Jeffery QUAD (LT)

,,QUAD” REIŠKIA ,,KETVERTĄ”

Liucijus Suslavičius

Vartant senus žurnalus ar iliustruotas XX amžiaus istorijos knygas, neretai tenka rasti įvairių keistokai atrodančių senovinės technikos nuotraukų. Ir jau ne kartą jos įrodė, kad daugelis palyginti nesenai išpopuliarėjusių sprendimų ,,šaknys” glūdi praėjusio amžiaus pirmuosiuose dešimtmečiuose. Ir nereikia iš aukšto žiūrėti į prieš 80-90 metų gyvenusius inžinierius ir išradėjus, o geriau stebėtis, kad jie sugebėjo pažvelgti taip toli į priekį ir savo idėjas įgyvendinti, panaudodami ribotas to meto technologines galimybes.

Štai kad ir kemperiai-tie motorizuoti nameliai, pagaminti įvairių autobusų, furgonų ir kitokių automobilių bazėje. Bendra nuomonė – jie atsirado po Antrojo pasaulinio karo pradžioje Amerikoje, o gerokai vėliau – ir Vakarų Europoje. Bet štai sena 1921- jų metų nuotrauka, kurioje grupė vyriškių apžiūrinėja neįprastai atrodantį furgoną su pusapvaliu stogu ir savotiškos formos langais šonuose. Užrašas skelbia, jog tai ,,mobile home”, kitaip sakant – kemperio – pristatymas. Bet tai dar ne viskas, ką galima įžiūrėti. Pažvelkite atidžiau į galinius automobilio ratus – matote, kaip jie pasukti? Ši detalė bei didelę plokščią dėžę primenantis vertikalus radiatorius leidžia nesunkiai identifikuoti automobilį – tai padidinto pravažumo 4×4 tipo sunkvežimis ,,Jeffery Quad”, sukurtas JAV dar prieš Pirmąjį pasaulinį karą. Kaip matote, visureigiai atsirado daugiau kaip ketvirčiu amžiaus anksčiau, nei savo pergalingą žygį per pasaulį pradėjo legendinis Antrojo pasaulinio karo laikų džipas ,,Willys MB”. Maža to, net ir ,,Quad” nėra pirmasis automobilis – visureigis, gal tik turintis pačią įdomiausią istoriją.

O ji štai tokia – 1914 metais Čarlzas Džefery (Charles Jeffery)paveldėjo savo tėvo įkurtą automobilių firmą ir nusprendė ją reorganizuoti – vietoje lengvųjų automobilių gaminti krovininius nedidelio tonažo sunkvežimius. Vieni jų buvo tradicinės konstrukcijos ir tiko kroviniams miestuose vežioti, bet Č.Džefery norėjo aprūpinti automobiliais ir šalies gilumoje toli nuo miestų ir kelių gyvenančius fermerius. Taip firmos gamybinėje programoje atsirado modelis ,,Quad”, kardinaliai skyręsis ne tik nuo tuose pačiuose cechuose, bet ir kitose gamyklose gaminamų sunkvežimių. Jis turėjo visus varomus ir vairuojamus ratus! Maža to, tai buvo automobilis, turėjęs komponuotę, šiandienine terminologija vadinamą ,,kabina virš variklio”. Č.Džefery ją pasirinko neatsitiktinai, nes norėjo, kad automobilis būtų kuo trumpesnis ir manevringesnis, o tai, kad variklis labiau apkrovė priekinį tiltą, esminės rolės nevaidino. Juk priekiniai ratai irgi buvo varomi. Žodžiu, jau prieš 90 metų buvo sukurta kažkas labai panašaus į visiems gerai žinomą rusišką armijos sunkvežimį GAZ-66. ,,Ouad” irgi galėjo vežti 2 tonas krovinio, jo matmenys irgi ne ką mažesni: bazė – 3150 mm, ilgis – 5219 mm, plotis – 1994 mm, na, o aukštis priklausė nuo to, ar sunkvežimis buvo atviras, ar su šiokia tokia kabina.

Variklių automobiliams firma ,,Jeffery” pati negamino, juos tiekė vienas didžiausiųjų tuo metu variklių gamintojų – firma ,,Buda”. Keturių cilindrų karbiuratorinis variklis (37 AG/1190 aps.min.) per keturlaipsnę pavarų dėžę ir vieno laipsnio paskirstymo dėžę varė visus keturis ratus. Abu tiltai – idientiški, ,,De-Dion” tipo, su prie rėmo pritvirtintais pagrindinių pavarų karteriais ir ratų stebules jungiančiais lengvais dvitėjinio skerspjūvio balkiais. Sukimo momentą ratams perduodavo trumpi skersiniai velenai su šarnyrais galuose. Konstrukcija tikrai sudėtinga, bet užtat padidėjo automobilio prošvaisa, sumažėjo neamortizuotos masės. Tiltų pagrindinių pavarų diferencialus galima buvo mechaniškai blokuoti iš vairuotojo vietos. Kaip matote, net pagal šiandieninius reikalavimus ,,Quad” – tikras visureigis, tik, va, padangos buvo siaurutės ir kietos, pagamintos iš lietos gumos juostų. Ir vis tik automobilis sugebėjo lygiu keliu išvystyti net 56 km/h greitį, o geriausiu jo neeilinio pravažumo įrodymu tapo kelionė į Andus, kur du ,,Jeffery Quad”kalnu takais, kuriais praeidavo tik nešuliniai mulai, įvažiavo į 4,5 kilometro aukštyje esančią perėją.

Kabina (jei ji būdavo) – ganėtinai erdvi, su trimis vietomis sėdėti. Pusapvalis pastumto į priekį variklio gaubtas priminė išilgai perpjautą statinę. Kairėje įrengta vairo kolonėlė – visiškai vertikali, vairo mechanizmas valdė abiejų tiltų ratus, tad automobilis buvo gana manevringas. Prasidėjus Pirmajam pasauliniam karui, ,,kvadais” susidomėjo Prancūzija ir Rusija, kurios užsisakė didelį kiekį šio modelio automobilių. Firma ,,Jeffery” dirbo pilnu tempu ir per porą metų pagamino per 5,5 tūkstančio ,,Quad”.

1916 metais Č. Džeffery ,,Luzitanijos” laivu išplaukė į Europą. Vokiečių povandeninis laivas torpedavo lainerį, ir tai paskatino JAV stoti į karą Antantės pusėje.Gi stebuklingai išsigelbėjęs verslininkas prarado norą ką nors toliau veikti. Grįžęs namo, jis pardavė savo įmonę firmai ,,Nash”, kuri tęsė ,,Quad” gamybą, juolab kad Amerikai stojus į karą, padidinto pravažumo sunkvežimių reikėjo dar daugiau.

,,Kvadus” pagal licenziją pradėjo gaminti automobilių firmos ,,Hudson”, ,,National” ir ,,Paige-Detroit”. Dalis važiuoklių iš karto buvo gaminamos su dviem valdymo postais, nes jas naudojo šarvuotų automobilių gamybai. Tiesa, Rusijos armijoje naudoti šarvuočiai ,,Poplavko-Jeffery” turėjo tik vieną vairuotojo vietą.

Iš viso ,,Jeffery” pagamino beveik 14 tūkstančių ,,Quad”, su ,,Nash-Quad” emblema patiekta dar 23 tūkstančiai, kažkiek pagamino ir likusios trys firmos. Taip ,,Quad” tapo pirmuoju istorijoje masiškai gamintu 4×4 tipo automobiliu. Po karo pasklidę po JAV ir Europą (,,kvadų” būta ir kaimyninėje Latvijoje), jie labai ilgai tarnavo savo šeimininkams. Sunku patikėti, bet dar 1970-siais Prancūzijoje važinėjo keliolika ,,Quad”. Yra tai liudijančios nuotraukos!

Šiandien iš keliasdešimties tūkstančių pagamintų 1914-1928 metais ,,Quad” modelio sunkvežimių įvairiose kolekcijose ir muziejuose išlikę tik keliasdešimt. Bet, surinkę vis dar įvairiuose laužynuose dar atrandamas senovinių sunkvežimių liekanas, atkaklūs restauratoriai dirba…

Nuotraukose:

1.1921 metų ,,mobile home” ant karinio ,,Quad” važiuoklės.
2.Vienas pirmųjų ,,Jeffery Quad” išbandymų metu.
3.Karinis ,,Quad” variantas su brezentine kabina.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *