Kenworth T2000 (LT)

KENWORTH T2000 – GRAŽUS KAIP AMERIKIETIŠKA SVAJONĖ

Liucijus Suslavičius

Dviejų metrų ilgio variklio gaubtas, tokio pat ilgio kabina su miegamu skyriumi ir net šešių metrų ilgio bazė – kokiam konstruktoriui Europoje ateis į galvą tokių proporcijų magistralinis vilkikas! Tačiau europietiškasis racionalumas priimtinas ne visiems ir ne visada. Už Atlanto į magistraliniams pervežimams skirtus automobilius žiūrima kitaip, labiau emocingai. Ir pagal individualią specifikaciją vilkikas surenkamas, atsižvelgiant į ilgametes tradicijas bei būsimo jo savininko supratimą, kas gera, kas gražu, patogu, kas saugu, o ne į “Briuselio biurokratų” (suprask – Europos ekonominės komisijos) direktyvas ir rekomendacijas. Todėl Vakarų Europoje praktiškai išnykus kapotinės komponuotės sunkvežimiams, Amerikoje tebegaminami lyg iš 1960 metų reklaminių prospektų nužengę didžiuliai “trakai”, kurių aptakumo koeficientas, pačių amerikiečių žodžiais, toks pat, kaip prieš vėją atidarytų daržinės vartų.

Visgi gyvenimas keičia net labiausiai nusistovėjusiais, labiausiai konservatyvias pažiūras. Keičiasi ir JAV tolimųjų sunkvežimių vairuotojų tarpe daugumą sudarančių “owner operators” arba savojo vilkiko savininkų-vairuotojų mastymas. Pripratę prie archaiškai atrodančių “ilganosių” mašinų, jie pagaliau ėmė vertinti ir aptakumą. Gal būt, jiems padėjo į JAV rinką atėjusių Europos gamintojų – “Renault”,”Daimler Benz”, o labiausiai – “Volvo” pasiūlytas sunkiausiąja laikomos 8 klasės automobilių naujoviškas išorės dizainas (nes techninės “amerikietiškos vertybės” – varikliai, pavarų dėžės, transmisija ir šiuose modeliuose retai užleidžia vietą europietiškoms). Ryškiausiu europietiškų idėjų ir amerikietiškų tradicijų sunkiųjų vilkikų konstravime “simbiozės” pavyzdžiu laikyčiau 1996 metais debiutavusį “Kenworth T2000”. Tai tikrai įspūdingų matmenų triašis 6×4 tipo automobilis – užsakovas gali rinktis kelis bazės ilgius nuo 4820 iki 6600 milimetrų, o Amerikoje dar svarbesnis matmuo BBC (Bumper to Back Cab), kitaip sakant , atstumas nuo buferio iki vairuotojo kabinos galinės sienutės gali būti arba 2845, arba 3048 mm. Už kabinos būtinai montuojamas miegamasis blokas (ilgis –1524mm) arba gyvenamasis modulis “Aerodyne”, kurio ilgis – 1905 mm. Kai viską sumontuoji ant rėmo, lieka ne taip jau daug vietos sukabinimo įtaisui, o ir šešių metrų bazė pasirodo esanti kaip tik…

Po tiesiog dviem pirštais pakeliamu išvien su priekiniais sparnais suformuotu iš plastmasės gaubtu – laidais ir storulėmis gofruotomis ortakių žarnomis apipintas variklis. Jis gali būti įvairių tipų – nors T2000 komplektuojamas tik 6 cilindrų dyzeliais, tačiau rinktis gali ką nori – “Caterpillar”, “Cummins”, “Detroit Diesel”gaminamus variklius, su turbokompresoriais bei tarpiniu oro aušinimu, kaip taisyklė, su “siurblys-purkštukas” tipo maitinimo sistema, valdoma elektroninio bloko. Atitinkamai skirtingi gali būti ir variklių parametrai – darbo tūris nuo 10,3 iki 15,8 litro, galia nuo 305 iki 600 AG. Pavarų dėžės – daugialaipsnės mechaninės (iki 10 pavarų), nesinchronizuotos, junginėjamos su privalomu”pergazavimu” ir dviem sankabos išjungimais. Jas tiekia “Spicer”, “Eaton”, “Fuller”, “Meritor” firmos. Na, kas nesugeba įvaldyti tokių mechanizmų junginėjimo be “dantų griežimo”, dabar gali, papildomai sumokėjęs, užsisakyti 18 laipsnių “Autoshift” tipo pavarų dėžę su palengvintu pavarų jungimu, kurią gamina “Eaton”. Beje, gana neblogai girdimas kabinoje variklio ūžesys, kintantis kintant alkūninio veleno sūkiams, padeda vairuotojui gana greit priprasti sklandžiam pavarų perjungimui reikalingus sūkius nustatyti ne žiūrint į tachometrą, o vien iš klausos. Vairuotojo darbui palengvinti yra pastovaus greičio palaikymo sistema “Tempomat”, stabdžių sistema su ABS, dviejų pakopų variklio stabdys, vairuotojas pagal savo ūgį gali susireguliuoti ne tik sėdynę, bet ir vairo padėtį. Ratų diskai, degalų bakai, paminos įlipti į kabiną bei dar gana daug įvairių įrangos detalių pagaminti iš aliuminio, kad vilkikas svertų kuo mažiau. Bendrai paėmus, techniškai “Kenwoth T2000” yra paprastesnis, nei mums įprasti Europoje pagaminti šiuolaikiniai vilkikai. Bet jau išvaizda! Sutikęs “kenvortą” kelyje, ilgai jo nepamirši…Nesuklysiu teigdamas, kad “Kenworth T2000” patraukia žvilgsnį jau iš tolo – švelnios apvalainos priekinės dalies ir vairuotojo kabinos su miegamuoju bloku už jos linijos panaikina kitiems “Kenworth” modeliams būdingą brutalios galios įspūdį ir netgi vizualiai “nuslepia” tikrąjį vilkiko dydį. Nieko nuostabaus, praktiškai visas antstatas pagamintas iš plastmasės elementų, priklijuotų prie aliuminio karkaso. Tad puiki ne tik forma – tokia konstrukcija leido dar kažkiek sumažinti vilkiko svorį, ir didžiulis “T2000” sveria ne daugiau už tradicinį europietišką vilkiką, nors pastarasis gerokai kompaktiškesnis.

Itin ilga “amerikiečio” bazė, gerai amortizuota kabina ir patentuota “Kenworth” tiltų pneumopakaba garantuoja netikėtai didelį komfortą. Pirmiausia nustebina, kad pradedant važiuoti, nejaučiamas įprastas europietiškiems balniniams vilkikams linktelėjimas – “kenvortas” lyg ir nepajunta jį stabdančios puspriekabės masės. Kelyje jis irgi juda labai tolygiai, nesiūbuodamas ant nelygumų, o pakaba lyg niekur nieko “praryja” ir gana dideles duobes. Pripratimo reikalauja kitas dalykas – autotraukinio gabaritai. Kai sėdęs už vairo, pažvelgi priekin pro nedidelį priekinį stiklą, gali tiesiog apstulbti – to atrodančio begaliniai ilgu, kai stovi šalia, dvimetrinio variklio gaubto nematyti! Kur jis, kaip suvokti, ar automobilis ko nors nekliudys, važiuodamas kelyje? Mat, staigiai “krintantis” žemyn ir dar užapvalintais šonais variklio gaubtas garantuoja puikų apžvelgiamumą priekin vos ne iki buferio krašto, bet kur jo kraštai ir priekiniai sparnai, iš vairuotojo vietos gali tik spėlioti. Tikras “kenvorto” gabaritų suvokimas atsiranda tik po kurio laiko, pravažiavus ne vieną dešimtį kilometrų.

Kabinoje prietaisai ir įvairūs jungikliai išdėstyti ne taip chaotiškai ir jų jau ne tiek daug, kaip senesniuose “kenvortų” modeliuose. “Europietiška mokykla” palaipsniu duoda savo vaisius, bet vis tik puslankiu išlinkęs prietaisų panelis su kompaktinių diskų grotuvu bei tiesiog privaloma Amerikoje radijo ryšio aparatūra “apkrautas” daugiau, nei europietiškame vilkike. O iš kabinos grindų dar styro ilga it kačerga pavarų perjungimo svirtis…

Toliau – kiekvieno “trakerio” pasididžiavimas – jo automobilio miegamasis blokas arba, kaip sako jie patys, “sliperis”. Kadangi jame vairuotojas praleidžia daug laiko, kiekvienas stengiasi, kad “sliperis” būtų kuo erdvesnis ir kuo komfortiškiau įrengtas. Tokie dalykai, kaip plati(1,2 metro) patogi spyruoklinė lova (gali būti ir dvi), spinta rūbams, televizorius, mikrobangų krosnelė, šaldytuvas, kavos viryklė yra tiesiog standartinė įranga, nesunkiai sutalpinama daugiau kaip dviejų metrų pločio,beveik dviejų metrų ilgio ir 2,2 metro aukščio gyvenamajame bloke. Štai atskiras kondicionierius, autonominis šildymas, tikro medžio apdaila, palydovinis ryšys įrengiami tik už papildomą mokestį. Dažnas “kenvorto” savininkas nemažai pinigų išleidžia, siekdamas suteikti savajam vilkikui individualius bruožus. Taip atsiranda papildomi veidrodėliai ant chromuotų kronšteinų, kabiną ir “sliperį” aprėminančių spalvotų lempučių eilės, kitoks, nei siūlo gamintojas, nudažymas. Kelyje, ypač naktį, toks autotraukinys atrodo kaip laineris vandenyne…

Ar toks “supertrakas” tiktų eksploatuoti pas mus? Na, jei nevežiosime krovinių į Vakarus, o prikabinsime jam tinkamo ilgio cisterną-puspriekabę ar puspriekabę jūriniams konteineriams gabenti, “T2000” puikiai tiks ir Lietuvos magistralėms. Juk jam milijonas kilometrų – tai ne darbinės veiklos pabaiga, o tik pusamžis.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *