Jeep Comander (LT)

“JEEP COMMANDER” – “GRAND DADDY” SUGRĮŽO!

Liucijus Suslavičius

Kovo mėnesį Niujorke vykusiame automobilių šou debiutavo naujas “Daimler Chrysler” padalinio “Jeep”gaminys – didelis kampuotas septynvietis “Jeep Commander”. Jis iškart “nuvainikavo” ką tik pasirodžiusį naują “Grand Cherokee” modelį, užimdamas “Jeep” markės flagmano poziciją. Jau netrukus “komanderia” pasirodys “Jeep” markės atstovų vitrinose ir juos užsisakiusiųjų amerikiečių garažuose. Bet gi jis toks nešiuolaikinis! Negi atsiras tokie, kurie rinksis jį, o ne dailų modernių aptakių formų “Grand Cherokee”? “Jeep” menedžeriai įsitikinę, kad jie žino, ką daro. Ir kampuotos “Commander” formos, vos ne vertikalus priekinis stiklas – tai duoklė didžiųjų “Jeep” visureigių tradicijoms. Bet visai ne tiems ankstesnės kartos “čerokiams”, neretai žargonu vadinamiems “plyta”, kokių nemažai teberieda ir Lietuvos gatvėmis, o greičiau pas mus praktiškai nežinomam “Wagoneer”, už vandenyno pramintam “grand daddy”.- pirmam istorijoje dideliam “universalui” su visų ratų pavara.

Iki 1962 metų tuo metu “American Motor Corporation” valdoma firma “Jeep” gamino vien tik atvirus CJ šeimynos džipus, mielai perkamus daugelio pasaulio šalių kariškių bei dar 1947 metais sukurtą archaiškai atrodantį universalų “Station Wagon” ir jo krovininę versiją – pikapą “Truck”. Juos neblogai pirko fermeriai, pašto tarnyba, bet didesnių šansų didžiulėje JAV rinkoje šie du civiliniai modeliai nebeturėjo. Todėl

1962 metais visus gerokai nustebino tikrai modernūs ir nauju dizainu akį traukiantys komerciniai “Jeep” modeliai – furgonas “Panel delivery” ir pikapas “Gladiator” su 6 cilindrų varikliais, iš karto gražinę markei pirkėjų dėmesį. Dar po metų belangis dviejų durų “Panel delivery” tapo penkiaduriu prašmatniu universalu “Wagoneer” su visų ratų pavara. Prašmatniu, nes turėjo ne tik V-8 tipo variklį, automatinę pavarų dėžę su perjungimo svirtimi prie vairo, bet ir oda išmuštą saloną su anatominėmis sėdynėmis (retenybė to periodo amerikietiškuose automobiliuose) ir dar daugelį dideliuose sedanuose montuojamos komforto įrangos. Amerikiečiams tai buvo naujiena, juolab kad rinkoje iš tikrųjų trūko pakankamai aukštos klasės didelio lengvojo automobilio, kuris galėtų buksyruoti kemperį, priekabą su kateriu ar nedidele jachta ir pan., žodžiu, automobilio aktyviam poilsiui. Taip “Wagoneer” tapo naujos automobilių klasės pradininku. Ilgainiui kai kam jis pasirodė per mažai sportiškas, tad nuo 1974 metų lygiagrečiai “Wagoneer” firma pasiūlė kiek trumpesnę bazę turintį, bet iš esmės analogiško dizaino trijų durų “universalą”, pavadintą indėnų genties vardu – “Cherokee”.Jis netruko “užtemdyti” savo pirmtaką , o kai pasirodė ištaigingesnis modelis “Grand Cherokee” su 5 durų kėbulu, vis dar tebegaminamą klasikinį “Wagoneer” amerikiečiai praminė “Grand daddy”. 1991 metais “Grand daddy”, nepastebimai ir niekam nebraukiant atsisveikinimo ašarų, dingo nuo “Jeep” konvejerio…

Prabėgo keli metai, ir “Jeep” konkurentai JAV rinkoje vieną po kito ėmė gaminti didelius ir dar didesnius ištaigingus visureigius – manau, vien “Ford” siūlomi gigantai “Expedition” ir “Excursion”, kuriuose galima susodinti iki 9 žmonių, gerai parodo bendras dabartines tokių SUV (Sport Utility Vehicle) pramintų automobilių vystymosi tendencijas. O “Jeep” teturėjo kad ir populiarų, bet tik penkiavietį “Grand Cherokee”…Tad idėja pasiūlyti markės gerbėjams didesnį modelį, kaip sakoma, “sklandė ore”. Tačiau gamybos kaštai – labai svarbus argumentas, todėl jokių naujų techninių sprendimų “didžiojo Jeep” kūrėjai nė nebandė ieškoti. Jie paprasčiausiai adaptavo didesniam septynviečiam automobiliui naujausio “Grand Cherokee” platformą su nepriklausoma priekinių ratų pakaba, tradicinėmis “Quadra Trac” arba “Quadra Trac II” transmisijomis ir visa variklių gama, pradedant 3,7 litro darbo tūrio V-6, išvystančiu 210 AG ir baigiant 5,7 litro 330 AG V-8, dar žinomu “Hemi” pavadinimu. Modeliai su “aštuoniukėmis” komplektuojami penkialaipsnėmis automatinėmis pavarų dėžėmis su vienu techniniu “perliuku” – dviem antrosiomis pavaromis. Viena jų jungiasi normaliai greitėjant, gi kita – tik tada, kai reikalingas maksimalus pagreitėjimas ir vairuotojas nuspaudžia akseleratoriaus pedalą “iki dugno” (taip vadinamas “kick down” režimas). Žodžiu, į naują modelį sudėta viskas, ką “Jeep” savo automobiliuose įdiegė pastaraisiais metais.

Užtat įsitaisius dabartiniams penkiasdešimtmečiams amerikiečiams jaunystės ir vaikystės dienų prisiminimus sukeliančiame kampuotame “Commander” kėbule su trimis sėdynių eilėmis visų pirma atkreipiamas dėmesys į labai europietiškai atrodantį komplektacijos aprašą, kuriame vyrauja saugumą užtikrinantys sprendimai. Tai ir elektroninės stabilizacijos sistema, apsauganti nuo slydimo ir apsivertimo, ir staigaus stabdymo stiprintuvas, distancinė slėgio padangose kontrolės sistema, naujausios kartos stabdžių ABS, padedanti saugiai pastatyti automobilį sistema “Parktronic”, adaptyvinės saugos oro pagalvės, “įvertinančios” tiek smūgio jėgą, tiek sėdynių “užimtumą”. Papildomai automobilio savininkas gali užsisakyti ne tiek ir daug – na, prisipučiančias avarijos atveju šonines oro pagalves – užuolaidėles, automatiškai pagal tiltų apkrovą nusistatančius žibintus, navigacinę sistemą bei “hands free” įrangą telefonui. Panašu, kad tai – tiesioginė europietiškosios koncerno “Daimler Chrysler”, kuriam priklauso “Jeep”, dalies įtaka, kai pavyzdžiu laikomas ne bet kas, o “Mercedes Benz”.

Taigi, didžiųjų amerikietiškų visureigių gretas papildė dar vienas modelis. Sėkmės jam, tegu “komanduoja”!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *