Kategorija BE (LT)

“BE” KATEGORIJOS AUTOTRAUKINYS

Liucijus Suslavičius

Jei pasidėti prieš save ant stalo visus per pastaruosius 50 metų Lietuvoje išduotų vairuotojų pažymėjimų pavydžius, iš karto galėtume pasakyti – sulig kiekvienu vairuotojo pažymėjimo formos keitimu vairuotojų klasifikavimo sistema darėsi vis sudėtingesnė. Pradžioje milicija išduodavo motociklininkų, vairuotojų – mėgėjų ir trijų kategorijų vairuotojų – profesionalų pažymėjimus. Po to atėjo raidėmis A,B, C , D ir E žymėtų pažymėjimų laikas. Na, o šiandien Lietuvos policija išduoda bene 15 skirtingų kategorijų pažymėjimus kelių transporto priemonių vairuotojams. Kai kurios jų, žiūrint iš šalies, atrodo visai nereikalingos, na, pavyzdžiui, kategorija BE, leidžianti vairuoti autotraukinį, susidedantį iš automobilio, kurio didžiausias leistinas svoris neviršija 3500 kilogramų, ir su juo sujungtos puspriekabės. Na, kam toks autotraukinys reikalingas, ką su juo galima gabenti? Neskubėkime būti kritiški – šiais laikais, kai pervežimų rinkoje auga konkurencija, kai vis griežtėja pervežimus reglamentuojantys teisės aktai, kai vežėjas priverstas skaičiuoti ir įvertinti kiekvieno reiso rentabilumą, nes kitaip jis gali neišsilaikyti rinkoje, reikia sugebėti įžiūrėti kartais keistokai atrodančių įstatymų nuostatų teikiamas galimybes.

Taigi, grįžtame prie BE kategorijos. Realiai tai gali būti beveik 12 tonų didžiausio leistino svorio transporto priemonė. Tai bendras parametras, o koks tokio junginio nuosavas svoris, o koks jo kraulumas, priklauso nuo konkrečios transporto priemonės konstrukcijos. Geriausias BE kategorijos autotraukinio efektyvumo pavyzdys – Vokietijoje “H und K Nutzfahrzeuge City-Trans” firmos iš Rielasingeno komercijos direktoriaus Udo Heggemanno įgyvendintas sprendimas. Jis mąstė paprastai – automobilis efektyviausiai uždirba pinigus tada, kai jis važiuoja pakrautas taip, kad pilnai išnaudojamas jo talpa ir kraulumas. Paimkime maždaug 2,5 tonos sveriantį lengvą komercinį automobilį, kad ir IVECO “Daily” 65 C 15. Jei uždėti jam balną ir panaudoti kokias dvi tonas sveriančią maždaug 8 metrų ilgio puspriekabę, tai toks autotraukinys, nepažeisdamas jokių ES galiojančių teisės aktų, gali vežti net 7,5 tonos krovinio. Faktiškai tiek pat veža Lietuvoje visiems gerai žinomas bortinis “kamazas” be priekabos. Ar jaučiate skirtumą?

U.Heggemannas sukūrė ne visai tradicinę tentinės puspriekabės, sveriančios kaip tik tiek – dvi tonas – konstrukciją. Jos pagrindas – laikantysis kėbulo rėmas-dugnas iš aliuminio. Heggemannas jį “sudėstė” iš įvairių uždaro skerspjūvio aliuminio profilių, juos ne tik sukniedydamas tarpusavyje, bet ir užpleišydamas juos vieną su kitu. Toks rėmas iš viršaus pridengiamas rifliuoto aliuminio lakštu, kuris kartu tampa ir kėbulo dugnu. Taip gaunama pakankamai elastinga ir kartu absoliučiai stabili laikančioji platforma, prie kurios pritvirtinama pakaba, ašis su stabdžių sistema bei uždedamas kliento pasirinktas kėbulo tipas: platforma, furgonas ar koks nors specialus kėbulas. Itin lengvos konstrukcijos kėbulai užsakomi pas vokiečių, belgų arba olandų gamintojus. Svorio skirtumas tarp tokio paties ilgio puspriekabės- platformos ir furgono neviršija 300 kilogramų.

Populiariausia 6,6 metrų ilgio ir 2,2 metrų pločio puspriekabė komplektuojama 5 tonų keliamosios galios BPW firmos gaminama NMZ 5506 (arba NMZO 5506) modelio ašimi su 215/75R17,5 dydžio padangomis. Ji sveria priklausomai nuo kėbulo tipo 400-900 kilogramų mažiau, nei analogiška, pagaminta iš plieninių elementų. Gaminama dar viena gerokai ilgesnė – iki 12 metrų ilgio puspriekabė – yra sunkesnė, bet užtat jos tūris nepalyginamai didesnis. Kartu su puspriekabe firma patiekia (užsakovui pageidaujant, ir uždeda) specialų sukabinimo balną, montuojamą ant vilkiko, bei stabdžių sistemos kompresorių su dviejų kontūrų pneumatinės stabdžių sistemos vamzdynais.

Vokietijoje tokia puspriekabė kainuoja 21,7-22,0 tūkstančius eurų, arba 4,5 – 6,0 tūkstančių eurų daugiau, nei analogiškas plieninis variantas, bet dėl mažesnio svorio ir didesnio kraulumo ji sutaupo savo savininkui iki 2000 eurų per metus. Be to, jai taikomi mažesni draudimo bei mokesčių tarifai. Tad intensyviai ją eksploatuojant, tokia puspriekabė tenai gali atsipirkti netgi greičiau, kaip per du metus.

Nuotraukos “Lastauto und Omnibus”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *