Kaip gimsta modelis (LT)

KAIP GIMSTA MODELIS.

L.Suslavičius

Koks lygus mažučio delne telpančio automobiliuko kėbulo paviršius, kaip tiksliai šioje plastmasinėje miniatiūroje atkartotos smulkiausios detalės, rankenėlės, emblemos, radiatoriaus grotelių faktūra! Ne veltui sakome – atrodo kaip tikras, ypač jei ant modelio matome užrašus, valstybinius numerius ir- nenustebkite – kelio dulkes ar purvą. Kaip visa tai padaroma? Juk modelio mastelis – 1:87 (arba HO) toks mažas…

Šiuo metu pasaulyje HO mastelio modeliai dažniausia liejami slegiant iš spalvoto polistirolo, nors pasitaiko ir modelių, lietų iš cinko lydinio bei iš epoksidinės dervos ar kitokių medžiagų. Tad būtina modelio gamybos sąlyga – liejimo formos modelio dalims pagaminti. Priklausomai nuo gamybos apimties formos gaminamos iš plieno, aliuminio, plastmasės arba silikono. Nuo formai parinktos medžiagos priklauso, kiek modelių bus joje išlieta. Plieninė forma atlaiko 200 tūkstančių liejimo operacijų, aliuminė – iki 50 tūkstančių, gi silikoninėje galima atlieti kelis ar keliolika modelių. Be to, silikonan lieti modeliai reikalauja kruopštaus papildomo apdorojimo.

Tačiau bet kuri forma susideda mažiausiai iš dviejų tiksliai viena į kitą įsistatančių dalių. Tuštuma tarp jų užpildoma išlydyta plastmase ar metalu per nedidelę užpylimo angelę. Gamybos procesui paspartinti prieš liejimą forma pašildoma elektra, o ją pripildžius plastmasės, ataušinama vandeniu. Pastaruoju metu imtos naudoti ypatingos konstrukcijos formos leidžia, jų neatidarius, pakartoti operaciją su kita plastmase. Pavyzdžiui, išliejus modelio kėbulą, galima jį antruoju liejimu ,,įstiklinti”, formos nė neatidarius.

Bet yra viena būtina sąlyga, be kurios beveik neįmanoma pagaminti formų modelio liejimui. Tai taip vadinamas ,,master – modelis”, būsimojo modelio tikslus pavyzdys. Nuo jo tikslumo ir kokybės priklauso, kokį modelį galu gale gaus kolekcionierius. Tik turint tokį kaip taisyklė iš minkšto vario pagamintą būsimo plastmasinio modelio ,,prototipą”, galima patikslinti modelio proporcijas, matmenų atitikimą projektiniams, bendrą modelio komponuotę. Toliau, remiantis galutiniu ,,master modeliu”, gaminamos formos atskiroms modelio dalims – kėbului, dugnui, įstiklinimui. Galimi du formų gamybos būda – tradicinis, panaudojant frezavimo stakles, ir elektrokorozinis. Pirmuoju atveju metalo gabale išfrezuojama ,,master – modelį” atitinkanti ertmė. Tai labai sudėtingas, itin aukštos kvalifikacijos meistro reikalaujantis ir gana ilgai trunkantis procesas. Taip pagamintos formos labai brangios – pavyzdžiui, visiems pažįstamo ,,Volkswagen”, dar vadinamo ,,vabalu”, kėbulo forma kainavo 20 tūkstančių markių, pusę tiek – dugno su salono įranga bei įstiklinimo formos. Todėl šiandien beveik visos HO mastelio modelių formos gaminamos elektro korozinės technologijos pagalba. Varinė ,,master – modelio” detalė prispaudžiama prie plieninės plokštelės, prie jos prijungiamas neigiamas, prie plieninės plokštelės – teigiamas elektros šaltinio polius ir visa tai panardinama į specialų įzoliuojantį skystį. Tarp ,,master – modelio” ir plokštelės šokančios kibirkštys ima ,,graužti” plieną, ir varinis modelis po truputį pradeda ,,grimzti” į plokštelę. Skystis aušina ir nuplauna plieno dulkes. Bene vienintelis šio metodo trūkumas – gautas formas po to būtina poliruoti iš vidaus, kitaip modelio paviršius bus grublėtas.

Pagaliau formų komplektas modeliui pagamintas ir išbandytas. Tada prasideda masinė naujo modelio gamyba.Vieni modeliai pasiekia pirkėją tokie, kokie iškrito iš formos – vienspalviai su juodos plastmasės ratukais ir, gal būt, sidabriniais dažais nuspalvintais žibintais. O tie, kurie turi būti su užrašais ar specialiu nudažymu, prieš surinkimą keliauja į dažymo liniją. Čia stovi automatinės 4 spalvų tamponavimo mašinos, kurios tiksliai nustatytose vietose tam tikra tvarka uždeda ant modelio kėbulo tikrame automobilyje esančius užrašus,,,kelio purvą”, chromo apdailą, kitas detales, kurių negalima pavaizduoti liejant. Tamponavimas masinėje modelių gamyboje pakeitė anksčiau paplitusį vandenyje atmirkomų dekolių klijavimą. Pastarasis labai lėtino modelių gamybos procesą, nes negalėjo būti mechanizuotas Tiesa, kai kurios firmos ir toliau prie modelių prideda dekolių rinkinukus, kuriuos modelio savininkas turi pats priklijuoti.

Susidėvėjusios modelių liejimo formos neišmetamos, o saugomos gamyklose. Neretai jas pavyksta restauruoti, netgi patikslinti ir vėl atnaujinti paklausaus modelio gamybą. Geresnės kokybės spalvingesnė plastmasė, tiksliau išlieti langai ir vidaus įranga, nauji ratai su guminėmis padangomis vėl padidina kolekcionierių susidomėjimą modeliu – ,,veteranu”, skatina jį pirkti.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *