LAZ įgijo naują veidą (LT)

LAZ IGIJO ,,NAUJĄ VEIDĄ”

Liucijus Suslavičius

Iš visų buvusios TSRS autobusų gamyklų nuo buvusios bendros ūkio sistemos suirimo labiausiai nukentėjo Lvovo autobusų gamykla LAZ. Pastatyta visai milžiniškai šaliai tiekti autobusus, po Ukrainos nepriklausomybės paskelbimo jos produkcija staiga tapo nepaklausia. Ukrainos transportininkai negalėjo nupirkti tiek autobusų, kiek galėjo gaminti LAZ, pagrindinė rinka – Rusijos Federacija – irgi susiaurėjo, nes ten atsirado savi autobusų gamintojai. Ėmė trūkinėti dešimtmečius funkcionavusi agregatų ir kitos komplektuojančios įrangos tiekimo sistema, o ir patys Lvovo autobusai pasirodė esą beviltiškai pasenę su savo benzininiais varikliais ir dar šeštojo dešimtmečio konstrukcijos kėbulu. Gamyba sumažėjo iki kelių šimtų autobusų per metus.

Tik prieš porą metų LAZ pradėjo atsigauti ir palengva ,,krapštytis” iš gilios ekonominės krizės. Buvo žymiai praplėsta gamybinė programa, įjungiant į ją anksčiau negamintus 7 ir 11 metrų klasės miesto ir priemiestinius autobusus, taip pat didelės talpos dviejų sekcijų autobusus. Pernai Lvove buvo pagaminta kiek daugiau nei 2000 autobusų, o tai visai neblogas rodiklis, leidžiantis įmonei dirbti pelningai. Visiškai atnaujinta tarpmiestinių autobusų šeimyna. Visi autobusai, pradedant mažiausiuoju LAZ A0731, komplektuojami tik dyzeliniais varikliais. Akūrus kooperaciją su Rusijos gamyklomis, pagrindiniu autobusų LAZ varikliu tapo Jaroslavlyje gaminamas V-6 tipo JaMZ-236, priklausomai nuo autobuso modelio išvystantis nuo 176 iki 230 AG. Mažasis LAZ modelis turi 99 AG lenkišką dyzelį ,,Andoria ZT4CT107A7, bet jame gali būti sumontuotas ir baltarusiškas MMZ-245.12, gi didesni modeliai, jei to panorėtų užsakovas, gali būti komplektuojami vokiškais dyzeliais MAN arba ,,Deutz”, vengriškais ,,Raba”, net amerikietiškais ,,Cummins”.Užsakovai iš Rusijos – o LAZ dabar vėl parduoda ten iki 80 procentų pagamintų autobusų – neretai renkasi dyzelį Kamaz-7408.10.

Naujas 11 metrų klasės miesto autobusas LAZ-52528A piko valandomis gali vežti 101 keleivį, jo priemiestinė modifikacija LAZ-53523-02 – 92 keleivius, iš jų 35 sėdimose vietose. Jau gaminami kur kas komfortiškesni už dar ir pas mus sutinkamus LAZ-699N turistiniai autobusai LAZ-42078 ir LAZ-52078 su kondicionieriais, tualetu, kavos baru, audio- ir videoįranga. Tiesą sakant, ypatingu dizainu ,,lazai” ir toliau neišsiskiria. Bet ir akies nerėžia – toks ,,vidutiniokas” ir tiek, ganėtinai funkcionalus, lengvas prižiūrėti ir remontuoti.

Gamykla 2002-siais pradėjo aktyvią reklaminę kampaniją Rusijoje, siekdama vėl užimti didesnę rinkos dalį. Tam į simboliškai pavadintą ,,Naujas tavojo miesto veidas” kelionę po Rusijos centrines gubernijas, Pavolgį ir Sibirą buvo pasiųstas penkių naujausio modelio ,,lazų” karavanas. Gamykla oficialiai pareiškė norinti organizuoti savo autobusų surinkimą Rusijos Federacijos teritorijoje, pirmiausia Kaliningrade, o vėliau kurioje nors iš centrinių gubernijų. Tai gana logiška – juk iki 70 procentų agregatų ir dalių ukrainietiškiems autobusams gaminama Rusijoje. Organizavus ,,lazų” surinkimą arčiau agregatų tiekėjų, autobusų kaina juntamai sumažėtų, be to, nereikėtų mokėti muito, o tai dar labiau ,,numuštų” kainą ir leistų konkuruoti su pačios Rusijos autobusų gamintojais. Nuotraukose:

1.Priemiestinis 38 sėdimų vietų LAZ-A1414
2.Didelės talpos dviejų sekcijų LAZ-A291

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *