Jeep Gladiator – prototipas su perspektyva (LT)

“JEEP GLADIATOR” – PROTOTIPAS SU PERSPEKTYVA

Liucijus Suslavičius

Žinote, kuo autotransporto parkas Lietuvoje labiausiai skiriasi nuo amerikietiško? Ogi tuo, kad pas mus keliuose ir gatvėse beveik nematyti pikapų– nedidelių sunkvežimių, tinkamų ir rimtam darbui, ir pramogai. Tuo tarpu Jungtinės Amerikos Valstijos – būtent ta šalis, kurioje jie atsirado, paplito ir tapo neatskiriama “amerikietiško gyvenimo būdo” dalimi. Jei daugumoje kitų pasaulio regionų pikapas – tai tik patogus, universalus ir ekonomiškas kasdieninis “darbo įrankis”, tai už Atlanto jis neretai tampa ir prestižiniu, savo savininko įvaizdį kuriančiu “aksesuaru”. Todėl niekur kitur pasaulyje nėra tokio didelio šios kategorijos automobilių pasirinkimo – nuo nedidelių japoniškų konstrukcijų, „užmaskuotų” populiariomis „Ford” ar „Chevrolet” emblemomis iki ištaigingiausių „Cadillac” ir „Lincoln” produktų, todėl tikriausiai ir kasmetinis Detroito autošou yra bene vienintele pasaulinio lygio automobilių paroda, kurioje krovininiai automobiliai – pikapai dalyvauja lygiomis teisėmis su lengvaisiais ir sportiniais automobiliais, čia debiutuoja nauji serijiniai jų modeliai ir demonstruojami publikos reakcijai ištirti skirti koncepciniai prototipai.

Pikapų paklausa Amerikoje yra didžiulė – pavyzdžiui, 2004 metais parduota 940 tūkstančių “Ford F-150” bei 680 tūkstančių “Chevrolet Silverado”. Šie du modeliai jau daug metų yra „pagrindiniai žaidėjai” pikapų rinkoje, kitiems vietiniams ir užsienio gamintojams palikdami gerokai mažesnę jos dalį. O tai, kaip suprantate, pastariesiems nelabai patinka. Jie ieško kelių, kaip nuvilioti nors dalį pirkėjų iš „dviejų didžiųjų” prekybos salonų.

Tarp įdomesnių ir perspektyvių pikapų modelių, pristatytų automobilistų „teismui” šiuometinėje Detroito parodoje ypatingo publikos dėmesio susilaikė markės “Jeep” stende demonstruotas koncepcinis pikapas “Gladiator”. Jei visi kiti pristatyti atnaujinti pikapai – nuo populiariausių “fordų” ir “ševrole” iki prestižinio “Cadillac Escalade” – daugiau mažiau panašūs į prabangius visureigius (o dažnas ir sukurtas jų pagrindu), tai “Jeep Gladiator” išsiskiria savo kampuotu karišku stiliumi, specialistų žargonu vadinamu “military look”. Jis, aišku, patinka ne visiems, bet užtat kaip ryškiai išsiskiria kitų ganėtinai panašių tarpusavyje didžiųjų (dar vadinamų “full size”) pikapų fone! Pats pavadinimas – “Gladiator”- jau buvo kartą panaudotas pikapams su “Jeep” emblema. Tokius automobilius tada dar koncernui AMC priklausiusi firma gamino 1963-71 metais, tame skaičiuje ir modifikaciją M715 karinėms pajėgoms. Tačiau šiandieninis “gladiatorius” su anuo senuoju modeliu neturi nieko bendro nei konstrukcija, nei dizainu.

Savo dydžiu, bendra koncepcija ir kai kuriais dizaino elementais 2005 metų „Gladiator” labiausiai artimas dideliam 1946 metų modelio pikapui “Dodge Power Wagon”, civilinei garsiojo karo metų “ginklų nešėjo” (weapon carier) “Dodge WC- 51″ versijai, sukurtai pasinaudojus „senojo kareivos” agregatais ir įvaizdžiu. Mat, “Gladiator” kūrėjai, atsižvelgdami į „firminį” markės “Jeep” stilių, pikapo priekinės dalies dizainą kūrė pagal ir pas mus Lietuvoje gerai žinomo džipo “Wrangler” pavyzdį, bet “sukombinavo” jį su specialiai sukonstruota senojo 4×4 “Power Wagon” dydžio važiuokle ir krovinių kėbulu. Suprantama, tai ne atsitiktinis sprendimas – nors automobilis modernus ir pakankamai naujoviškas, jis kartu taip primena prieš 60 metų gamintą modelį. O tai šiandien Amerikoje madinga! Tačiau, kaip suprantate, panašumas su “Wrangler” nereiškia, jog šis populiarus visame pasaulyje automobilis yra agregatų “donoras”, nes “Gladiator” maždaug pusantro karto didesnis. Tad taip pat kaip pas “Wrangler” atrodanti priekinė automobilio dalis su tradiciniais septyniais vertikaliais falšradiatoriaus plyšiais, kampuotais sparnais, plokščiu priekiniu stiklu iš tikrųjų yra didesnių matmenų. Kabina – penkiavietė, su dviem sėdynių eilėmis. Ji turi priekines normalaus dydžio dureles, o į antrąją sėdynių eilę patenkama dar vienomis siauromis, prieš važiavimo kryptį atsidarančiomis durelėmis dešinėje pusėje. Priekinėse sėdynėse komforto ir saugumo – į valias, gi trys antros eilės sėdynės – kur kas kuklesnės, be, to, jas galima sulankstyti ir pastumti į priekį kartu su galine kabinos sienute. Paklausite, kam? Ogi “gladiatoriaus” kėbulas su ant kairiojo šono prisuktu atsarginiu ratu yra tik dviejų metrų ilgio, tad, jei reikėtų pervežti ilgesnį krovinį, galima kėbulą laikinai prailginti kabinos sąskaita. Karštą dieną kabinos stogo tentą galima suvynioti į ritinėlį ir prisegti jį prie tos pat galinės sienutės.

Važiuoklės konstrukcija – kaip ir išorės dizainas – yra tradicijų ir naujovių mišiny – tvirtas lonžeroninis rėmas, ištisinis galinio tilto karteris, atjungiama priekinio tilto pavara, bet pakaba – ne linginė, o su cilindrinėmis spyruoklėmis, beje, priekinė – nepriklausoma, su skersinėmis svirtimis. Po plokščiu variklio gaubtu – 163 AG keturių cilindrų turbodyzelis, toks pat, koks montuojamas į naują “Jeep Cherokee” modelį. Pavarų dėžė – mechaninė, tačiau tai prototipe. Jei šis tikrai neeilinės išvaizdos automobilis pateks ant konvejerio, galima tikėtis, kad amerikiečiai tikrai išsireikalaus, kad ir už priemoką, taip pat ir “automatą”, koks siūlomas kitų gamintojų pikapuose.

Koncerno “DaimlerChrysler” atstovai aiškaus atsakymo apie galimą konceptualaus “Jeep Gladiator” serijinę gamybą nedavė. Tačiau kol retro stilius madingas, šis automobilis puikiai “įsirašytų” į dabartinę koncerno gamybinę programą ir turėtų nemažą paklausą ne tik tarp snobų, bet, pavyzdžiui, ir tarp fermerių. Juk jis nėra nei ištaigingas, nei itin sudėtingas – tikras „darbininkas” pusiau kariniu „aprėdu”. O tada atsirastų galimybė pamatyti “gladiatorių” mūsų keliuose.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *