KAMOV -2 (LT)

KAMOV FIRMOS NAUJIENOS (2)

Liucijus Suslavičius

Akcinė bendrovė “Kamov” neapsiriboja nedidelių pilotuojamų sraigtasparnių projektavimu. Kadangi Rusijos rinkoje praktiškai nėra tėvyninės konstrukcijos nepilotuojamų skraidančių aparatų, skirtų civilinio sektoriaus reikmėms, “Kamov” specialistai pabandė užimti ir šią rinkos nišą. Aišku, ir naujiems aparatams buvo pritaikyta gerai įsisavinta tradicinė”Kamov” konstrukcijoms dviejų vienas virš kito įrengtų ir į priešingas puses besisukančių keliančiųjų sraigtų komponuotė.

Nepilotuojamas sraigtasparnis “Ka-37” primena kelis kartus sumažintą įprasto tipo sraigtasparnį “Kamov” – jis turi aptakios formos fiuzeliažą ir ilgoką uodegą su dviem plačiai išskėstais į šonus vertikaliais kyliais-vairais. Važiuoklė – dvi pavažėlės po fiuzeliažu. 250 kilogramų sveriantį “Ka-37” (naudingas krovinys – 50 kilogramų) į orą pakelia 60 AG išvystantis variklis, sukantis dvimenčius sraigtus. Skrydžio aukštis – iki 2500 metrų, greitis – 110 km/h., ore “Ka-37” išbūna iki 45 minučių. Jis turi automatinę skrydžio valdymo sistemą ir gali savarankiškai skraidyti užduota programoje trajektorija. Tačiau jei tik reikia, jį valdyti nuotoliniu pultu gali “Ka-37” skridimą vizualiai ir displėjuje stebintis operatorius, duodamas reikiamas komandas radijo signalais. Bet todėl jis turi visą laiką matyti mažąjį sraigtasparnį, ir oficialiai nurodoma, jog “Ka-37” skrydžio spindulys yra matomumo ribos.

Konstruktoriai mano, jog naudojant keičiamus įrangos komplektus, jų sukurtas nepilotuojamas skraidantysis aparatas galėtų atlikti fotografavimą iš oro, paimtų orą galimai užterštose katastrofų zonose jo analizei, pristatytų medikamentus, maistą ar gelbėjimo įrangą į nelaimę sunkiai prieinamose vietose pakliuvusiems žmonėms, “kabėdamas”vienoje vietoje, tarnautų kaip vietinė retransliacinė radijo ir televizijos signalų stotis ir t.t. “Ka-37” gabenimui sukurtas specialus standus transporto konteineris, į kurį pakraunamas ir sraigtasparnis, ir jo valdymo pultas.

O štai dar vienas nesenai sukurtas ir išbandytas “mažylis” – “Ka-137” – greičiau primena iš fantastinių filmų atkeliavusį ateivių aparatą, nei sraigtasparnį, nors jau jo indeksas kalba apie artimą “giminystę” su “Ka-37”. Įsivaizduokite spalvingai nudažytą idealiai apvalų rutulį su keturiomis plačiai išskėstomis į šalis plonomis spyruokliuojančiomis “kojytėmis”-vamzdeliais. Virš rutulio – du dvimenčiai sraigtai, aišku, besisukantys į priešingas puses. Ir daugiau nieko! Pamačius virš galvos zirziantį tokį “rutuliuką”, nežinia ką gali pagalvoti…

O jis gali daug, net daugiau, nei aukščiau aprašytas labiau tradicinės konstrukcijos “Ka-37”. Šio skraidančio aparato aprašyme, skyriuje “Funkcijos” nurodyta: “…gali atlikti radiacinę, biologinę, cheminę ir inžinierinę žvalgybą, gabenti skubius specialios paskirties krovinius, patruliuoti virš komunikacijų, pasienio zonos, miškų ir durpynų, stebėti ir saugoti itin svarbius objektus, vykdyti ekologinį monitoringą, žvalgyti jūroje ledus, žvejybos rajonus, retransliuoti radijo ir televizijos signalus pavojingose žmogaus gyvybei zonose”. Kaip matome iš šio tikrai nepilno sąrašo, tai, be abejonės, taip vadinamos “dvigubos paskirties” aparatas, pakankamai efektyviai pritaikytas tiek darbui civiliniame sektoriuje, tiek karinėms ir specialiųjų tarnybų užduotims vykdyti. Iki 80 kilogramų sveriantis krovinys įdedamas arba analogiško svorio žvalgybinė įranga (televizijos ir termovizinė kameros, radiolokatorius, įvairūs davikliai ir analizatoriai, retransliacinė aparatūra ir pan.) montuojama apatinėje rutulio formos korpuso dalyje, o viršuje – 65 AG išvystantis variklis, degalų atsarga ir automatinio skrydžio valdymo sistema.

“Ka-137” su kroviniu ar įranga sveria 280 kilogramų, jis gali skristi iki 175 km/h greičiu, pakilti į 2900 metrų aukštį, išbūti ore net 4 valandas. Jei krovinys (įranga) sveria ne daugiau 50 kilogramų, “Ka-137” gali nuskristi iki 530 kilometrų.

Taigi, konstravimo biuras “Kamov” sukūrė tikrai įdomias ir, atrodo, pakankamai pažangias naujų skraidančiųjų aparatų konstrukcijas. Dabar reikėtų išsiaiškinti tik viena – ar atsiras Rusijoje įmonė, norinti juos gaminti, o valstybės ižde – pinigų, kad šiuos “Ka” įsigyti…

Iliustracijos: firmos “Kamov”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *