GYVA SKRAIDANTI ISTORIJA – KLEMM L 25
Liucijus Suslavičius
Apskritaveidė Brigitta Koch, 23 metų vokietaitė iš Grossenhaino, meiliai glosto laku blizgantį medinį nedidelio lėktuvėlio sparną:”Jis “išspaudžia” net 140 kilometrų per valandą!”- sako po senovišku odiniu piloto šalmu plaukus paslėpusi pilotė- mėgėja. Jos pasididžiavimas suprantamas – čia, niūrokame Grossenhaimo aerodromo angare stovintis jai priklausantis medinis vienmotoris monoplanas “Klemm L25” – seniausias skraidantis Vokietijoje lėktuvas! 1929 metais firmoje “Leichtbauflugzeugwerke Klemm” Bioblingeno mieste (Baden-Viūrtembergo žemė) pastatytas lėktuvas – paskutinis dar pakylantis į orą iš daugiau kaip 1000 “klemų”, pagamintų 1928-1939 metais Vokietijoje ir pagal licenziją Didžiojoje Britanijoje. Brigittos tėvas 1993 metais rado šį lėktuvą apleistame angare netoli nuo Frankfurto prie Maino ir jį restauravo, tiksliau – atstatė, nes daugelis medinio lėktuvo detalių per ilgus metus paprasčiausiai sutrūnijo. Dabar Brigitta Koch su šiuo padangių veteranu reguliariai dalyvauja Vokietijoje rengiamuose parodomosiuose skrydžiuose. “Aš jį išardau ir nusivežu į starto vietą, kur vėl sumontuoju kaip kokį “Lego” žaisliuką” – juokauja jaunoji lakūnė. Bet tai normalus elgesys su “Klemm L25” – jis gi taip ir sukonstruotas, kad savininkas galėtų jį nesunkiai išardyti ir padėti į sandėliuką…
Lėktuvo konstrukcija nesudėtinga, medinė. Liemuo – stačiakampio skerspjūvio, jo medinis karkasas apklijuotas fanera. Sparnai su dviem išilginiais lonžeronais, priekyje padengti fanera, užpakalinė sparno dalis aptraukta aviacine drobe. Horizontalūs vairai – iš faneros, vertikalus vairas aptrauktas drobe. Važiuoklė neįtraukiama, ratai su žemo slėgio padangomis ir stabdžiais. Sparnų mostas – 13 metrų, liemens ilgis – 7,1 metro. Standartinis L25 variantas – su atviru kokpitu, priekyje keleivio sėdynė, už jos – piloto vieta. Tuščias lėktuvas sveria tik 400 kilogramų, o jo naudingas krūvis – 320 kilogramų. Dažniausiai naudotas variklis – 80 AG išvystantis 4 cilindrų oru aušinamas “Hirth HM60R”, tačiau užsakovas galėjo pasirinkti ir kitokį motorą.
Su šiuo 80 AG varikliu „Klemm L25″ išvystydavo maksimalų 160 km/h greitį, kilimo greitsi – 2,7 metro per sekundę. Maksimalus skrydžio aukštis – 4800 metrų, su pilnu benzino baku lėktuvas galėjo nuskristi iki 650 kilometrų.
Brigittos Koch pasirodymai su senuoju mediniu lėktuvėliu Vokietijoje visada sulaukia didelio visuomenės susidomėjimo. Nieko nuostabaus – “Klemm L25” vardas neatsiejamai susijęs su vokiečių pilotų pasiektais rekordais. 1928 metais su vienu pirmųjų serijinių L25 lakūnas baronas Friedrichas Karlas Freiherr von und zu Warthausen (1906 – 1986) apskrido aplink pasaulį, 1931 metų sausio mėnesį garsi lakūnė Elli Beinhorn, kuriai, beje, nesenai sukako 98 metai, su “Klemm L25” nuskrido iš Berlyno į Gvinėją-Bissau, įveikusi 7000 kilometrų. Būta ir daugiau šaunių pasiekimų, kurių herojus – lengvas medinis lėktuvas, skirtas lakūnams-mėgėjams…