“JEEP” SUGRĮŽTA Į KARO TARNYBĄ
Liucijus Suslavičius
Kažkaip nepastebimai net tuo besidomintiems specialistams prieš daugiau nei 15 metų iš karinės technikos rinkos pasitraukė garsi automobilių markė “Jeep”, nuo pat Antrojo pasaulinio karo laikų simbolizavusi bekompromisinio funkcionalaus karinio automobilio tipą. Be abejo, įvairių modelių ir įvairių pagaminimo metų visureigiais “Jeep” tebesinaudoja daugelio pasaulio šalių armijos, tačiau tai arba seni automobiliai iš JAV armijos sandėlių, arba koks nors pagal licenziją vienoje ar kitoje pasaulio šalyje pagamintas “Jeep” variantas. Pradžioje „American Motors”, po to koncernui “Chrysler”, o dabar “DaimlerChrysler” priklausantis visureigių gamybos padalinys karines „Jeep” modifikacijas nustojo gaminti dar 1987 metais ir visas pastangas skyrė civiliniam rinkos sektoriui. Automobiliai su “Jeep” emblema tapo solidesniais, komfortiškesniais, be abejo, saugesniais, bet ir sudėtingesniais bei neišvengiamai pabrango.
Todėl 2004 metų vasaros pabaigoje karinės technikos parodoje “Defence Vehicle Dynamic Show” pristatytas kariškiams skirtas “Jeep Wrangler TJL” sukėlė suprantamą susidomėjimą. Juolab kad automobilį pristatė ne amerikiečiai, o Europoje ne itin girdėtas gamintojas iš Egipto – firma AAV (Arab American Vehicles), o naujas karinis “Jeep” modelis sukurtas kaip tik šios šalies armijos užsakymu. Firma AAV, kurios cechai veikia viename Kairo priemiesčių, atsirado 1977 metais kaip bendra tada dar nepriklausomos “American Motors Corporation” ir valstybinės Arabų industrializacijos organizacijos įmonė. Egipto vadovai, po dviejų karų su Izraeliu pamatę, kad turima tarybinė technika nepadės jiems apsiginti, pakeitė užsienio politikos kursą ir nusprendė užmegzti glaudesnius ryšius su JAV ir jos karine pramone. Pastaraisiais metais 35 tūkstančius kvadratinių metrų užimančiuose gamyklos cechuose montuojami “Jeep Cherokee” bei lengvieji automobiliai “KIA” ir “Peugeot”. Bendra gamybos apimtis 2003 metais – 8000 automobilių, iš jų 1500 sudaro “Cherokee”.
Šiuolaikinių karinių susirėmimų Artimuosiuose Rytuose ir įvairiuose Afrikos regionuose parodė, jog juose labai efektyviai galima naudoti “Weapon carrier”(“ginklų nešėjas”) tipo lengvus 4×4 tipo važiuoklę turinčius pikapus, kurių atviruose nešarvuotuose kėbuluose gali būti montuojami įvairaus tipo ginklai: stambaus kalibro kulkosvaidžiai, valdomų raketų paleidimo įtaisai ir pan.Visi esame televizijos laidose matę kadrus su judriais ant nelygumų šokinėjančiais automobiliais su kėbuluose stovinčiais įsikibusiais į kulkosvaidžio rankenas vyrais, pliekiančiais ilgomis serijomis į kairę ir dešinę…Be abejo, yra daugelyje mūšių puikiai užsirekomendavę koviniai “hameriai” ir mažesni už juos britų “defenderiai”, tačiau šie specialūs kariniai automobiliai yra pakankamai brangūs ir sudėtingi, antra vertus, kiekviena valstybė linkusi savo kariškius apginkluoti ne importine, o vietoje gaminama technika. Pirmasis Egipto kariuomenės užsakymas – 1000 pikapų 2004- 2005-siais, bet iš viso ji numato iki 2007 metų pabaigos turėti per 8 tūkstančius “Wrangler TJL” visose kariuomenės rūšyse. Kas gi tai per automobilis?
Armijos pikapas “Wrangler TJL” sukurtas panaudojus serijinio visureigio “Jeep Wrangler” agregatus. Lonžeroninis jo rėmas, suvirintas iš presuotų elementų, buvo prailgintas (bazė – 2931 mm vietoje 2370 mm), kad pikapo kėbule tilptų po dvi išilgai sumontuotas sėdynes kiekviename šone. Atitinkamai teko sustiprinti cilindrines pakabos spyruokles, nedalomus tiltų karterius prie rėmo jungiančias traukes, panaudoti patį tvirčiausiąjį iš galinių varančiųjų tiltų – “Dana M44”, pagal užsakymą montuojamą tik pačioje sunkiausioje civilinio “Wrangler” modifikacijoje “Rubicon”. Pirmosios serijos egiptietiški pikapai turi 4 litrų darbo tūrio 6 cilindrų benzininį variklį “Power Tech-I”, išvystantį 181 AG/4600 aps/min, sujungtą su penkialaipsne mechanine pavarų dėže ir dvilaipsniu demultiplikatoriumi. Viskas senai žinoma, paprasta ir patikima, kaip buvo senajame gerajame “Willys MB”. Aišku, dauguma panaudotų mazgų yra modernūs, tokie, kokių tiesiog negalėjo būti 1941 metais – dujiniai amortizatoriai, diskiniai visų ratų stabdžiai su stiprintuvu ir ABS, oro filtras, garantuojantis patikimą variklio apsaugą net aštuonias valandas pačios stipriausios smėlio audros sąlygomis, kai matomumas, anot automobilio gamintojų, lygus nuliui! Apsauginės plokštės pridengia žemiausius automobilio elementus – paskirstymo dėžės apačią bei degalų bako dugną.
Automobilio kėbulas sukomponuotas iš standartinio “Wrangler” kėbulo elementų, tad žiūrint iš priekio karinę modifikaciją galima atskirti nebent iš prie buferio pritvirtintų kilpų, pakeitusių buksyrinius kablius – mat, numatyta, jog pikapas gali būti transportuojamas pakabintas po sraigtasparniu. Keistokai atrodo kontrastai vairuotojo darbo vietoje – patogios kūną gaubiančios serijinio „Wrangler” sėdynės, plastmasinė priekinė panelė, saugos diržai – ir plikos, be jokių, net guminių kilimėlių, chaki spalva dažytos grindys, priekin nuverčiamas ir ant plokščio variklio gaubto paguldomas priekinis stiklas. Arabijos sąlygoms skirtas “Jeep Wrangler TJL” neturi net tento, gi standus plastikinis stogas sukurtas specialiai eksportinei modifikacijai, kuri buvo demonstruojama Didžiojoje Britanijoje vykusiame pristatyme. Automobilio su kaip senajame “viliuke” ant galinio borto pritvirtintu atsarginiu ratu matmenys 4420x1694x1763 mm. Kiek daugiau nei serijinis “Wrangler” – 1520 kilogramų – tuščias sveriantis karinis pikapas gali vežti 900 kilogramų naudingo krovinio, geru keliu išvysto net 180 km/h greitį. Netrukus pradedama gaminti modifikacija su 120AG išvystančiu 2,8 litro darbo tūrio turbodyzeliniu varikliu, kurį egiptiečiai pirks iš firmos “VM Motori”. Toks variantas turėtų sudominti daugiau potencialių užsakovų ir leisti pilnai išnaudoti AAV gamyklos pajėgumus.Be to, jau šiais metais be standartinės “ginklų nešėjo” modifikacijos turi prasidėti sanitarinių automobilių bei radijo ryšio furgonų gamyba. Taigi, ne vien „hameriais” galima apsiginkluoti…