“JEEP GLADIATOR” – PIKAPAS XXI AMŽIUI
Liucijus Suslavičius
Jungtinės Amerikos Valstijos – šalis, kurioje atsirado, paplito ir tapo neatskiriama “amerikietiško gyvenimo būdo” dalimi nedideli sunkvežimiai – pikapai. Jei daugumoje kitų pasaulio regionų pikapas – tai tik patogus, universalus ir ekonomiškas kasdieninis “darbo įrankis”, tai Amerikoje jis gali būti ir prestižine, savo savininko įvaizdį kuriančia “detale”. Todėl kasmetinis Detroito autošou yra bene vienintele pasaulinio lygio automobilių paroda, kurioje krovininiai automobiliai – pikapai dalyvauja lygiomis teisėmis su lengvaisiais ir sportiniais automobiliais, čia pristatomi nauji jų modeliai ir publikos reakcijai ištirti skirti koncepciniai prototipai.
Šiumetinėje Detroito parodoje, kaip ir kitose po jos vykusiose Amerikoje parodose, visokiausių dydžių ir kategorijų pikapų taip pat buvo “sočiai”, tačiau ypatingo publikos dėmesio susilaikė “Jeep” stende demonstruotas koncepcinis pikapas “Gladiator”. Jei visi kiti pristatyti pikapai – nuo labiausiai perkamų “fordų” ir “ševrole” (pavyzdžiui, 2004 metais parduota 940 tūkstančių “Ford F-150 bei 680 tūkstančių “Chevrolet Silverado”) iki prestižinio “Cadillac Escalade” – daugiau mažiau panašūs į prabangius visureigius (o dažnas ir sukurtas jų pagrindu), tai “Jeep Gladiator” išsiskiria taip vadinamu “military look” – karišku stiliumi. Jis, aišku, patinka ne visiems, bet užtat kaip ryškiai išsiskiria kitų ganėtinai panašių tarpusavyje “full size” pikapų fone! Pats pavadinimas – “Gladiator”- jau buvo kartą panaudotas pikapams su “Jeep” emblema. Tokius automobilius tada dar koncernui AMC priklausiusi firma gamino 1963-71 metais, tame skaičiuje ir modifikaciją M715 karinėms pajėgoms. Tačiau šiandieninis “gladiatorius” su anuo senuoju modeliu neturi nieko bendro nei konstrukcija, nei dizainu.
Jis savo koncepcija ir dizainu labiausiai artimas…1946 metų modelio pikapui “Dodge Power Wagon” , sukurtam pasinaudojus garsiojo karo metų “ginklų nešėjo” (weapon carier) “Dodge WC-51” agregatais ir įvaizdžiu. Gi 2005 metų “Gladiator” kūrėjai, atsižvelgdami į markės “Jeep” stilių, dizaino prototipu pasiėmė ir pas mus Lietuvoje gerai žinomą džipą “Wrangler” ir “sukombinavo” jį su senojo 4×4 “Power Wagon” stiliaus važiuokle ir krovinių kėbulu. Viskas modernu, naujoviška ir kartu taip primena 60 metų senumo modelį. O tai šiandien Amerikoje madinga! Tačiau, kaip suprantate, panašumas su “Wrangler” nereiškia, jog šis populiarus visame pasaulyje automobilis yra agregatų “donoras”. Juk “Gladiator” maždaug pusantro karto didesnis, tad taip pat kaip pas “Wrangler” atrodanti priekinė automobilio dalis su septyniais vertikaliais falšradiatoriaus plyšiais, kampuotais sparnais, plokščiu priekiniu stiklu iš tikrųjų yra didesnių matmenų. Kabina – penkiavietė, su dviem normalaus dydžio durelėmis ir dar vienomis siauromis, į antrąją sėdynių eilę vedančiomis prieš važiavimo kryptį atsidarančiomis durelėmis dešinėje pusėje. Priekyje komforto ir saugumo – į valias, gi trys antros eilės sėdynės – kur kas kuklesnės, be, to, jas galima sulankstyti ir pastumti į priekį kartu su galine kabinos sienute. Paklausite, kam? Mat, “gladiatoriaus” kėbulas su ant kairiojo šono prisuktu atsarginiu ratu yra tik dviejų metrų ilgio, tad, jei reikėtų pervežti ilgesnį krovinį, galima jį prailginti kabinos sąskaita. O jei karšta, stogo tentą galima suvynioti į ritinėlį ir prisegti jį prie tos pat galinės sienutės.
Važiuoklės konstrukcija – kaip ir išorės dizainas yra tradicijų ir naujovių mišinys – tvirtas lonžeroninis rėmas, ištisinis galinio tilto karteris, atjungiama priekinio tilto pavara, bet pakaba – ne linginė, o su cilindrinėmis spyruoklėmis, beje, priekinė – nepriklausoma, su skersinėmis svirtimis. Po plokščiu variklio gaubtu – 163 AG keturių cilindrų turbodyzelis, beje, toks pat, koks bus montuojamas į naują “Jeep Cherokee” modelį. Pavarų dėžė – mechaninė, tačiau tai prototipe. Jei šis tikrai neeilinio dizaino pikapas pateks ant konvejerio, galiu lažintis, kad amerikiečiai tikrai išsireikalaus, kad ir už priemoką, taip pat ir “automatą”, koks siūlomas kitų gamintojų pikapuose. Tiesa, parodos metu koncerno “DaimlerChrysler” atstovai vengė aiškaus atsakymo apie galimą “Jeep Gladiator” serijinę gamybą. Tačiau kol kas retro stilius madingas, o šis automobilis puikiai “įsirašytų” į dabartinę koncerno gamybinę programą ir turėtų nemažą paklausą ne tik tarp snobų, bet ir tarp fermerių. Juk jis nėra nei ištaigingas, nei supersudėtingas – tikras „darbininkas” pusiau karine apranga. Būtų įdomu kada nors pamatyti “gladiatorių” mūsų keliuose. Juk kad ir lėtai, bet šios klasės automobilių daugėja ir pas mus. Tiesa, kol kas tai dažniausia Japonijos firmų produktai, o amerikietiškais pikapais važinėja Lietuvos kariškiai, bet pradžia jau yra.