IVECO Daily (LT)

IVECO “DAILY” TOBULĖJA

Liucijus Suslavičius

Populiariausias tarptautinio komercinių automobilių gamybos koncerno IVECO produktas – lengvų komercinių automobilių didžiausia leistina mase iki 3,5 tonos klasės lyderis “Daily” šių metų pavasarį pasitiko dar tobulesnis ir patrauklesnis vartotojui. Ne, ne išorės dizaino keitimu užsiėmė gamintojas – jam svarbiau, vaizdžiai tariant, “vidinės vertybės”, o konkrečiai, varikliai. Iš karto pastebėsime, kad modernizaciją paskatino poreikis geriau tenkinti vartotojų poreikius – juk kas gerai lengviausiam (didžiausias leistinas svoris iki 2,8 tonos), netinka 6,5 tonos didžiausio svorio „Daily” modeliui.

Taigi, pirmoji svarbi naujovė – galingas “Unijet” pavadintas naujos kartos 2,3 litro darbo tūrio HPI tipo dyzelis, siūlomas dviem variantais – 96 AG/2900 aps/min ir 116 AG/3100 aps/min, jo sukimo momentas atitinkamai 240 ir 270 Nm prie tokių pačių 1800 aps/min. pagerino automobilio dinamiką, leidžia rečiau junginėti pavaras. Be to, naujasis dyzelis sveria net 30 kilogramų mažiau, nei ankstesnis labai gerai žinomas (ir ne tik iš “Daily”) keturių cilindrų 2,8 litro 125 -146 AG modelis. Su elektronikos valdoma “common rail” tipo degalų įpurškimo sistema, dviem paskirstymo velenėliais galvutėje, keturiais vožtuvais cilindrui dyzelis “Unijet” akivaizdžiai demonstruoja aukštą šiuolaikinių tokios klasės dyzelių techninį lygį. Jo aptarnavimo intervalas – 40 tūkstančių kilometrų, paskirstymo velenėlius sukantis dirželis keičiamas kas 240 tūkstančių kilometrų. Beje, šis turbodyzelis taip pat bus montuojamas į naujos kartos komercinį FIAT “Ducato” modelį, rinkoje pasirodysiantį sekančiais metais.

„Komplekte” su šiuo moderniu motoru užsakovas, įsigyjantis 2,8 – 3,5 tonos didžiausio leistino svorio „Daily”, gali užsakyti automatizuotą šešialaipsnę pavarų dėžę, kuri gali veikti kaip automatinė arba sekvencinė ranka junginėjama pavarų dėžė, neišjungiant sankabos.

„Sunkieji” variantai gali būti komplektuojami 3,0 litro darbo tūrio (136 AG/3500 aps/min arba 166 AG/3500 aps/min, sukimo momentas 340 Nm arba 380 Nm plačiame sūkių diapazone) turbodyzelinis. Jų „technika” taip pat verta dėmesio – „Bosch” markės antros kartos „common rail” įpurškimo sistema, kurios darbo slėgis – 1800 barų, dalies atidirbusių dujų sugražinimo į cilindrus sistema, kompresoriaus turbina su kintama geometrija. Pastaroji itin ryškiai „padeda’ galingiausiajam – 166 AG – motorui. Jo sukimo momentas, bene didžiausias klasėje, išlieka pastovus plačiame – nuo 1250 iki 3070 aps/min diapazone. Ši konstrukcija puikiai pasiteisino didžiuosiuose IVECO gaminamuose „Cursor” šeimynos dyzeliuose. Nors naujojo variklio darbo tūris nežymiai – 0,2 litro didesnis nei senojo 2,8 litro motoro, modernios technologijos leido, gamintojų teigimu, sumažinti dyzelino sąnaudas 8-10 procentų, o triukšmo lygį – 3 decibelais. Sumažės ir eksploatavimo išlaidos – alyva keičiama kas 40 tūkstančių ridos kilometrų (buvo 30 tūkstančių).

Jei naujas variklis suteikia “Daily” geresnę dinamiką ir yra ekonomiškesnis, tai šiam automobiliui sukurta ESP (elektroninė stabilumo programa, serijiniai pradėta naudoti lengvuosiuose automobiliuose prieš 10 metų) gerokai padidins automobilio aktyvųjį saugumą. Kaip žinia, ESP kompiuteris, gaudamas daviklių signalus apie automobilio šoninį slydimo, jo sukimosi apie vertikalią ašį pagreičius bei vairuojamųjų ratų padėtį, per kelias sekundės dalis sugeba įvertinti, ar automobilis neslysta ir pavojingoje situacijoje be vairuotojo įsikišimo mažina ratams perduodamą galią, o jei tai nepadeda – stabdžių ABS pristabdo vieną iš automobilio ratų, taip sukurdamas priešinga kryptimi, nei prasidėjęs automobilio priekio ar galo slydimas, veikiančią jėgą, kuri stabilizuoja automobilio judėjimą kelyje vairuotojui dar nespėjus net sureaguoti.

Pirmame etape ESP už 490 eurų papildomą priemoką montuojama “Daily” modifikacijose su uždarais furgono tipo kėbulais. “Daily” važiuoklėms ESP bus galima užsakyti ateinančiais metais. Mat, dėl kur kas didesnių važiuoklės apkrovos kitimų eksploatacijos metu ESP turi būti patobulinta. kad “atpažintų” apkrovą bei jos pasiskirstymą automobilio tiltams ir pagal tai pati koreguotų stabdymo jėgas.

Gi į šiemet siūlomą ESP jos kūrėjai, be aukščiau minėtų stabilumo kontrolės ir valdymo funkcijų papildomai integravo elektroninį stabdymo jėgos paskirstymą, kuris neleidžia užsiblokuoti galinių ratų stabdžiams, praslydimo kontrolės sistemą, kuri padeda pajudėti iš vietos esant slidžiai kelio dangai, stabdymo varikliu jėgos reguliavimo sistemą, kuri neleidžia ant slidžios dangos užsiblokuoti varantiesiems ratams, staiga atleidus akseleratoriaus pedalą ir net “stabdymo asistentą” – sistemą, iš stabdžio pedalą spaudžiančios kojos judesio “atpažįstančią” ekstremalaus stabdymo būtinumą ir žaibiškai padidinančią slėgį hidraulinėje stabdžių sistemoje.

Visos šios sistemos – ne naujiena lengvųjų automobilių vairuotojams, jos montuojamos ir į krovininius automobilius bei autobusus. Tačiau IVECO žengė vienu žingsniu toliau automobilių aktyviojo saugumo srityje, sujungdama ir integruodama tarpusavyje tokias atskiras sistemas. Gal būt, padidėjęs važiavimo saugumas netgi padės iš dalies pakeisti neigiamą kitų vairuotojų požiūrį į Europos magistralėse pastaraisiais metais vis dažniau į avarijas patenkančius lengvus komercinius automobilius.

Nuotraukos – IVECO

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *