KAMOV (LT)

“KAMOV” FIRMOS NAUJIENOS

L. Suslavičius

“Nauji vėjai pučia” daugelį metų beveik vien TSRS karinės žinybos reikmėms dirbusios Rusijos aviacijos pramonės įmonėse. Dar ne taip senai įvairiausių tipų skraidančiąją techniką masiškai pirkęs užsakovas šiandien, vaizdžiai tariant, sėdi kiauroms kišenėmis ir tik svajoja apie būsimus naujos kartos lėktuvus ir sraigtasparnius. O garsioms puikią aviatechniką kūrusioms firmoms gyventi reikia šiandien. Tad visai logiškai jų per daugelį metų sukauptas kūrybinis potencialas panaudojamas konstruoti tokiems skraidantiems aparatams, kurie turi paklausą rinkoje. Štai kad ir po Antrojo pasaulinio karo įkurtas N.I.Kamovo konstruktorių biuras, kurio pirmasis sraigtasparnis Ka-10 į orą pakilo dar 1949 metų rugpjūčio 30 dieną. Šiandien tai akcinė bendrovė “Kamov”, kurianti daugiausia nedidelius civilinės paskirties sraigtasparnius, kuriais užsiimti tarybiniais metais nebuvo nei laiko, nei lėšų.

Viena iš tokių ganėtinai perspektyvių konstrukcijų – lengvas universalus naujos kartos sraigtasparnis “Ka-115 Moskvička”(“Maskvietė”), skirtas baziniame keleiviniame variante pilotui ir 5-6 keleiviams. Kaip ir ankstesni “Ka” markės sraigtasparniai, “Moskvička”sukurta pagal schemą su dviem vienas virš kito įrengtais ir į priešingas puses besisukančiais 9,5 metro skersmens keliančiaisiais sraigtais, kuriuos suka dujų turbina “Pratt&Whitney/Klimov 206K/2” – bendras Kanados ir Rusijos variklių gamybos firmų produktas. Jos galia – 550 AG. Iš pirmo žvilgsnio aiškiai pastebimas skirtumas nuo visų ankstesnių Kamovo konstravimo biure sukurtų sraigtasparnių– lengvos vamzdinės pavažos vietoje rusiškiems sraigtasparniams įprastos ratinės važiuoklės. Šiaip jau “Ka-115” dizainas niekuo ypatingai neišsiskiria – aptaki kiaušinio formos kabina su variklio “kuprele” viršuje, ilgoka uodega su keliais vertikaliais kyliais. Taip atrodančių skraidančių aparatų yra sukurta nemažai.

“Moskvička” ilgis – 9200 mm, aukštis – 3600 mm, normali starto masė – 1850 kilogramų, maksimali – 1970 kilogramų. Sraigtasparnio kilimo greitis – 690 m/min, didžiausiais skrydžio greitis – 250 km/h, kreiserinis – 235 km/h. Jis gali pakilti į 5,2 kilometro aukštį ir nuskristi 780 kilometrų. Žodžiu, naujojo “Ka” skrydžio parametrai maždaug 1,5-2,0 karto geresni nei gerai žinomo 1968 metais Kumertau aviacijos gamykloje pradėto gaminti masinio civilinės paskirties sraigtasparnio “Ka-26”, kuris buvo eksploatuojamas ir Lietuvoje.

Sraigtasparnio skrydžio saugumui padidinti numatyta kovos su sraigto menčių apledėjimu sistema, variklio oro priėmimo angos apšildymas ir apsauga nuo dulkių. Nuolatos eksploatuojant “Ka-115” pajūrio zonoje, pavažėlės gali būti pakeistos plūdėmis, įgalinančiomis tūpti ant vandens. Ypač daug dėmesio, konstruojant “Moskvička”, skirta piloto ir keleivių kabinos standumui, jos tūrio stabilumui avarijos atveju užtikrinti. Beje, kabinos matmenys – 2,0×1,55x 1,3 metro, tūris – 3,0 kūb.m., salono bagažinė irgi pakankamai erdvi – 1,2 kūb. m. Kaip teigiama bendrovės “Kamov” informacinėje medžiagoje, piloto ir keleivių komfortui užtikrinti skrydžio metu salone naudojamos šiuolaikinės triukšmą ir vibracijas slopinančios medžiagos, amortizuojantys krėslai, efektyvi ventiliacijos ir apšildymo sistema. Na, jei gamintojas taikosi ir į užsienio rinkas, gera garso izoliacija, ventiliacija ir apšildymas tikrai turi būti kur kas geresni, nei ankstesniuose rusiškuose sraigtasparniuose.

Sanitarinis “Ka-115” variantas pritaikytas trijų sėdinčių ligonių arba vieno gulinčio neštuvuose ir lydinčiojo mediko transportavimui. Salone gali būti sumontuojama viskas, kas būtina norint ligoniui ar sužeistajam teikti intensyvią medicininę pagalbą – reanimacinė-dirbtinio kvėpavimo bei diagnostinė įranga, elektrinis defibriliatorius

širdies darbui atstatyti, kiti sanitariniam sraigtasparniui būtini specialios medicininės įrangos rinkiniai bei komplektai. Sraigtasparnio saloną galima komplektuoti specialiu amortizuojančiu įtaisu neštuvams su ligoniu jo gabenimo komfortui užtikrinti. Neštuvai į saloną įkeliami per didelį fiuzeliažo gale įrengtą liuką. Yra po nemažą liuką kiekviename šone daiktams į bagažinę pakrauti.

Be šių pagrindinių funkcijų “Ka-115” bus galima naudoti paieškos ir gelbėjimo operacijos arba kaip skraidantį mobilaus ryšio ar vadovavimo punktą. Tam tereikės sumontuoti jo salone ar bagažinėje atitinkamą įrangą.

Nuotraukos – gamintojo.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *