuosius detalių liejinius ir iš jų sumontuoja priešserijinius modelius, kurie, aišku, vėl siunčiami į Aacheną kontrolei. Kol čia vieni tikrina detalių kokybę ir jų sujungimo tikslumą, firmos dailininkai parengia visų modelio detalių nudažymo schemas,taip vadinamus “dekolapus”.

Po begalinio tikslinimo ir daugybės bandomųjų liejinių procesas pagaliau nusistovi, ir gamyba prasideda. Išlietas detales kinų darbininkai rankomis nušlifuoja, ištaiso smulkius liejinių defektus, kur reikia, išgręžia skyles tvirtinimo varžtams, po to vėlgi rankomis kiekvieną modelio detalę nudažo ir perduoda į surinkimo cechą. Pats cechas – tai tiesiog didelė patalpa su daugybe stalų, prie kurių palinkę surinkėjai įgudusiomis rankomis detalė po detalės sukomplektuoja “mersedesą”. Jokio konvejerio, jokio skubėjimo – kokybė visų pirma, juk tai vokiškas gaminys! Supakuoti į jiems skirtas dėžutes, “Mercedes Benz L6600” modeliai kraunami į jūrinį konteinerį ir laivu iškeliauja į Europą, kurią pasiekia po 4 – 5 savaičių.

Anot “Minichamps” atstovų, šio tikrai labai aukštos klasės modelio gamybos parengimas iš viso užtruko net 29 mėnesius, prie modelio kūrimo dirbta 2500 žmogaus darbo valandų, bet ir rezultatas toks, kokio siekta.

Nuotraukos Holger Graf

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *